قره باغ کوهستانی: رئیس حقوق سازمان ملل خواستار آتش بس فوری با افزایش خصومت ها |

میشل باشلت در حالی که درگیری ها در امتداد خط تماس گسترش می یابد و سایر مناطق پرجمعیت خارج از منطقه نزدیک جنگ را تحت تأثیر قرار می دهد ، از رنج غیرنظامیان ابراز نگرانی کرد.

وی در بیانیه ای گفت: “این بسیار نگران کننده است که در روزهای اخیر شاهد بوده ایم که مناطق مسکونی با سلاح های سنگین در منطقه و اطراف منطقه درگیری هدف قرار گرفته و مورد گلوله باران قرار می گیرند”.

درگیری طولانی مدت

درگیری ها در منطقه مرزی قره باغ کوهستانی ، در قفقاز جنوبی ، بیش از 30 سال است که ادامه دارد ، و آخرین آتش سوزی بین نیروهای ارمنستان و آذربایجان در اواخر ماه گذشته آغاز شده است.

گفته می شود از آن زمان به بعد ، حملات توپخانه ای به چندین شهر ، شهر و روستا اصابت کرده است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل گفت اطلاعات از منابع مختلف نشان می دهد که تا روز پنجشنبه ، حدود 53 غیرنظامی از جمله کودکان کشته شده اند. با این حال ، کارکنان نتوانسته اند به طور مستقل این اطلاعات را تأیید کنند.

تعداد زیادی از ساختمانها از جمله خانه ها ، مدارس و سایر تأسیسات غیرنظامی نیز تخریب شده است که بیشتر آنها در قره باغ کوهستانی واقع شده بودند.

به تعهدات بین المللی احترام بگذارید

خانم بشلت به طرف های درگیر تعهد خود را طبق قوانین بین المللی بشردوستانه در حمایت از غیرنظامیان و زیرساخت های غیرنظامی یادآوری کرد.

وی افزود: “من همچنین به همه کشورها ، به ویژه کشورهای دارای نفوذ در طرف های درگیر ، یادآوری می کنم که طبق قوانین بین المللی از آنها خواسته شده است هر کاری را در حد توان خود برای اطمینان از احترام به حقوق بشردوستانه بین المللی از جمله حمایت از غیرنظامیان انجام دهند”.

نگرانی از مهمات خوشه ای

رئیس حقوق سازمان ملل همچنین نسبت به گزارش هایی مبنی بر استفاده از مهمات خوشه ای در منطقه درگیری ابراز نگرانی کرد.

خانم باشلت توضیح داد: “مهمات خوشه ای بمب های کوچک ، اغلب روشن یا رنگارنگ را در مناطق وسیع پراکنده می کند ، که بسیاری از آنها بلافاصله منفجر نمی شوند اما می توانند سالها پس از آن بکشند و از کار بیفتند.”

“استفاده از چنین مهماتی باید بلافاصله متوقف شود. من همچنین از ارمنستان و آذربایجان می خواهم كه به بیش از 100 كشوری كه كنوانسیون مهمات خوشه ای را تصویب كرده اند كه استفاده از آنها را ممنوع می كند ، بپیوندند. ”

وی همچنین با تأکید بر ضرورت گفتگوی سازنده ، از طرفین خواست تا از به کار بردن سخنان نفرت انگیز برای ایجاد اختلافات خودداری کنند.

سلامتی زیر آتش

از آنجا که این آخرین شیوع خصومت ها در طی بیماری همه گیر COVID-19 در حال وقوع است ، خانم باچلت نگران بود که این خشونت تهدیدی مستقیم برای سلامتی باشد و همه طرف ها برای مهار شیوع ویروس تلاش می کنند.

وی گفت: برخی از غیرنظامیان گزارش شده اند که به زیرزمین یا پناهگاه های دیگری نقل مکان کرده اند ، به این معنی که آنها قادر به حفظ فاصله فیزیکی نیستند ، یا دسترسی کامل به آب تمیز و بهداشت ندارند.

وی تأكید كرد: “دسترسی به مراقبت های بهداشتی باید تضمین شود و این شامل پشتیبانی روانی-اجتماعی از قربانیان این درگیری ، از جمله آسیب دیدگان در نتیجه آخرین خصومت ها و آسیب دیدگان بیش از سه دهه درگیری قره باغ است.”