یک چرم گیاهی ساخته شده از قارچ های خفته می تواند خود را ترمیم کند

تصور کنید که یک کت چرمی پاره شده بتواند به جای نیاز به تعویض، خودش را ترمیم کند.

محققان در 11 آوریل گزارش می دهند که اگر ژاکت از قارچ ساخته شده باشد، این می تواند یک روز واقعیت داشته باشد. مواد کاربردی پیشرفته. این تیم یک چرم خود ترمیم شونده از ساختارهای نخ مانند قارچ به نام میسلیوم ساختند که بر روی تکرارهای گذشته این ماده ساخته شد تا به آن اجازه دهد تا خودش را ثابت کند.

چرم میسلیوم در حال حاضر یک محصول نوظهور است، اما به گونه ای تولید می شود که رشد قارچ را خاموش می کند. الیز الساکر و همکارانش حدس زدند که اگر شرایط تولید بهینه شود، میسلیوم در صورت آسیب می تواند توانایی خود را برای رشد مجدد حفظ کند.

والریا لا ساپونارا، مهندس مکانیک و هوافضا در دانشگاه کالیفرنیا، دیویس، می‌گوید این رویکرد جدید می‌تواند الهام‌بخش دیگر محققانی باشد که تلاش می‌کنند وارد بازار چرم میسلیوم شوند.

الساکر، یک مهندس زیستی که اکنون در دانشگاه Vrije بروکسل است، و همکارانش ابتدا میسلیوم را در یک سوپ غنی از پروتئین، کربوهیدرات و سایر مواد مغذی پرورش دادند. پوستی روی سطح مایع تشکیل شد که دانشمندان آن را جدا کردند، تمیز کردند و خشک کردند تا یک ماده چرمی نازک و تا حدودی شکننده بسازند. آنها از دما و مواد شیمیایی به اندازه کافی ملایم برای تشکیل چرم استفاده کردند، اما قسمت هایی از قارچ را فعال می کنند. در حالت غیرفعال، کلامیدوسپورها، گره‌های کوچک روی میسلیوم بودند که می‌توانند به زندگی بازگردند و در شرایط مناسب، میسلیوم بیشتری رشد کنند.

پس از سوراخ کردن چرم، محققان این ناحیه را در همان آبگوشتی که برای رشد آن برای احیای کلامیدوسپور استفاده شده بود، پاشیدند. میسلیوم در نهایت بر اثر سوراخ ها دوباره رشد کرد. پس از بهبودی، نواحی سوراخ شده به اندازه نواحی آسیب ندیده قوی بودند – با این حال، تعمیرات از یک طرف چرم قابل مشاهده بود.

سه عکس در کنار هم مربع هایی از چرم روشن که با دست از گوشه بالا سمت راست گرفته شده است.
کلامیدوسپورها گره های کوچکی روی میسلیوم نخ مانند قارچ هستند که می توانند دوباره زنده شوند. آنها در چرم سوراخ شده خفته هستند (سمت چپ). با مواد مغذی مناسب، کلامیدوسپورها دوباره زنده شدند و چرم خود را بهبود بخشید (وسط)، اما لکه‌های ریز هنوز در چرم تعمیر شده کمی قابل مشاهده هستند (سمت راست).ای. الساکر و همکاران/مواد کاربردی پیشرفته، 2023

Martyn Dade-Robertson، یکی از نویسندگان این مطالعه، مدیر مرکز بیوتکنولوژی در محیط ساخته شده در نیوکاسل آپون تاین، می گوید که این تکنیک به طور بالقوه می تواند فراتر از یک اثبات مفهوم باشد و در دهه آینده تجاری سازی شود. اما ابتدا، تیم باید چرم را قوی‌تر کرده و چگونگی کنترل رشد کلامیدوسپورها را تعیین کند. او می‌گوید در غیر این صورت، کسی می‌تواند «در زیر باران بیرون برود و ناگهان متوجه شود که [their] ژاکت در حال رشد است، یا شاید [has] قارچ ها از آن بیرون می ریزند.»