WHO پایان وضعیت اضطراری بهداشت عمومی جهانی COVID-19 را اعلام کرد

سازمان بهداشت جهانی در 5 مه اعلام کرد کووید-19 دیگر یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی جهانی نیست.

این سازمان به دو عامل اشاره کرد: کاهش مرگ و میر ناشی از کووید-19 و بستری شدن در بیمارستان، و سطوح بالای ایمنی در برابر SARS-CoV-2، ویروسی که باعث COVID-19 می شود، از واکسیناسیون یا عفونت قبلی. WHO در بیانیه ای اعلام کرد، در حالی که همه گیری همه گیر نشده است، این روندها نشان می دهد که زمان انتقال به پیشگیری و کنترل طولانی مدت این بیماری فرا رسیده است.

پیتر چین هونگ، متخصص بیماری‌های عفونی از دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، می‌گوید: «معقول است، منطقی است. وضعیت اضطراری بهداشت عمومی ایالات متحده رسماً در 11 مه پایان می یابد.SN: 5/4/23).

اما، چین-هونگ اضافه می کند، “این به این معنی نیست که هنوز یک تهدید جهانی برای سلامتی نیست.”

در سراسر جهان، بیش از 750 میلیون مورد تایید شده کووید-19 تا 3 مه به WHO گزارش شده است. و نزدیک به 7 میلیون نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند، از جمله بیش از 1.1 میلیون نفر تنها در ایالات متحده.

WHO در 30 ژانویه 2020 COVID-19 را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی با نگرانی بین المللی یا PHEIC اعلام کرد. این بالاترین سطح هشدار طبق قوانین بین المللی است. دو ماه بعد، سازمان همچنین شیوع SARS-CoV-2 را یک بیماری همه گیر نامید که نشان می دهد قابل مهار نیست.SN: 3/11/20).

این اعلامیه ها در زمانی ترسناک و پر هرج و مرج اعلام شد: کشورها برای جلوگیری از گسترش بیماری اقدامات قرنطینه ای را آغاز کردند. سوالات بسیار بیشتر از پاسخ در مورد این بیماری کشنده وجود داشت و هیچ درمان یا واکسنی وجود نداشت.

تعیین‌های WHO کشورها را بر آن داشت تا با یکدیگر همکاری کنند و داده‌های COVID-19 از جمله موارد تأیید شده، پذیرش در بیمارستان، مرگ و میر و تحقیقات را جمع‌آوری و به اشتراک بگذارند. از آن زمان، آزمایش‌ها، واکسن‌ها و درمان‌ها توسعه یافته‌اند. بیش از 13 میلیارد دوز واکسن کووید-19 در سراسر جهان تجویز شده است.

حتی با پایان یافتن وضعیت اضطراری بهداشت عمومی جهانی، WHO به چالش‌های باقی‌مانده برای کنترل بیماری، از جمله نابرابری جهانی در دسترسی به مراقبت‌ها و واکسن‌ها، یک ویروس در حال تکامل و «خستگی همه‌گیر» اشاره کرد.SN: 1/13/23).

باید دید که مدیریت طولانی مدت این بیماری چگونه خواهد بود. WHO قصد دارد کمیته ای را برای بررسی این سوال تشکیل دهد. آژانس همچنین به نظارت بر بیماری ادامه خواهد داد، اما در سیستمی که برای بررسی داده های جهانی آنفلوانزا استفاده می شود، ادغام خواهد شد.

چین-هونگ می‌گوید، اما پایان PHEIC ممکن است به این معنی باشد که داده‌های ردیابی COVID-19 – که به دلایل مختلفی از جمله گسترش آزمایش‌های خانگی در حال حاضر ناقص است – احتمالاً حتی بیشتر کاهش می‌یابد. و محققان ممکن است بودجه کمتری در دسترس داشته باشند، که می تواند توسعه واکسن ها و درمان های جدید را کند کند. او می‌گوید: «هم از منظر تحقیقاتی و هم از دیدگاه مراقبت بالینی پیامدهایی وجود دارد.

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل WHO در یک کنفرانس خبری در 5 ماه مه از کشورها خواست سیستم‌های COVID-19 خود را در محل خود نگه دارند و به مردم یادآوری کنند که SARS-CoV-2 هنوز خطرناک است.

او گفت: «این ویروس اینجاست که بماند. هنوز در حال کشتن است و همچنان در حال تغییر است.»