کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) هشدار داد که اقدامات مرزی جدید ایالات متحده “همخوانی با استانداردهای بین المللی نیست”.

بر اساس گزارش‌ها، این اصلاحات در صورتی که مهاجران بدون اجازه از مکزیک به ایالات متحده وارد شوند، از شانس پناهندگی در ایالات متحده محروم می‌شوند.

اما پرزیدنت بایدن همچنین گفت که تا 30000 نفر در ماه از کوبا، هائیتی، نیکاراگوئه و ونزوئلا می توانند به طور قانونی به این کشور بیایند، در صورتی که یک سری الزامات را برآورده کنند، از جمله پیدا کردن حامی و نشان دهند که توانایی خرید بلیط هواپیما را دارند.

بوریس چشیرکوف، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به خبرنگاران در ژنو گفت که در حالی که آژانس سازمان ملل از گسترش مسیرهای امن و منظم برای ورود به ایالات متحده برای برخی استقبال می کند، اقدامات جدید «نباید مانع از استفاده افرادی که مجبور به فرار می شوند را از استفاده از حق اساسی انسانی خود برای جستجوی امنیت باز دارد».

زمان معاینه بیشتری لازم است

آقای چشیرکوف گفت که با توجه به ماهیت “چند وجهی” اعلامیه دولت، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به دنبال جزئیات بیشتر و تجزیه و تحلیل تاثیر احتمالی این اقدامات است که “تعداد بی سابقه ای از افراد” از چهار ملیت را قادر می سازد وارد شوند.

علاوه بر در نظر گرفتن رفاه هزاران نفری که قبلاً از آمریکای لاتین و مرکزی در حال حرکت بودند، آژانس نگرانی خود را در مورد گسترش دستور محدودیت های بهداشتی بحث برانگیز اضطراری همه گیر کووید “عنوان 42” برای اخراج کوبایی ها، هائیتی ها و نیکاراگوئه ای ها مطرح کرد. بدون سنجیدن خطراتی که از آنها فرار می کردند یا خطرات و سختی هایی که بسیاری از آنها در مکزیک با آن روبرو خواهند شد.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل درخواست‌های مستمری برای رفع آن کرده بود و این موضوع با حکم دادگاه عالی در پایان دسامبر مبنی بر اینکه این سیاست به مهاجران اجازه می‌دهد به دلایل بهداشتی در مرز دور شوند. باید فعلا باقی بماند

آنچه ما تکرار می کنیم این است که این با استانداردهای قانون پناهندگی همخوانی ندارد و برای ایجاد ارتباط بین مسیرهای ایمن و قانونی که اعلام شده است و البته از گسترش مسیرهایی که در یک طرف برای برخی افراد در دسترس است استقبال می کنیم. کاهش حق پناهندگی برای بسیاری دیگر که واجد شرایط این مسیرها نیستند.» آقای چشیرکوف گفت.

مسیرهای ایمن تر

این آژانس تاکید کرد که درخواست پناهندگی یک حقوق اساسی بشر است.

سخنگوی سازمان ملل گفت که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به تعامل با ایالات متحده و سایر دولت ها، برای گسترش مسیرهای امن و توسعه حفاظت و راه حل هایی برای پناهجویان – مطابق با استانداردهای بین المللی ادامه خواهد داد.