گواتمالا: ترک از اقدامات تلافی جویانه علیه مقامات ضد فساد نگران است

اخطار آقای تورک در بحبوحه این اتفاق می افتد از آزار و اذیت و تعقیب قضایی مقامات قضایی خبر داد درگیر با کمیسیون بین المللی علیه مصونیت از مجازات (CICIG) تحت حمایت سازمان ملل متحد، از جمله، اخیراً، کمیسر سابق فرانسیسکو دال آنزی.

رئیس حقوق بشر سازمان ملل از مقامات گواتمالا خواست که «به اطمینان حاصل شود که قضات و وکلا می توانند آزادانه و بدون ترس از انتقام عمل کنند“. او تاکید کرد که یک قوه قضاییه مستقل برای یک جامعه دموکراتیک “حیاتی” است.

کمیسیون بین المللی علیه مصونیت از مجازات یک نهاد مستقل بود که در سال 2007 با توافق سازمان ملل متحد و گواتمالا برای انجام تحقیقات فساد تاسیس شد. کار آن در سپتامبر 2019 متوقف شد، زمانی که مأموریت آن در میان حملات جیمی مورالس، رئیس جمهور وقت، تمدید نشد.

از ایستادن منع شد

آقای تورک همچنین در مورد پتانسیل هشدار داد نقض حق مشارکت در امور عمومیزیرا کاندیداتوری چندین نامزد ریاست جمهوری و معاونت ریاست جمهوری برای انتخابات آتی خردادماه از سوی مراجع انتخابات رد شد.

من همچنین نگران هستم که نامزدهای ریاست جمهوری و معاونان ریاست جمهوری از سراسر طیف سیاسی، از جمله تلما کابررا، جردن روداس و روبرتو ارزو، نظرات خود را داشته باشند. نامزدی برای انتخابات 25 ژوئن رد شد کمیساریای عالی گفت.

تلما کابررا تنها نامزد بومی بود که تا زمان تصمیم گیری برای رد صلاحیت او از رقابت های انتخاباتی، نامزد ریاست جمهوری بود. درخواست تجدیدنظر در مورد هر سه پرونده در حال حاضر در دیوان عالی کشور است.

استقلال قضایی در خطر است

آقای تورک تاکید کرد که «حق مشارکت در امور عمومی، از جمله حق رای و نامزدی در انتخابات، یک حق است. حقوق بشر شناخته شده بین المللیوی افزود: مراجع قضایی باید بی طرفانه و بر اساس واقعیات و بر اساس قانون در مورد مسائل مربوط به خود تصمیم گیری کنند. بدون هیچ گونه محدودیت یا نفوذ نادرست“.

در اوایل سال جاری، مسئول حقوق ملل متحد زنگ خطر را در مورد اقدامات تلافی جویانه مشابه در گواتمالا به صدا درآورد، زیرا دفتر دادستانی ویژه این کشور علیه معافیت از مجازات، حکم بازداشت سه مقام قضایی از جمله یک کارمند سابق CICIG را صادر کرد.

ولکر ترک، کمیساریای عالی حقوق بشر، هر دو سال یک بار در یک هیئت بلندپایه درباره مجازات اعدام سخنرانی می کند.

© UN Photo/Jean Marc Ferré

ولکر ترک، کمیساریای عالی حقوق بشر، هر دو سال یک بار در یک هیئت بلندپایه درباره مجازات اعدام سخنرانی می کند.

افزایش آزار و اذیت

آقای تورک هنگام ارائه گزارش خود در مورد گواتمالا به شورای حقوق بشر در ماه مارس، خاطرنشان کرد که بین سال‌های 2021 تا 2022، دفتر او سندی را مستند کرده است. بیش از 70 درصد افزایش یافته است تعداد مقامات قضایی که در کشور با ارعاب و اتهامات جنایی روبرو هستند.

این آزار و اذیت مربوط به کار مقامات در زمینه فساد یا نقض حقوق بشر بود. به ویژه آنهایی که در چارچوب جنگ داخلی از 1960 تا 1996 رخ داد. برخی از ترس امنیت خود کشور را ترک کرده بودند.

سوابق حقوق بشر گواتمالا در ژانویه 2023 تحت بررسی دوره ای جهانی مورد بررسی قرار گرفت. تعداد قابل توجهی از توصیه های ارائه شده به عنوان بخشی از آن فرآیند، توسط سایر کشورهای عضو، مرتبط بود لزوم تضمین استقلال قوه قضائیه، حمایت از مقامات قضایی و تقویت اقدامات و حاکمیت ضد فساد.