گوترش در جامائیکا قول همبستگی می‌دهد و موانع «اخلاقی، قدرت و عملی» برای توسعه را تشریح می‌کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با اندرو هولنس، نخست وزیر جامائیکا، گفت: «ما مصمم هستیم که تمام تلاش خود را برای اصلاح آن انجام دهیم و این دلیل سفر من است».

آقای گوترش همچنین گفت که آنها در مورد “وضعیت غم انگیز” در هائیتی که یکی از بزرگترین چالش های سیاسی پیش روی کل منطقه کارائیب است، گفتگو کرده اند و از مشارکت جامائیکا در جستجوی راه حل های فوری برای بحران در آنجا و بلوک بین دولتی منطقه 15 ستایش کرده است. کشورهای عضو، CARICOM.

تهاجم مسالمت آمیز

او به توانایی جامائیکا «در تهاجم مسالمت آمیز به تمام جهان، با آن ادای احترام کرد فرهنگ، موسیقی و هنر آنطی دهه‌های اخیر، ثابت می‌کند که تنوع در دوران پسااستعماری، تا زمانی که سیاست‌های درست اتخاذ شود، می‌تواند یک «غنا باشد، نه تهدید».

ما امروز با وقتی به معماری مالی بین‌المللی کنونی نگاه می‌کنیم – یک مشکل اخلاقی، یک مشکل قدرت و یک مشکل عملی“، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت.

در بعد اخلاقی، وی یادآور شد که توسعه، توزیع و بازیابی واکسن کووید-19 تحت سلطه کشورهای ثروتمندتر بوده است که می‌توانند پول چاپ کنند، در حالی که کشورهای در حال توسعه نمی‌توانند.

او مشکل عظیم نقدینگی جهانی را یادآور شد که در آن قوانین بین‌المللی نادرست به این معنی است که بی‌عدالتی‌ها نهادینه شده‌اند و کشورهای کمتر توسعه‌یافته در اختیار مکانیسم‌های استقراض و بدهی قرار گرفته‌اند که قدیمی و ناعادلانه هستند.

خط مقدم آب و هوا

به‌ویژه کشورهای در حال توسعه جزیره‌ای کوچک، به دلیل ساختار اقتصادشان به دلیل موقعیت جغرافیایی، وسعت و به‌دلیل موقعیت بسیار زیاد، از سطح بالایی از آسیب‌پذیری برخوردار هستند. تاثیری که آنها در رابطه با تغییرات آب و هوایی متحمل می شوند

ثانیاً، او به ساختارهای قدرت قدیمی که پس از پایان جنگ جهانی دوم ایجاد شد، در برتون وودز اشاره کرد، زمانی که کشورهایی مانند جامائیکا همچنان مستعمره بریتانیا بودند، بدون صدا، همراه با بیشتر آفریقا.

و بدیهی است که ساختار آنچه در دهه‌های گذشته ایجاد شد، با محدودیت‌های کوچک‌تر، نشان‌دهنده روابط قدرتی است که پس از جنگ جهانی دوم وجود داشت. آنها منسوخ شده اند و بنابراین، سیستم ناعادلانه و ناکارآمد است. این سیستم به اصلاح نیاز دارد تا آن را با واقعیت‌های اقتصاد جهانی امروز تطبیق دهد.»

و اکنون، وی افزود، چالش های عملی متعددی برای توسعه پایدار و عادلانه وجود دارد:

و خیلی بیشتر می توان در رابطه با پیوند بهتر بین آب و هوا و امور مالی و حمایت قوی تر از سازگاری به ویژه، و به ویژه، در کشورهای جزیره ای کوچک در حال توسعه انجام داد.

دبیر کل آنتونیو گوترش (سومین سمت چپ) آثار هنری پر جنب و جوشی که در Art Walk، Water Lane در مرکز شهر کینگستون در طول بازدید رسمی خود از جامائیکا به نمایش گذاشته شده است را تحسین می کند.

عکس سازمان ملل/ جرمین دانکن

دبیر کل آنتونیو گوترش (سومین سمت چپ) آثار هنری پر جنب و جوشی که در Art Walk، Water Lane در مرکز شهر کینگستون در طول بازدید رسمی خود از جامائیکا به نمایش گذاشته شده است را تحسین می کند.

تعمیر سیستم خراب

اگر آنها مدل کسب و کار خود را تغییر دهند – رویکرد جدیدی به ریسک – و بتوانند از منابع خود برای اهرم انبوه استفاده کنند، می توان کارهای بیشتری را در افزایش اثر کار بانک های توسعه چندجانبه انجام داد. دسترسی به منابع مالی خصوصی با هزینه های معقول برای کشورهای در حال توسعه.»

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که او در این هفته به G7 و G20 در جلسه بعدی آن می پردازد و اصرار دارد که این ابعاد اخلاقی، قدرت و عملی به درستی مورد توجه قرار گیرد.

او آقای هولنس را به عنوان یک قهرمان، “در رابطه با اقدامات آب و هوایی، و یک قهرمان در رابطه با معماری چندجانبه مالی اصلاح شده موثر در جهان” توصیف کرد.

نجات آینده ای برای هائیتی

در مورد هائیتی، آقای گوترش گفت که بحران های متعدد خشونت باند، یک سیستم سیاسی فلج، رنج بشردوستانه، و ناامنی افسارگسیخته، مستلزم “تعهد بسیار قوی تر از سوی جامعه بین المللی” است.

او پیشنهاد خود به شورای امنیت را یادآور شد که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است، برای «یک نیروی پلیس قوی بین‌المللی برای سرکوب باندهاو به موازات یک روند سیاسی، شرایطی را فراهم کند تا یک تیم بتواند به وضعیت دراماتیک خود رسیدگی کند.»

او گفت که جامائیکا به سرعت به این ایده متعهد شده است و همراه با CARICOM، در تلاش برای گرد هم آوردن سهامداران هائیتی برای یافتن راهی برای پیشرفت سرمایه گذاری کرده است.

“من می خواهم حرفم را بیان کنم حمایت کامل از ابتکارات جامائیکا و CARICOM. و من می خواهم یک بار دیگر از جامعه بین المللی بخواهم که درک کند که همبستگی موثر با هائیتی نه تنها یک امر سخاوتمندی است، بلکه اساسا یک موضوع منفعت شخصی روشنفکرانه. زیرا وضعیت کنونی هائیتی منعکس کننده تهدیدی برای امنیت کل منطقه و فراتر از آن است.