یونیسف نسبت به تشدید نابرابری ها در اروپا و آسیای مرکزی هشدار داد

گزارش مربوط به حقوق کودکان در نوع خود اولین گزارشی است که داده ها و تحلیل های موجود را برای همه کشورهای منطقه گرد هم می آورد و در عین حال شکاف های داده های مهمی را که باید پر شود برجسته می کند.

کسری داده

افشان خان، مدیر منطقه ای یونیسف گفت: جنگ در اوکراین، بیماری همه گیر، تغییرات آب و هوا و بحران اقتصادی و انرژی کنونی باعث شده است. بسیاری از خانواده ها را در بلاتکلیفی فرو برد، بر رفاه خود و فرزندانشان تأثیر می گذارد.

با این حال، فقدان اطلاعات در مورد اینکه چگونه این رویدادها بر حقوق کودکان تأثیر گذاشته است، ارزیابی اینکه چگونه می توانیم را دشوار می کند پاسخگویی به نیازهای آسیب پذیرترین کودکان و خانواده هابه طوری که هیچ کودکی در منطقه باقی نماند.

در یک نقطه ضعف

بر اساس گزارش یونیسف، حدود 35 تا 40 میلیون کودک در سراسر اروپا و آسیای مرکزی در فقر زندگی می کنند. این گزارش نابرابری در دسترسی به مراقبت های بهداشتی و آموزش را برای برخی از آسیب پذیرترین قشرها نشان می دهد.

به عنوان مثال، کودکان روما، همراه با حدود 11 میلیون پسر و دختر دارای معلولیت، از نظر دسترسی به آموزش باکیفیت در میان محروم ترین ها هستند.

مرگ های قابل پیشگیری

اگرچه این منطقه شامل کشورهایی با کمترین تعداد مرگ و میر نوزادان و کودکان در سطح جهان است، نرخ مرگ و میر زیر پنج سال در برخی کشورها بالاتر از میانگین جهانی. بیش از نیمی از این مرگ و میرها به دلیل بیماری های قابل پیشگیری و درمان است.

اروپا و آسیای مرکزی نیز بالاترین نرخ کودکانی را در جهان دارند که از خانواده‌های خود جدا شده‌اند یا در خانه‌های مراقبت هستند. باز هم، کودکان روما و افراد دارای معلولیت به طور نامتناسبی در مراقبت های مسکونی حضور دارند.

این بیماری همه گیر باعث اختلالات شدید در خدمات روتین ایمن سازی شد، به طوری که 95 درصد از کشورها پوشش خود را کاهش دادند. “در نتیجه، هر سال، تقریبا یک میلیون کودک یونیسف گفت که در منطقه واکسیناسیون برنامه ریزی شده خود را دریافت نمی کنند.

عوارض بر سلامت روان

بحران جهانی همچنین بر سلامت عاطفی و روانی کودکان تأثیر گذاشته است خودکشی در حال حاضر دومین عامل مرگ و میر است بر اساس این گزارش در کشورهای پردرآمد منطقه.

یونیسف گفت آلودگی هوا iمهم ترین خطر زیست محیطی در منطقه است که بر تخمین زده می شود از هر پنج فرزند چهار نفر در اروپا و آسیای مرکزی. علاوه بر این، جوامع همچنین فاقد دانش و مهارت های مورد نیاز برای محافظت از خود در برابر تأثیرات تغییرات آب و هوایی هستند.

اثر جنگ اوکراین

تهاجم روسیه به اوکراین جرقه مهاجرت بی‌سابقه‌ای از این کشور را برانگیخته است و تعداد پناهجویان و مهاجرانی که از سایر نقاط جهان به اروپا و آسیای مرکزی می‌رسند نیز همچنان در حال افزایش است.

کشورهای میزبان بوده اند تا حد ظرفیت کشیده شده است برای حفظ دسترسی برابر به خدمات اولیه با کیفیت، با شکاف هایی در زمینه هایی مانند اسکان و تأسیسات بهداشتی، خدمات بهداشتی و حفاظتی، و مراقبت و حمایت از کودکان بدون همراه و جدا شده.

برنامه های حمایت اجتماعی

سال گذشته، یونیسف گزارشی را در مورد تأثیر پیامدهای اقتصادی جنگ بر فقر کودکان در اروپا و آسیای مرکزی منتشر کرد. از آن زمان، آژانس از کشورها درخواست کرده است گسترش و تقویت سیستم های حمایت اجتماعیاز جمله برنامه های کمک نقدی.

یونیسف در انتشار جدیدترین مطالعه خود از دولت ها خواسته است پاسخگویی به نیازهای هر کودک، به خصوص آسیب پذیرترین و به کودکان را در اولویت قرار دهید در جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها