هائیتی: رئیس حقوق سازمان ملل متحد، نیروهای تخصصی را برای از بین بردن خشونت باندها مستقر کنید

“ما به شدت نگران این هستیم خشونت شدید ادامه دارد مارتا هورتادو، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل (OHCHR)، فولکر ترک، گفت: در هائیتی از کنترل خارج شود.

تنها در دو هفته اول ماه مارس، حداقل درگیری بین باندها رخ داد 208 کشته، 164 مجروح و 101 ربوده شده.

انعکاس آن نگرانی های جدی، هائیتی سازمان ملل بیانیه ای صادر کرد اوایل سه شنبه، به شدت محکوم کردن “خشونت شدید انجام شده توسط باندهای مسلح”و حمایت خود را از مردم هائیتی ابراز می کند.

طرح اقدام برای نیروی پشتیبانی

مثل همیشه درگیری های شدید و مکرر بین باندهای رقیب او گفت که در شهر پورتو پرنس پایتخت و مناطق دیگر صدها نفر کشته و صدمه دیده و هزاران نفر آواره شده اند. اکنون اقدام لازم است.

ما از جامعه بین المللی می خواهیم که فوراً این موضوع را بررسی کند استقرار یک نیروی پشتیبانی تخصصی محدود به زمان تحت شرایطی که مطابق با قوانین و هنجارهای بین المللی حقوق بشر است، با یک برنامه اقدام جامع و دقیق.

کمیساریای عالی همچنین از مقامات هائیتی خواست تا به وضعیت وخیم رسیدگی کنند.

او گفت: «مردم باید بتوانند تحت شرایط امن و آبرومندانه به خانه‌های خود بازگردند.» او از مقامات خواست تا تقویت پلیس ملی ظرفیت ها و انجام عمیق اصلاحات قضاییو همچنین شامل حمایت بیشتر جامعه بین المللی است.

به گفته سازمان ملل، پلیس ملی هائیتی باید تقویت شود تا بتواند به چالش های بزرگی که با آن مواجه است پاسخ دهد.

UNDP/بورخا لوپتگی گونزالس

به گفته سازمان ملل، پلیس ملی هائیتی باید تقویت شود تا بتواند به چالش های بزرگی که با آن مواجه است پاسخ دهد.

چرخه خشونت را بشکنید

برای شکستن چرخه خشونت، فساد، و معافیت از مجازات، همه مسئولیناز جمله آنهایی که از باندها حمایت و تأمین مالی می کنند، باید باشد تحت تعقیب و محاکمه قرار گرفت بر اساس حاکمیت قانون، او گفت. «حق بر حقیقت، عدالت، و غرامت تمام قربانیان باید برآورده شود.»

درخواست فوری کمیساریای عالی برای اقدام منعکس کننده درخواست هایی برای افزایش کمک است که هفته گذشته توسط گروهی از مقامات ارشد سازمان ملل پس از یک ماموریت حقیقت یاب در هائیتی مطرح شد.

تک تیراندازها، تجاوز جنسی و آدم ربایی

خانم هورتادو گفت که بیشتر قربانیان بوده اند توسط تک تیراندازها کشته یا مجروح شدند گزارش شده است که به طور تصادفی به مردم در خانه ها یا خیابان ها تیراندازی می کردند. خشونت جنسی توسط باندها علیه زنان و دختران نیز مورد استفاده قرار می گیرد مردم را به وحشت انداخته، تحت انقیاد و مجازات قرار دهند.

اعضای باند اغلب استفاده می کنند خشونت جنسی علیه دختران ربوده شده برای تحت فشار قرار دادن خانواده ها برای پرداخت الف فدیه.

دانش آموزان و معلمان ضربه خورده اند گلوله های سرگردان در جریان درگیری های گروهی و ربودن والدین و دانش آموزان در مجاورت مدارس افزایش یافته و بسیاری از آنها را مجبور به تعطیلی کرده است. بدون محیط حفاظتی مدارس، بسیاری کودکان به زور توسط باندهای مسلح جذب شده اندسخنگوی کمیساریای عالی گفت.

هزاران آواره

او گفت: «مردم برای فرار از خطر روزانه در حال فرار هستند.

حداقل از اواسط مارس 160000 نفر آواره شده اند و در موقعیتی نامطمئن هستند، با دوستان یا اقوام می مانند و مجبورند منابع ناچیزی را به اشتراک بگذارند. یک چهارم از آوارگان در آن زندگی می کنند سکونتگاه های موقت، با دسترسی بسیار محدود به خدمات اولیه مانند آب آشامیدنی و بهداشتی.

بی ثباتی مزمن و خشونت گروهی به افزایش قیمت ها و ناامنی غذایی کمک کرده است. نیمی از مردم به اندازه کافی غذا ندارنداو گفت، و در برخی مناطق، مانند سیته سولیل، گرسنگی به سطوح هشدار دهنده ای رسیده است.

باید به “تنگ بیداری” پاسخ داده شود

فولکر تورک، رئیس حقوق بشر، در جریان سفر خود به هائیتی در ماه فوریه، اعلام کرد:یک تماس بیدارباشبه جامعه بین المللی که هنوز باید به آن عمل شودخانم هورتادو گفت.

با توجه به وضعیت وخیم، او تاکید کرد که “توصیه های او بیش از هر زمان دیگری فوری است”.