مدیترانه مرکزی: مرگبارترین سه ماهه برای مرگ مهاجران در شش سال گذشته

پروژه مهاجران گمشده سازمان بین المللی مهاجرت 441 مورد مرگ را در این مدت ثبت کرده است، اگرچه تعداد واقعی احتمالاً بیشتر است.

تحقیقات در مورد چندین گزارش از به اصطلاح غرق شدن کشتی های نامرئی ادامه دارد – مواردی که قایق ها گم شده اند اما هیچ سابقه ای از بازماندگان یا عملیات جستجو و نجات (SAR) وجود ندارد.

سرنوشت های بیش از 300 نفر IOM گفت که در این کشتی ها هنوز مشخص نیست.

تاخیر به قیمت جان

مسیر مدیترانه مرکزی – که از شمال آفریقا تا ایتالیا و تا حدی مالت امتداد دارد – خطرناک ترین گذرگاه دریایی جهان است.

سازمان بین المللی مهاجرت گفت که افزایش مرگ و میر در این میان است تأخیر در پاسخ‌های امداد و نجات تحت رهبری دولت و مانع از عملیات SAR که توسط سازمان‌های غیردولتی (NGO) انجام می‌شود.

آنتونیو ویتورینو، مدیر کل IOM گفت: «بحران انسانی مداوم در مدیترانه مرکزی غیرقابل تحمل است.

با ثبت بیش از 20000 مرگ و میر در این مسیر از سال 2014، می ترسم این مرگ ها عادی شده باشد. کشورها باید پاسخ دهند. تأخیر و شکاف در SAR تحت رهبری دولت به قیمت جان انسان ها تمام می شود.»

تأخیر در امدادرسانی به رهبری دولت به عنوان عاملی در حداقل شش حادثه در مدیترانه مرکزی ذکر شد که منجر به کشته شدن حداقل 127 نفر شد، در حالی که عدم پاسخ کامل در مورد هفتم، حداقل جان 73 نفر را گرفت.

کشتی های غیردولتی توقیف شدند

در همین حال، آژانس سازمان ملل متحد با تشریح آخرین رویدادها گفت که در همین اواخر، تلاش های نجات به رهبری سازمان های غیردولتی “به طور قابل توجهی کاهش یافته است”.

IOM گزارش داد که در 25 مارس، گارد ساحلی لیبی به عنوان یک کشتی نجات غیردولتی در هوا شلیک کرد. پادشاه اقیانوس، به گزارشی مبنی بر مضطرب شدن یک قایق لاستیکی پاسخ می داد. روز بعد، کشتی دیگری به ناملوئیز میشل، پس از نجات 180 نفر در ایتالیا بازداشت شد که یادآور وضعیت این کشور است.ژئو بارنتز، که در بهمن ماه بازداشت و متعاقبا آزاد شد.

در آخر هفته گذشته، 3000 مهاجر به ایتالیا رسیدند که تعداد کل مهاجران را به خود اختصاص داد ورود تا کنون در سال جاری به 31,192، IOM گفت.

روز سه شنبه، یک کشتی حامل حدودا 800 سرنشین در بیش از 200 کیلومتری جنوب شرقی سیسیل توسط گارد ساحلی ایتالیا با کمک یک کشتی تجاری نجات یافت.

گارد ساحلی ایتالیا همچنین یک کشتی دیگر با حدود 400 مهاجر را که به مدت دو روز بین ایتالیا و مالت در حرکت بود، نجات داد. IOM خاطرنشان کرد که هنوز همه مهاجران از این کشتی‌ها به سلامت نرسیده و در ایتالیا پیاده نشده‌اند.

یک تعهد قانونی

آقای ویتورینو گفت: «نجات زندگی در دریا یک تعهد قانونی برای کشورهاست. “باید ببینیم هماهنگی پیشگیرانه توسط دولت در تلاش‌های جستجو و نجات.»

IOM گفت که وضعیت نگران کننده در مدیترانه مرکزی بر نیاز به SAR اختصاصی و قابل پیش بینی توسط دولت و پیاده شدن تاکید می کند.

اقدام همچنین باید شامل حمایت از سازمان‌های غیردولتی باشد که کمک‌های نجات غریق را در دریا ارائه می‌کنند و پایان دادن به جرم‌انگاری، ممانعت و بازدارندگی از تلاش‌های کسانی که چنین کمک‌هایی را ارائه می‌کنند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت تاکید کرد که همه کشتی‌های دریایی، از جمله کشتی‌های تجاری، موظفند قانونی برای نجات قایق‌هایی که دچار مشکل هستند، انجام دهند.

IOM همچنین خواستار اقدام هماهنگ تر برای از بین بردن شبکه های قاچاق جنایتکار و محاکمه کسانی شد که از ناامیدی مهاجران و پناهندگان با تسهیل سفرهای خطرناک سود می برند.