شخص اول: کشاورزان آسیب پذیر اوکراینی شیارهای خودکفا را شخم می زنند

پیر ووتیه رئیس دفتر فائو در اوکراین است. او به UN News گفت که چگونه تیم فائو در کشور – حدود 100 کارمند، که اکثراً متخصصان اوکراینی در مناطق مرتبط با کشاورزی هستند – در سراسر کشور پراکنده شدند، در شرایط کاری اغلب دشوار.

«یکی از مشکلاتی که با شروع جنگ با آن مواجه شدیم، این بود که بسیاری از همکاران خودمان مجبور شدند خانه‌های خود را ترک کنند و به مناطق امن‌تر نقل مکان کنند. با وجود این چالش، ما توانستیم به سرعت به نیازهای افراد آسیب دیده پاسخ دهیم.

از ماه آوریل، ما شروع به توزیع بذر کردیم، عمدتاً برای افرادی که مجبور شده بودند خانه های خود را ترک کنند و به روستاهایی پناه برده بودند که احساس امنیت بیشتری می کردند و شانس بیشتری برای یافتن مسکن داشتند.

مردم در خط مقدم یا مناطق اشغالی سختی های شدیدی را متحمل شدند.

پیر ووتیه، رئیس دفتر کشور فائو در اوکراین، در توزیع تجهیزات کشاورزی در Chernihivska در نوامبر 2022.

پیر ووتیه، رئیس دفتر کشور فائو در اوکراین، در توزیع تجهیزات کشاورزی در Chernihivska در نوامبر 2022.

کسب‌وکارهای کشاورزی، به‌ویژه شرکت‌های بزرگ‌تر، به‌طور جدی در همه سطوح تحت تأثیر قرار گرفتند، اما مشخص شد که بسیار انعطاف‌پذیر هستند و توانایی سازمان‌دهی مجدد و از سرگیری فعالیت‌ها را نشان دادند.

از سوی دیگر، کشاورزان کوچک مقیاس، مشاغل کوچک و خانواده های روستایی بسیار آسیب پذیر بودند. آنها برای بقیه کشور غذا تولید می کنند و به کمک های بشردوستانه نیاز دارند.

بیش از 30000 خانوار بذر و انتقال نقدی از فائو دریافت کردند و این به تقویت اقتصاد محلی و ایجاد تاب آوری کمک کرده است.

هدف فائو حذف نیم میلیون خانوار یا یک میلیون نفر در مناطق روستایی از کمک های بشردوستانه تا پایان سال 2023 و توانمندسازی آنها برای رسیدن به خودکفایی و در نتیجه کمک به احیای اقتصاد روستایی است.

جلوگیری از سقوط تولیدات کشاورزی

در سال 2022، بنادر اوکراین که بیش از 80 تا 90 درصد غلات این کشور را به کشورهای آفریقایی و آسیایی صادر می کردند، مسدود شدند.

برای جلوگیری از فروپاشی کلی تولیدات کشاورزی، فائو با هماهنگی دولت و شرکا توانست نزدیک به 6 میلیون تن ظرفیت ذخیره غلات را خریداری و تامین کند. این بدان معنا بود که کشاورزانی که بسیاری از آنها زیرساخت های خود را به دلیل جنگ از دست داده بودند، می توانستند تولیدات خود را ذخیره کنند و از ضرر و زیان جلوگیری کنند.

این در نهایت محصول 2022 را نجات داد و وضعیت جهانی را تثبیت کرد.

آژانس های سازمان ملل به تامین امنیت ژنراتورهای برق کمک کرده اند تا تولید غذا در اوکراین ادامه یابد.

آژانس های سازمان ملل به تامین امنیت ژنراتورهای برق کمک کرده اند تا تولید غذا در اوکراین ادامه یابد.

اولویت های 2023

کاهش تولید محصولات کشاورزی بین 30 تا 40 درصد به دلیل جنگ تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد ملی و امنیت غذایی خواهد داشت، بنابراین حمایت از کشاورزی بسیار مهم است.

فائو برنامه ویژه ای را برای حمایت از کشاورزان در مناطق خط مقدم با تهیه بذر تنظیم کرد تا آنها بتوانند تولید خود را حفظ کنند.

ما همچنین ژنراتورها را با حمایت آلمان توزیع کرده‌ایم، بنابراین تولیدکنندگان مواد غذایی و سایر عناصر زنجیره غذایی قدرت ادامه کار را دارند. بنابراین، به عنوان مثال، ما به نانوایی های بزرگ در کیف و خرسون ژنراتور داده ایم تا بتوانند نان بپزند.

فائو همچنین در حال کار بر روی کاهش مصرف سوخت فسیلی در بخش کشاورزی و بررسی گزینه هایی مانند انرژی خورشیدی و سوخت های زیستی است.

و مهمتر از همه، فائو با برنامه جهانی غذا (WFP) برای شناسایی و اولویت بندی زمین های نیازمند مین زدایی و بازسازی برای اطمینان از ایمنی کشاورزان و اجازه دادن به تولید محصولات کشاورزی به شیوه ای ایمن و کارآمد در اسرع وقت کار می کند.

تخمین زده می شود که یک میلیون هکتار زمین تحت تأثیر مین ها و مهمات منفجر نشده در مزارع باقی مانده است.

ساختمان ها و زمین های مزرعه به دلیل جنگ در اوکراین غیرقابل استفاده شده اند.

© UNOCHA/Kateryna Klochko

همبستگی بین کشاورزان

من تحت تأثیر همبستگی کشاورزان در اوکراین هستم که انگیزه دارند تولید خود را از سر بگیرند، زندگی عادی خود را از سر بگیرند و محصولات کشاورزی را برای جوامع خود فراهم کنند، علیرغم اینکه تحت تأثیر شرایط خارج از کنترل آنها قرار گرفته اند.

از این نظر مشغله های آنها در مورد برداشت محصول، دام هایشان، حفظ تولید و فروش به بازارها بسیار شبیه به نگرانی های دیگر کشاورزانی است که در نقاطی مانند مالی، اتیوپی، سودان جنوبی و جمهوری آفریقای مرکزی در سرتاسر جهان ملاقات کرده ام.

کار با وجود چالش ها ادامه دارد

جنگ جاری، عملیات های بشردوستانه را به ویژه در مناطقی که فعالیت نظامی شدید است، پیچیده می کند.

تقریباً هر روز مجبوریم برای حفاظت به سنگرهای خود متوسل شویم، اما به کار خود ادامه می دهیم.

امنیت همچنان یک نگرانی اصلی است، به ویژه برای کارکنان ما، که اغلب در حومه شهرهایی که ما در آن مستقر هستیم، زندگی می کنند. اما ما مراقب قرار گرفتن خود در معرض خطرات غیرضروری هستیم.»