گوترش در اوکراین متعهد شد که به دنبال «راه حل و صلح عادلانه» ادامه دهد.

آنتونیو گوترش ابراز “همبستگی عمیق” با همه کسانی که قربانی تهاجم تمام عیار روسیه در فوریه سال گذشته شده اند.

نقض منشور

موضع سازمان ملل متحد، که من پیوسته بیان کرده‌ام، کاملاً واضح است: حمله روسیه به اوکراین نقض منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی است“، دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد.

او بار دیگر تاکید کرد که حاکمیت، استقلال و تمامیت اوکراین باید در مرزهای بین المللی به رسمیت شناخته شده آن که در استقلال در سال 1991 و پس از انحلال اتحاد جماهیر شوروی ایجاد شد، حفظ شود.

او گفت تا زمانی که صلح عادلانه به دست نیاید، سازمان ملل به کار سخت خود برای کاهش اثرات جنگی ادامه خواهد داد که «آسیب عظیمی را برای مردم اوکراین به بار آورده است. پیامدهای جهانی عمیق

دبیرکل خاطرنشان کرد که سازمان ملل در طول تهاجم در صحنه بوده و به میلیون ها نفر کمک کرده است.

“من می خواهم حرفم را بیان کنم همبستگی عمیق با همه قربانیان جنگ. به کسانی که جان خود را از دست داده اند و عزیزانشان. به کسانی که امیدهای خود را بر باد داده اند یا مجبور به فرار در جستجوی بقا شده اند.

همه آنها مدیون پاسخگویی مؤثر هستنددبیرکل سازمان ملل گفت.

او برخی از لحظات کلیدی را که در آن سازمان ملل متحد برای کمک به نجات جان افراد و حتی جلوگیری از فاجعه هسته‌ای احتمالی، از جمله تخلیه غیرنظامیان از کارخانه فولاد آسیب دیده آزوفستال در شهر ویران شده ماریوپول در سال گذشته، انجام داده بود، پشت سر گذاشت.

آژانس بین المللی انرژی اتمی، آژانس بین المللی انرژی اتمی،به طور کامل برای تلاش و حفظ ایمنی و امنیت نیروگاه های هسته ای بسیج شده اند دبیرکل سازمان ملل گفت: در اوکراین، از جمله در Zaporizhzhia.

23 میلیون تن غلات

ابتکار غلات دریای سیاه که توسط دبیرکل پیشنهاد شد و پس از توافق بین روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل در جولای گذشته به اجرا درآمد، صادرات 23 میلیون تن غلات از بنادر اوکراین را تسهیل کرده است.

این قرارداد پس از تمدید در نوامبر گذشته، زمانی که پیشرفتی در افزایش جریان کود روسی که در بنادر اروپا متوقف شده بود، به دست آمد، کمتر از دو هفته دیگر منقضی می شود.

این معامله که توسط یک مرکز هماهنگی مشترک در استانبول مدیریت می شود، به کاهش هزینه جهانی غذا کمک کرده و ارائه کرده است.تسکین حیاتی برای مردمی که بهای گزافی را نیز برای این جنگ می پردازند، به ویژه در کشورهای در حال توسعهآقای گوترش خاطرنشان کرد.

او بار دیگر تاکید کرد که صادرات اوکراین و همچنین مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه برای امنیت غذایی و قیمت جهانی ضروری است. گفت این بود بحرانی برای اینکه ابتکار عمل پس از انقضای این ماه ادامه یابد.

آقای گوترش در مورد نیروگاه هسته‌ای Zaporizhzhia گفت که تسهیل این امر مهم است. میانجیگری برای خلع سلاح کامل از منطقه، ضمن اطمینان از بازگشت نیروگاه به حالت عادی: «سازمان ملل متحد ایستاده است آماده ارائه دفاتر خوب خود است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل (سمت چپ) در کمتر از یک سال سه بار از اوکراین بازدید کرده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل (سمت چپ) در کمتر از یک سال سه بار از اوکراین بازدید کرده است.

پشتیبانی از راه حل ها

وی در عین حال افزود: «ما خواهیم کرد به حمایت از راه حل های مشکلات بشردوستانه تا جایی که ممکن است در هر جبهه ادامه دهید – مانند گسترش معنادار تبادل فعلی اسیران جنگی تا تکمیل آن.»

تصاویر اخیر از یک سرباز اوکراینی که ظاهراً به طور خلاصه کشته شده است، “تکان دهنده” و “یادآوری غم انگیز این است که قوانین جنگ باید به شدت رعایت شوددبیرکل سازمان ملل متحد افزود.

در دیدار با نخست وزیر اوکراین، آقای گوترش را ربکا گرینسپن، دبیر کل UNCTAD، مارتین گریفیتس، هماهنگ کننده امداد اضطراری سازمان ملل، و دنیس براون، هماهنگ کننده مقیم و بشردوستانه در اوکراین همراهی می کردند.