نماینده جدید سازمان ملل: «ناامنی بی‌سابقه» در هائیتی نیاز به اقدام فوری دارد

خشونت باندها در مناطقی که قبلاً در پایتخت، پورتو پرنس، و خارج از شهر نسبتاً امن تلقی می‌شدند، با افزایش تکان‌دهنده جنایات و سوء استفاده‌ها، و نیروی پلیسی که قادر به مدیریت این وضعیت نیست، با سرعت نگران‌کننده‌ای در حال گسترش است.

در عین حال، تقریباً نیمی از جمعیت، یعنی 5.2 میلیون نفر، در بحبوحه اپیدمی مداوم وبا که از اکتبر تاکنون نزدیک به 40000 مورد مشکوک را ایجاد کرده است، به کمک های بشردوستانه نیاز دارند.

همین الان عمل کن

او هشدار داد که هرگونه تأخیر بیشتر در رسیدگی به «ناامنی بی‌سابقه» در هائیتی می‌تواند منجر به سرریز در منطقه شود.

زمان بسیار مهم است و مردم هائیتی سزاوار اقدام فوری شما هستند. اگر حمایت نشود، دایره باطل خشونت، بحران سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که مردم هر روز در آن دست و پنجه نرم می کنند، به چرخش ادامه خواهد داد.»

خانم سالوادور در ماه مارس منصوب شد و این ماه پست خود را آغاز کرد. او هفته اول را با نمایندگان جامعه مدنی، به ویژه گروه های زنان، مقامات ملی و مقامات ارشد دولتی ملاقات کرد.

«در طول مبادلات و تعاملات اولیه‌ام، مشاهده کردم که راهی برای هائیتی‌ها برای مشارکت در گفت‌وگو به سمت احیای نهادهای دموکراتیک در کشور نمودار شده است. با این حال، احساس عمومی این است حرکت رو به جلو دشوار خواهد بود بدون اینکه به طور موثر به ناامنی گسترده رسیدگی شود.»

باندها شهروندان را به وحشت می اندازند

این نماینده همچنین در روزهای اولیه ورودش توانست در برخی از خیابان های پایتخت بچرخد و گفت: “من تنش را احساس کردم و ترسی که هائیتی ها هر روز تجربه می کنند را تشخیص دادم.”

او به سفرا گفت که خشونت هولناک در مناطق باند پراکنده، از جمله خشونت جنسی که زنان و دختران را هدف قرار می دهد، نمادی از ترور است که بسیاری از مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.

طی سه ماهه اول سال، 1647 حادثه جنایی – طبق داده های پلیس ملی هائیتی و مأموریت سازمان ملل در این کشور، BINUH، که او ریاست آن را بر عهده دارد، قتل، تجاوز جنسی، آدم ربایی و لینچ ثبت شده است.

رقم است بیش از دو برابر این رقم در مدت مشابه در سال 2022 ثبت شد و ماه گذشته شاهد بالاترین میزان حوادث در نزدیک به دو دهه بود.

نیروی پلیس فاقد تجهیزات

در مواجهه با حضور محدود یا عدم حضور پلیس، برخی از ساکنان پایتخت دست به کار شده اند. در این هفته، 13 عضو مظنون باند توسط گروهی از غیرنظامیان مورد ضرب و شتم و سوزاندن قرار گرفتند.

او گفت که اگرچه دولت به سرمایه گذاری در پلیس ملی هائیتی ادامه می دهد، اما این نیرو به شدت کمبود کارکنان و تجهیزات لازم برای رسیدگی به خشونت و جنایت را ندارد.

قرار است تعداد افسران در رده ها نزدیک به 14800 نفر باشد، اما با احتساب مرگ و میر، اخراج یا افزایش تعداد استعفاها، قدرت فعلی به 13200 نفر می رسد. فقط حدود 9000 انجام وظایف پلیس

علاوه بر این، به سختی 3500 افسر در وظیفه ایمنی عمومی هستند در هر زمان در سراسر کشور، و استخدام به دلیل بدتر شدن محدودیت های امنیتی و لجستیکی متوقف شده است.

مایلم بر نیاز فوری به استقرار یک نیروی تخصصی بین‌المللی، با مجوز شورای امنیت، همانطور که دبیرکل در نامه مورخ 8 اکتبر 2022 بیان کرده است، تأکید کنم. ما باید راه‌های نوآورانه‌ای برای تعریف این نیرو پیدا کنیم برای حمایت از پلیس ملی هائیتی،” او گفت.

