شروط و عناوین طلاق توافقی

طلاق توافقی چه شروطی دارد ؟ در چه صورت می توان اقدام به دادخواست طلاق توافقی نمود ؟ ممکن است شما نیز با چنین سوالاتی مواجه شده باشید و به دنبال دریافت پاسخی مناسب برای آن ها باشید. امروزه در کنار تمایل بی شمار جوانان به ازدواج می توان شاهد افزایش آمار طلاق نیز بود و این به دلیل مشکلاتی است که در بستر خانواده ها رخ می دهد ؟ اما آیا به راحتی می توان از همسر خود جدا شد ؟ 

خیر هر نمونه از دعاوی حقوقی دارای مراحل خاصی بوده و لازم است برای دستیابی به نتایج دلخواه این مراحل را با دقت بالایی طی کنید. پیچیدگی هایی که این دعاوی به همراه دارند ممکن است هر کسی را دچار سردرگمی کند بنابراین توصیه داریم حتما از دانش افراد مطلع کمک بگیرید تا در ادامه با مشکلات متعددی مواجه نشوید. در ادامه این نوشتار قصد داریم تا به بررسی شرایط طلاق توافقی بپردازیم و از شما می خواهیم تا انتها ما را همراهی کنید.

http://day-news.ir/%d9%85%d9%87%d9%85%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%86%da%a9%d8%a7%d8%aa-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%ab%d8%a8%d8%aa-%d8%af%d8%b1%d8%ae%d9%88%d8%a7%d8%b3%d8%aa-%d8%b7%d9%84%d8%a7%d9%82-%d8%aa%d9%88%d8%a7/

طلاق توافقی چیست ؟ 

نوشتار خود را با پاسخ به این پرسش که طلاق توافقی چیست آغاز می کنیم. در طلاق توافقی زن و مرد لازم است نسبت به موضوعات مشخصی به توافق برسند و این امر از شروط مهم این نوع طلاق به شمار     می رود. دلایل مختلفی می توانند زن و مرد را ملزم به جدایی نمایند زیرا در چنین شرایطی ادامه زندگی برای آن ها مقدور نبوده و نمی توانند به نتایج دلخواه خود برسند. 

طلاق ها عمدتا به سه روش صورت می پذیرند و این سه روش شامل طلاق توافقی ، طلاق به درخواست زن و طلاق به درخواست مرد می شوند که هر کدام مراحل خاص خود را دارند. طلاق توافقی با رضایت طرفین صورت می پذیرد و طی آن زن و مرد باید بتوانند بر سر موضوعاتی همچون مهریه ، نفقه ، حضانت فرزندان و اموال به توافق برسند در غیر اینصورت نمی توان خطبه این طلاق را اجرا نمود. 

شرایط اجرای طلاق توافقی 

امروزه شرایط طلاق توافقی با تغییرات خاص مواجه گردیده است و همانند گذشته نمی توان در این راستا عمل نمود. در گام اول از این نوع طلاق لازم است از طریق سامانه نوبت دهی طلاق اقدام به دریافت نوبت نمود. همچنین می توان از طریق این سامانه ها اطلاعات خود را ثبت نموده و از مراکز غربالگری نوبت دریافت کرد. طی این ثبت نام و دریافت نوبت لازم است در زمان مشخص شده به مراکز مشاوره خانواده یا غربالگری مراجعه نموده و در جلساتی که این مراکز در نظر گرفته اند شرکت کرد. 

اگر مشاوره های این مراکز سودمند نبود باید اقدام به دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق نمود. این گواهی زمانی که درخواست طلاق توافقی صادر می گردد از طریق دفاتر قضایی به زوجین تحویل داده می شود تا به این طریق بتوان به دادگاه های خانواده برای تکمیل پروسه طلاق توافقی مراجعه نمود. در ادامه به بیان جامع تر مراحل طلاق توافقی خواهیم پرداخت. 

مراحل طلاق توافقی 

از مهم ترین مراحل درخواست طلاق توافقی که پشت سر گذاشتن آن ها الزامی می باشد می توان موارد زیر را نام برد. 

مشاوره اجباری 

تقدیم دادخواست 

تعیین وقت دادرسی 

شرکت در جلسات تعیین شده دادگاه 

حضور در جلسات مشاوره دادگاه 

بررسی باردار بودن یا نبودن زن 

دریافت گواهی عدم سازش 

مراجعه به دفاتر طلاق برای اجرای خطبه طلاق توافقی 

مدارک مورد نیاز برای ثبت دادخواست طلاق توافقی

برای ثبت دادخواست طلاق لازم است همراه خود مدارک مهمی را داشته باشید. این مدارک به شرح زیر   می باشند. 

اصل شناسنامه مرد 

اصل شناسنامه زن

اصل کارت ملی طرفین 

سند ازدواج

هزینه طلاق توافقی 

عواملی همچون استفاده از وکیل خانواده و میزان پیچیدگی پرونده می تواند بر روی هزینه طلاق توافقی اثرگذار باشد و لازم است به سادگی از کنار این عوامل عبور ننمایید. هر پرونده با پرونده دیگر متفاوت بوده و پروسه های خاص خود را دارد بنابراین نمی توان در راستای هزینه این نوع طلاق نظر قطعی داد.