قدیمی ترین نقشه های کوچک شده سازه های واقعی به 9000 سال قبل بازمی گردد


به گفته محققان، دو سنگ بزرگ و حکاکی شده که در خاورمیانه یافت شده است، قدیمی‌ترین نقشه‌های ساختمانی شناخته شده را نشان می‌دهد.

یک تصویر کنده کاری شده بخشی از یک سنگ مستطیل شکل که در اردوگاهی در اردن پیدا شده است را می پوشاند که مربوط به حدود 9000 سال پیش است. دو حکاکی دیگر تقریباً 8000 سال پیش بر روی تخته سنگی کشف شده در پای صخره ای در عربستان سعودی ساخته شده است.

دانشمندان در 17 مه گزارش دادند که حکاکی‌های روی این سنگ‌ها بادبادک‌های بیابانی نزدیک را نشان می‌دهند، سازه‌های عظیمی که زمانی برای گرفتن گله‌های حیوانات استفاده می‌شد. PLOS ONE. بادبادک‌های صحرا از دیوارهای سنگی به طول پنج کیلومتر تشکیل شده‌اند که در محوطه‌های بزرگ احاطه شده توسط گودال‌هایی که شکارچیان حیواناتی مانند غزال و آهو را در آن به دام می‌اندازند، باریک می‌شوند.SN: 4/18/11). باستان شناس رمی کراسارد و همکارانش می گویند که تصویر بادبادک ها در این دو مکان بسیار شبیه شکل، طرح و نسبت بادبادک های بیابانی است که در نزدیکی یافت شده اند.

دانشمندان گزارش می دهند که نقاشی های مقیاس حک شده در سنگ ممکن است به عنوان نقشه هایی عمل کرده باشد که به شکارچیان کمک می کند تا استراتژی هایی را برای هدایت گله های حیوانات به بادبادک های بیابانی خاص طراحی کنند. این حکاکی‌ها ممکن است طرح‌هایی برای ساخت بادبادک‌های بیابانی یا نمایش عمومی توانایی سازندگان آنها در انتقال ساختارهای بزرگ و سه بعدی بر روی سطوح کوچک و مسطح باشند.

دو تصویر در کنار هم  تصویر سمت چپ عکسی از سنگ مستطیلی است که در اردن با حکاکی کم رنگ و چندین دایره پیدا شده است.  تصویر سمت راست تصویری از همان صخره مربع با حکاکی مشخص شده و بیشتر قابل مشاهده است.
یک سنگ مستطیل شکل یافت شده در یک سایت اردنی (سمت چپ) حاوی یک حکاکی تقریباً 9000 ساله (نشان داده شده در طرح کلی در سمت راست) است که شکل و تناسبات یک بادبادک صحرای مجاور را به دقت به تصویر می‌کشد.SEBAP و R. Crassard و همکاران/PLOS ONE 2023

کراسار، از مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه در لیون، می‌گوید با ریشه‌گیری کشاورزی و اهلی‌سازی حیوانات در بخش‌هایی از خاورمیانه، گروه‌های شکار منطقه‌ای که بادبادک‌های بیابانی را برای به دام انداختن گله‌های حیوانات وحشی می‌ساختند، توجه ویژه‌ای به ساختارهای شکار عظیم داشتند.

سایر نقشه ها و نقشه های ساختاری باستانی که به عنوان نقشه های کوچک در نظر گرفته شده اند، مربوط به حدود 4300 سال پیش در بین النهرین هستند. کراسارد می‌گوید، این تصاویر به اندازه حکاکی‌های تازه کشف‌شده بادبادک‌های صحرا دقیق نبودند.

بروس باور

بروس باور در مورد علوم رفتاری برای اخبار علمی از سال 1984. او در مورد روانشناسی، مردم شناسی، باستان شناسی و مسائل مربوط به سلامت روان می نویسد.