طرح غلات دریای سیاه در روز مهلت تمدید شد

این اطلاعیه در یادداشتی به خبرنگاران منتشر شد که توسط دفتر سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در روز شنبه منتشر شد و تاکید کرد که این ابتکار به “تسهیل دریانوردی ایمن برای صادرات غلات و مواد غذایی و کودهای مرتبط با آن، از جمله آمونیاک، اجازه می دهد. از بنادر دریایی تعیین شده اوکراین.

پس از تهاجم نیروهای روسی به اوکراین در فوریه 2022، این ابتکار یکی از معدود حوزه‌هایی بوده است که دولت‌های روسیه و اوکراین توانسته‌اند در آن به توافق برسند. این امر در واکنش به افزایش شدید قیمت مواد غذایی و کود در سراسر جهان اتفاق افتاد: روسیه و اوکراین تامین کنندگان اصلی این محصولات به بازارهای جهانی هستند و با شروع جنگ، توانایی صادرات آنها به طور قابل توجهی کاهش یافت.

از زمان امضای این ابتکار در ژوئیه 2022، حدود 25 میلیون تن غلات و مواد غذایی به 45 کشور منتقل شده است و این ابتکار کمک به کاهش قیمت جهانی مواد غذایی است که در مارس 2022 به بالاترین حد سرگیجه ای رسید. اجرای این طرح، قیمت ها شروع به کاهش کرد و یک سال بعد، حدود 18 درصد کاهش یافت.

این توافق با میانجیگری سازمان ملل و دولت ترکیه انجام شد که در بیانیه از حمایت های دیپلماتیک و عملیاتی آن تشکر شد: به عنوان بخشی از این توافق، یک مرکز هماهنگی مشترک (JCC) در استانبول برای نظارت بر اجرای توافق ایجاد شد. ابتکار عمل.

یادداشت به خبرنگاران بر تعهد قوی سازمان ملل به هر دو توافقنامه تاکید کرد و ابتکار غلات دریای سیاه، همراه با یادداشت تفاهم در مورد ترویج محصولات غذایی و کودهای شیمیایی روسیه به بازارهای جهانی را “برای امنیت غذایی جهانی، به ویژه برای کشورهای در حال توسعه حیاتی” توصیف کرد. “