گزارش جدید سازمان ملل درباره افزایش حملات باندها، «نقض فاحش حقوق بشر» در هائیتی هشدار می دهد

فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در جریان سفر این هفته به هائیتی گفت: یافته های این گزارش وحشتناک است. «تصویری از وضعیت مردم ترسیم می‌کند توسط باندهای جنایتکار مورد آزار و اذیت و وحشت قرار می گیرند ماه ها بدون اینکه دولت بتواند جلوی آن را بگیرد. فقط می توان آن را به عنوان یک کابوس زنده توصیف کرد

تجاوز جنسی، آدم ربایی

در گزارش جدید آمده است که از 8 جولای تا 31 دسامبر 2022، خشونت گروهی منجر به خشونت شده است 263 قتل در محله بروکلین سیته سولیل، یک کمون فقیر و پرجمعیت در نزدیکی پایتخت پورتو پرنس. حداقل مستند بود 57 تجاوز گروهی به زنان و دخترانو همچنین آدم ربایی و بهره کشی جنسی.

تنها در یک روز، 8 ژوئیه، اعضای باند 95 نفر از جمله شش کودک را به قتل رساندند که یکی از آنها دو ساله بود.

افزایش حملات تک تیرانداز

در گزارش سرویس حقوق بشر دفتر یکپارچه سازمان ملل در هائیتی (BINUH) آمده است که وضعیت در بروکلین منعکس کننده مصیبت صدها هزار نفر دیگر در هائیتی است که در مناطق تحت کنترل باندهای به شدت مسلح زندگی می کنند.

باند G-9 با استفاده از تک تیراندازها وحشت را گسترش داده است بی رویه بکش در این گزارش آمده است که هر کسی که وارد میدان دید خود می شود، به طور متوسط ​​هر هفته شش نفر توسط تک تیراندازها کشته می شوند.

این باند دسترسی به محله را مسدود کرد و بدین ترتیب ورود مایحتاج اولیه مانند غذا و خدمات بهداشتی را کنترل کرد. شرایط غیربهداشتی تشدید شده و منجر به شیوع بیماری های عفونی مانند وبا شده است.

جزئیات وحشتناک

این گزارش شامل مورد رز، مادر باردار چهار فرزند که در حضور فرزندانش به شدت مورد ضرب و شتم و تجاوز قرار گرفت توسط سه مرد نقابدار به شدت مسلح که به زور وارد خانه او در سیته سولیل شدند. در اوایل روز، شوهر رز توسط اعضای همان باند تیرباران شد. قبل از رفتن، افراد مسلح خانه او را به آتش کشیدند.

آقای تورک گفت: «مورد سیته سولیل یک مورد منفرد نیست و متأسفانه بسیاری از هائیتی‌ها مصیبت‌های مشابهی را تجربه می‌کنند. “زمان آن فرا رسیده است که جامعه بین المللی به مقامات هائیتی کمک کند تا کنترل کامل خود را دوباره به دست آورندبنابراین می توان جلوی این رنج را گرفت.»

نیروی پشتیبانی را فرا می خواند

دبیرکل حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار تقویت نیروهای امنیتی و سیستم قضایی شد. همه عاملان و کسانی که از باندها حمایت و مالی می کنند باید بر اساس حاکمیت قانون تحت تعقیب و محاکمه قرار گیردوی گفت، و همه قربانیان به رسمیت شناخته شده و حقوق آنها برای حقیقت، عدالت و غرامت باید برآورده شود.

من همچنین از جامعه بین‌المللی می‌خواهم که فوراً استقرار A نیروی پشتیبانی تخصصی محدود به زمان دبیرکل حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی در هائیتی به خبرنگاران گفت: تحت شرایطی که با قوانین و هنجارهای بین المللی حقوق بشر، با یک برنامه اقدام جامع و دقیق مطابقت دارد.

ایجاد منطقه عاری از باند

او گفت که این باید با استقرار مجدد سریع و پایدار نهادهای دولتی در مناطق عاری از باند همراه باشد. علاوه بر این، اصلاحات عمیق در سیستم قضایی و کیفری مورد نیاز است.

رژیم تحریم ها اولین گام مهم است،” او گفت. “این باید با کشاندن عاملان به عدالت در هائیتی همراه باشد.”

بحران‌های سیاسی و بشردوستانه اخیر در هائیتی تقریباً پنج میلیون نفر – نیمی از جمعیت کشور – را با گرسنگی شدید مواجه کرده است. جنگ چمن میان ائتلاف باندها فقط شرایط فعلی را بدتر کرده است.

اگر می خواهید کلیپی از آخرین کنفرانس مطبوعاتی کمیساریای عالی را تماشا کنید، به صفحه UNIFEED ما در اینجا بروید.