پرو: کارشناسان سازمان ملل خواستار پایان دادن به خشونت در تظاهرات شدند

در درخواست تجدید نظر برای “گفتگوی واقعی” برای حل این بحران، کارشناسان نگرانی عمیق خود را در مورد سرکوب گزارش شده، قتل های خودسرانه، دستگیری، بازداشت و ناپدید شدن اجباری تظاهرکنندگان در پرو ابراز کردند.

این وضعیت ناشی از برکناری رئیس جمهور وقت، پدرو کاستیو در 7 دسامبر، پس از متهم شدن وی به تلاش برای انحلال آن است.

آقای کاستیلو به اتهام شورش و توطئه در بازداشت موقت باقی می ماند. خانم دینا بلوارته جایگزین او شد که به عنوان رئیس جمهور بعدی سوگند یاد کرد.

“بحران اعتبار” دموکراتیک

“مردم دارند حق اعتراض و طرح نگرانی های خود در مورد تغییرات سیاسی این کارشناسان پیش از هشدار دادن به اینکه دموکراسی پرو با «بحران اعتبار» مواجه است، گفتند.

از زمان آغاز اعتراضات در دسامبر گذشته، بازرس پرو گزارش داده است که 48 معترض و یک مامور اجرای قانون کشته شده اند، در حالی که 1301 نفر مجروح و صدها نفر دستگیر شده اند.

در واکنش به تظاهرات، دولت جدید به مدت یک ماه وضعیت فوق العاده اعلام کرد که اکنون دو بار تمدید شده است. کارشناسان خاطرنشان کردند که انتخابات عمومی جدید برنامه ریزی نشده است و به مطالبات اصلاح قانون اساسی رسیدگی نشده است.

آنچه در ابتدا به عنوان یک بازداشت قانونی شروع می شود، اگر مقامات نپذیرند که یک فرد واقعاً زندانی است یا اطلاعاتی در مورد محل نگهداری بازداشت شده ارائه ندهند، می تواند منجر به یک مورد «ناپدید شدن اجباری» شود.

به خانواده ها اطلاع دهید

“این است مهم ارائه اطلاعات به قربانیان و خانواده های آنها در مورد پیشرفت در تحقیقات است“، کارشناسان مستقل حقوق گفتند.

آنها همچنین درباره گزارش‌های خشونت علیه خبرنگاران و کارکنان رسانه‌ای که تظاهرات را پوشش می‌دهند، از جمله هدف‌گیری عمدی نیروهای پلیس، ابراز نگرانی کردند و از دولت خواستند تا تمام اقدامات لازم را برای اطمینان از اینکه کارکنان رسانه‌ای که رویدادها را پوشش می‌دهند می‌توانند ایمن فعالیت کنند، اتخاذ کند.

ضمانت پاسخگویی

کارشناسان مجدداً بر تعهد دولت به انجام کامل، تحقیقات سریع، مؤثر، بی طرفانه و مستقل به موارد ادعایی نقض حقوق بشر آنها یادآور شدند که پاسخگویی در مورد نقض حقوقی که در جریان اعتراضات صورت گرفته است، باید تضمین شود.

«در حالی که دولت باید در قبال اعمال خشونت آمیز گزارش شده توسط برخی معترضان پاسخگو باشد، باید بین کسانی که از حق آزادی تجمع مسالمت آمیز استفاده می کنند، تمایز قائل شد. و کسانی که در چارچوب تظاهرات مرتکب اعمال خشونت آمیز می شوندکارشناسان گفتند.

کارشناسان خاطرنشان کردند که سرکوب توسط مقامات دولتی به طور نامتناسبی بر مدافعان حقوق بشر، مردم بومی و جوامع دهقانی در سراسر پرو تأثیر گذاشته است.

کارشناسان از دولت پرو می خواهند که یک راه حل سیاسی سریع با در نظر گرفتن نیاز به پاسخگویی و پایان دادن به خشونت و سرکوب در متن اعتراضات ارائه دهد.

گزارشگران ویژه و کارشناسان مستقل توسط شورای حقوق بشر مستقر در ژنو برای بررسی و ارائه گزارش در مورد موضوع خاص حقوق بشر یا وضعیت یک کشور منصوب می شوند. مناصب افتخاری است و کارشناسان نه کارکنان سازمان ملل هستند و نه برای کارشان دستمزد دریافت می کنند.