صربستان خواستار حمایت از آزادی بیان و همچنین مقابله با سخنان نفرت شد

گزارشگر ویژه در مورد حق آزادی بیان گفت که از برنامه های دولت برای اصلاح قوانین رسانه ها مطابق با استانداردهای بین المللی تشویق شده است.

با این حال، او همچنین از «گفتمان سمی عمومی، از سیاستمداران یا مقامات دولتی و توسط روزنامه ها تقویت می شودقربانی رسانه‌ها، مدافعان حقوق بشر، اقلیت‌های قومی، LGBTI و منتقدان دولت.»

تضعیف اعتماد عمومی

خانم خان هشدار داد که اعتماد عمومی به رسانه‌ها زمانی تضعیف می‌شود که روزنامه‌نگاران به عنوان عوامل خارجی، خائن، یا دشمنان دولت شناخته شوند. احتمال حملات را افزایش می دهد علیه مطبوعات و در عین حال بر آزادی رسانه ها و بحث های دموکراتیک نیز تأثیر می گذارد.

او تاکید کرد: «آزادی بیان مجوزی برای آزار، ارعاب یا تهدید صداهای منتقد نیست».

او از دولت خواست تا اطمینان حاصل کند که همه نهادهای دولتی چارچوب قانون اساسی و قانونی را در حمایت از آزادی بیان و در عین حال مبارزه با سخنان نفرت انگیز و اطلاعات نادرست اجرا می کنند.

اقدام علیه روزنامه ها

با توجه به نقشی که روزنامه‌ها در گسترش سخنان مشوق نفرت دارند، من نگران هستم که نهاد نظارتی رسانه‌های الکترونیکی (REM) عدم انجام اقدام مناسباین کارشناس حقوق گفت: n علیه متخلفان، عدم ترویج کثرت گرایی در محتوای رسانه ها و اجازه دادن به کمپین های بدنام کردن و آزار و اذیت ادامه پیدا کند.

او توصیه کرد REM باید “مستقل، موثر و پاسخگو” باشد.

وی همچنین از دولت خواست تا با اتخاذ تدابیری از امنیت خبرنگاران اطمینان حاصل کند سرعت بخشیدن به تحقیقات و رسیدگی های قانونی مربوط به تهدیدات و حملات

اراده سیاسی لازم است

خانم خان از مقامات خواست تا پرونده های طولانی مدت روزنامه نگاران کشته شده در صربستان را مورد بررسی و پیگرد قرار دهند. «کشتن روزنامه نگاران فاحش ترین شکل سانسور است. منمجازات نباید غالب شود،” او گفت.

در نهایت، او تاکید کرد که تصویب قوانین به تنهایی برای حمایت از آزادی بیان کافی نیست.

«آنچه لازم است رهبری سیاسی قوی و صریح از پایبندی به استانداردهای بین المللی است. تعهدات قانونی دولت باید به عمل تبدیل شود.»

بازدید از کوزوو

خانم خان در این سفر به کشور همسایه کوزوو نیز سفر کرد. او ضمن استقبال از “چشم انداز رسانه های متکثر” در آنجا، مقامات را تشویق کرد که به تقویت آزادی رسانه ها ادامه دهند.

او گفت: «من از مقامات می‌خواهم که قانون زبان‌ها را به طور کامل اجرا کنند و از جامعه بین‌المللی می‌خواهم که حمایت کافی از رسانه‌های مستقل صربستانی را تضمین کند.»

او افزود که آنها همچنین باید تحقیقات در مورد قتل های گذشته و ناپدید شدن اجباری خبرنگاران را تکمیل کنند و عدالت را تضمین کنند.

درباره گزارشگران سازمان ملل

گزارشگران ویژه توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای نظارت و گزارش در مورد موقعیت های خاص کشور یا موضوعات موضوعی منصوب می شوند.

این کارشناسان به صورت داوطلبانه کار می کنند و در ظرفیت فردی خود خدمت می کنند.

آنها کارمندان سازمان ملل نیستند و برای کارشان پولی دریافت نمی کنند.