مردی در سیته سولیل، یکی از محله‌های پورتو پرنس، پایتخت هائیتی، که بیشترین آسیب را از خشونت‌های گروهی متاثر شده است، قدم می‌زند.

© یونیسف / جورج هری روزیه

مردی در سیته سولیل، یکی از محله‌های پورتو پرنس، پایتخت هائیتی، که بیشترین آسیب را از خشونت‌های گروهی متاثر شده است، قدم می‌زند.

خشونت جنسی، آدم ربایی و قتل

هائیتی ها نیز همچنان به رنج و عذاب ادامه داده اند یکی از بدترین بحران های حقوق بشر در دهه های اخیر، با افرادی که در مناطق تحت کنترل باند زندگی می کنند در معرض بیشترین میزان سوء استفاده قرار دارند.

باندها ادامه می دهند استفاده از خشونت جنسیاز جمله تجاوز گروهی، برای ایجاد وحشت و ایجاد درد بر جمعیت ساکن در مناطق تحت کنترل رقبای خود. آنها همچنین انواع دیگری از خشونت و استثمار جنسی را علیه زنان و دخترانی که در جوامع تحت نفوذ آنها زندگی می کنند، اعمال کرده اند.

خانم سالوادور گفت کودکان از جمله قربانیان فجیع ترین جنایات هستنداز جمله قتل، آدم ربایی و تجاوز جنسی. آنها در کلاس یا هنگام رها شدن در مدرسه مورد اصابت گلوله های سرگردان قرار گرفته اند.

علاوه بر این، سال گذشته بسیاری از مدارس به دلیل خشونت و اخاذی توسط باندها مجبور به تعطیلی شدند. اگرچه بیشتر آنها بازگشایی شده‌اند، اما بسیاری از دانش‌آموزان به دلیل ناامنی یا ناتوانی در پرداخت پول بازنگشته‌اند.

قاچاق اسلحه و مواد مخدر

غادا والی، مدیر اجرایی دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC)، همچنین به شورا اطلاع رسانی کرد و گفت که جریان سلاح های گرم و مواد مخدر غیرقانونی به هائیتی باعث تشدید ناامنی و خشونت می شود.

ارزیابی آژانس، که ماه گذشته منتشر شد، این را نشان داد سلاح های گرم و مهمات پیشرفته و با کالیبر بالا از طریق زمین، هوا و دریا به کشوری با کنترل دریایی محدود و فقدان نظارت مرزی قاچاق می شوند.

«باندهای جنایتکار به شدت مسلح هستند هدف قرار دادن زیرساخت های حیاتی مانند بنادر، انبار غلات، ادارات گمرک، پاسگاه های پلیس، دادگاه ها، زندان ها، مشاغل و محله ها. آنها نیز دارند کنترل بزرگراه ها و جاده های اصلی را به دست آورد دسترسی به پایتخت را فراهم می کند.

در همین حال، اجرای قانون و چالش های کنترل مرزی هائیتی آن را به یک مرکز جذاب برای قاچاقچیان مواد مخدر تبدیل می کند که عمدتا کوکائین و حشیش را به ایالات متحده، جمهوری دومینیکن و اروپای غربی حمل می کنند.

جریان های غیرقانونی را متوقف کنید

«جامعه بین‌المللی و شرکای سرمایه‌گذاری شده باید فوراً اقدامات جامع در مقیاس بزرگ را توسعه داده و از آن حمایت کنند کمک به اجرای قانون و مدیریت مرزهابرای جلوگیری از جریان‌های غیرقانونی و کمک به تثبیت وضعیت.»

خانم والی خاطرنشان کرد که شورا بارها بر اهمیت افزایش ظرفیت پلیس ملی هائیتی از جمله واحدهای تخصصی آن در زمینه مرزها، مواد مخدر و سلاح گرم تاکید کرده است.

او همچنین بر نیاز به سرمایه گذاری بیشتر در پلیس جامعه و اصلاحات عدالت کیفری برای مبارزه با آن تاکید کرد فساد و پولشویی.

او گفت: “بازارهای سیاه برای رونق به شبکه های فساد و حمایت متکی هستند، با شبکه پیچیده ای از بازیگران دولتی و خصوصی که در قاچاق دخیل هستند، در حالی که فساد در بخش عدالت کیفری منجر به معافیت از مجازات می شود.”

«شرایط یک روند سیاسی منجر به صلح فقط می توان به دست آورد زمانی که هائیتی دارای نهادها و ظرفیت هایی است که قادر به مقابله با این چالش ها هستند.