هائیتی: افزایش قاچاق اسلحه باعث افزایش خشونت گروهی شده است

گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) بازارهای جنایی هائیتی: نقشه برداری از روندهای اسلحه گرم و قاچاق مواد مخدر، هشدار می دهد که افزایش اخیر در توقیف اسلحه در کنار گزارش های اطلاعاتی و اجرای قانون، نشان می دهد که قاچاق سلاح در حال افزایش است.

“وضعیت ناپایدار”

این مطالعه UNODC با ارائه یک ارزیابی سریع از سلاح های گرم غیرقانونی و قاچاق مواد مخدر، به دنبال روشن کردن این موضوع است. جریان های قاچاق باندها را در هائیتی فعال می کند آنجلا می، رئیس شعبه تحقیق و تحلیل روند UNODC، گفت: و دامن زدن به خشونت بیشتر در یک موقعیت ناآرام و ناامیدکننده برای کمک به پاسخگویی و حمایت از مردم هائیتی.

خشونت گروهی به وبا دامن می زند

خشونت های مربوط به باندها در هائیتی رخ داده است به سطوحی رسیده است که در دهه های گذشته مشاهده نشده استدبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش ژانویه خود به شورای امنیت اعلام کرد که شدت شیوع وبا را تشدید می کند. افزایش ناامنی غذایی، آواره شدن هزاران نفرو دور نگه داشتن کودکان از مدرسه.

در عین حال، بروز قتل، آدم ربایی و آوارگی در حال افزایش است در سراسر هائیتی، که از بدترین وضعیت اضطراری حقوق بشر و بشردوستانه در دهه‌های اخیر رنج می‌برد. مقامات گزارش دادند 2183 قتل و 1359 آدم ربایی در سال 2022، تقریباً دو برابر تعداد موارد در سال قبل است.

مرزهای متخلخل

همانطور که ارزیابی UNODC نشان داد، هائیتی همچنان یک کشور حمل و نقل است برای مواد مخدر – عمدتاً کوکائین – و حشیش که از طریق قایق یا هواپیما در بنادر عمومی، خصوصی و غیررسمی وارد می شود و همچنین باندهای مخفی.

هائیتی مرزهای متخلخل – شامل 1771 کیلومتر خط ساحلی و 392 کیلومتر مرز زمینی با جمهوری دومینیکن – به شدت ظرفیت های این کشور را به چالش می کشد. پلیس ملی با منابع کم و کم پرسنلUNODC گفت که گمرکات، گشت های مرزی و گارد ساحلی که خود هدف باندها هستند.

حجم شاخص اسلحه های گرم کشف شده توسط منبع در هائیتی (2020-2022).

حجم شاخص اسلحه های گرم کشف شده توسط منبع در هائیتی (2020-2022).

ارزیابی همچنین ارائه می دهد مروری بر پاسخ های بین المللی، منطقه ای و ملی تا به امروز، از جمله تلاش برای افزایش حمایت از اجرای قانون و مدیریت مرزی هائیتی.

آن را نیز نیاز به را برجسته می کند رویکردهای جامع شامل سرمایه گذاری در پلیس جامعه، اصلاح عدالت کیفری و تحقیقات مبارزه با فساد.