نظرسنجی نشان می دهد که تلفات بهداشت روانی «بسیار» جنگ بر مادران پناهنده اوکراینی در لهستان

این یافته نتیجه یک نظرسنجی است که توسط دفتر پاسخگویی به پناهندگان یونیسف در لهستان انجام شده است، که همچنین نشان می دهد که 53 درصد از زمان ورود به این کشور به حمایت از سلامت روان فکر کرده اند یا قبلاً به آن دسترسی داشته اند.

“سوپرایز نیست”

تلفات روانی اجتماعی جنگ در اوکراین بسیار زیاد است دکتر راشد مصطفی سرور، رئیس دفتری که تنها چند هفته پس از تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه 2022 تأسیس شد، گفت: نتایج این نظرسنجی تعجب آور نیست.

یونیسف گفت از آن زمان، بیش از چهار میلیون اوکراینی برای حفاظت موقت در سراسر اروپا ثبت نام کرده اند. بیش از 1.6 میلیون نفر در لهستان هستند که 90 درصد آنها را زنان و کودکان تشکیل می دهند، اگرچه تعداد کل پناهندگان می تواند بسیار بیشتر باشد.

در این نظرسنجی از یک پرسشنامه خودگزارشی سازمان جهانی بهداشت (WHO) استفاده شد که بهزیستی روانشناختی را از طریق پنج سوال ساده و غیرتهاجمی اندازه گیری می کند.

عدم اطمینان و غم

نتایج نشان داد که بیش از 30 درصد از مادران سطوح بالایی از پریشانی را نشان می‌دهند و بیش از 30 درصد سطوح شدید را تجربه می کردند. اکثر آنها گفتند که احساس درماندگی می کنند و به دنبال کمک از یک روانشناس بوده اند.

از جمله مسائلی که به استرس آنها کمک می کند، عدم اطمینان در مورد آینده، نگرانی در مورد خانواده یا دوستان در اوکراین یا جاهای دیگر، و غم و اندوه به دلیل جنگ بود. سطوح بالای پریشانی نیز به نگرانی‌های عملی، از جمله پول، مسکن، شغل، مسائل زبان، دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و مراقبت از کودکان مرتبط بود.

کمک به بهبودی

یونیسف از نتایج نظرسنجی برای اطلاع رسانی به یک کمپین آنلاین سراسری در لهستان که مادران اوکراینی را با اطلاعاتی در مورد حمایت روانی موجود و همچنین راهبردهای مقابله ای هدف قرار می دهد، استفاده کرده است.

دکتر سرور گفت: “سلامت روان و حمایت روانی برای کمک به خانواده ها و کودکان برای بهبود زخم های نامرئی جنگ حیاتی است و به همین دلیل است که بخش بزرگی از پاسخ ما است و بر تمام کارهایی که در اینجا در لهستان انجام می دهیم، تاثیر می گذارد.”

تحویل کمک در اوکراین

در همین حال، کمک های بشردوستانه در اوکراین همچنان ادامه دارد کمک به جوامع خط مقدم در منطقه خارکف در شرق و منطقه خرسون در جنوب که بمباران های مکرر در آن ادامه دارد.

روز چهارشنبه، یک کاروان بین سازمانی به رهبری دنیز براون، هماهنگ کننده کمک های بشردوستانه سازمان ملل متحد در این کشور، کمک های خود را به جامعه ای در شرق منطقه خارکف رساند. بیش از 80 درصد خانه ها آسیب دیده اند. گلوله باران همچنان باعث قطع شدن آب، گاز و برق می شود.

استفانی ترمبلی، سخنگوی سازمان ملل در نیویورک، روز جمعه در سخنانی گفت که این کاروان مواد سرپناه، لوازم بهداشتی و لامپ های خورشیدی را به حدود 1000 ساکن باقیمانده در جامعه ای با 5000 سکنه در فوریه 2022 تحویل داد.

«امروز، کاروان بین سازمانی دیگری کمک های حیاتی – از جمله مواد سرپناه، غذا و آب، لامپ های خورشیدی، کیت های بهداشتی و پوشاک- را به نزدیک به 3000 ساکن را پشتیبانی می کند یکی دیگر از جوامع خط مقدم در منطقه خرسون، “او گفت. “تقریبا نیمی از ساکنان باقی مانده در آنجا افراد مسن هستند که دسترسی محدودی به اکثر خدمات اولیه دارند.”

چالش های مین های زمینی

سازمان‌های بشردوستانه همچنین هشدار دادند که اوکراین اکنون یکی از آلوده‌ترین کشورهای جهان به مین است و خارکف و خرسون بیشترین آسیب را در این مناطق دارند.

خانم ترمبلی گفت که به گفته مقامات محلی، نزدیک به 300,000 هکتار از زمین های کشاورزی تنها در خارکف نیاز به مین زدایی دارد.

«همکاران بشردوستانه ما به این نکته توجه دارند خطرات معدن چالش های بیشتری ایجاد می کند برای تعمیر خانه‌های آسیب‌دیده و زیرساخت‌های حیاتی و از سرگیری کشاورزی، و هر دو منطقه قبل از جنگ تمام عیار صنایع کشاورزی بزرگی داشتند.»

به روز رسانی صادرات غلات

خانم ترمبلی همچنین به روز رسانی در مورد ابتکار غلات دریای سیاه ارائه کرد، جایی که عملیات تا حدی دوباره شروع می شود.

اوایل این هفته، روسیه تایید کرد که به مدت 60 روز دیگر به مشارکت در توافق با میانجیگری سازمان ملل ادامه خواهد داد.

قرارداد ژوئیه 2022 اجازه می دهد تا غلات و سایر مواد غذایی مرتبط از طریق سه بندر اوکراین در دریای سیاه به بازارهای جهانی ارسال شوند. مرکز هماهنگی مشترک (JCC) که در استانبول مستقر است و نمایندگانی از روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل کار می کنند، تسهیل می شود.

روز جمعه، JCC شش کشتی جدید به ثبت رساند برای شرکت، از 15 درخواست. سه کشتی بارگیری شده در حال حاضر برای بازرسی در استانبول آماده می شوند.

در حال حاضر هیچ کشتی در هیچ یک از سه بندر اوکراین تحت شرایط ابتکار بارگیری نمی شود. تیم های مرکز هماهنگی مشترک امروز سه کشتی جدید را بررسی و پاکسازی کرد خانم ترمبلی به خبرنگاران گفت.

او گفت که سازمان ملل «به درخواست برای بازگشت سریع به سرعتی از عملیات ادامه می دهد استفاده کامل از ظرفیت های سه پورت و تیم های مرکز هماهنگی مشترک.