سازمان ملل بر تعهد خود برای حمایت از جوامع آسیب دیده از زلزله سوریه-ترکیه تاکید می کند

آخیم اشتاینر، مدیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد، از جمله مقاماتی از سراسر سیستم سازمان ملل بود که در کنفرانس بین المللی کمک کنندگان برای حمایت از دو کشور که روز دوشنبه در بروکسل برگزار شد، شرکت کرد.

سازمان ملل متحد «متعهد است که دارایی‌های خود را در حوزه‌های توسعه و بشردوستانه افزایش داده و مستقر کند. و برای جوامع در ترکیه و سوریه تحویل دهید.»

نیازهای سرسام آور

زمین لرزه های مضاعف در 6 فوریه رخ داد و حدود 3.3 میلیون نفر را در ترکیه آواره کرد و حدود 650000 آپارتمان و خانه را ویران کرد.

اکنون بیش از نیم میلیون نفر در همسایه سوریه بی خانمان هستند، جایی که نیازها در 12 سال جنگ به بالاترین سطح خود رسیده بود و حدود 70 درصد از جمعیت – 15.3 میلیون نفر – به کمک های بشردوستانه نیاز دارند.

آقای اشتاینر تاکید کرد که دسترسی به خدمات اولیه و معیشت برای بهبود پایدارتر برای جلوگیری از عمیق شدن آسیب پذیری ضروری است.

تامین مالی پاسخ

او گفت: «این به معنای ارائه کمک‌های اضطراری است تا مردم بتوانند از روز به روز زنده بمانند، که همیشه اولویت اول است.

همچنین شامل کمک مالی است که آنها برای بازگشت به حالت عادی، شروع دوباره کار، و شروع به جمع کردن جوامعی که در اطراف آنها ویرانه است، نیاز دارند.”

سازمان ملل به استقرار تیم های اضطراری و عملیات امدادی در هر دو کشور ادامه می دهد. او گفت، با این حال، درخواست یک میلیارد دلاری برای ترکیه کمتر از 17 درصد تأمین شده است، در حالی که درخواست تجدیدنظر 398 میلیون دلاری برای سوریه تاکنون نزدیک به 290 میلیون دلار دریافت کرده است.

رهبری و سخاوت

آقای اشتاینر گفت که سازمان ملل بر رهبری، همبستگی و سخاوت کمک کنندگان بین المللی برای کمک به ایجاد بودجه قابل توجه برای طرح های بازیابی، که شامل حذف آوار، احیای درآمد و معیشت، و بازسازی زیرساخت های حیاتی است، حساب می کند.

در این لحظه غم انگیز برای مردم ترکیه و سوریه، حمایت شما به روشن شدن شمع هایی کمک می کند که راهی برای خروج از این تاریکی روشن می کنند و این شمع ها نمی توانند سوسو بزنند. آنها باید مسیر بهبودی را روشن کنند.»

بحران در رأس بحران

المصطفی بنلمله، هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در این کشور، در این کنفرانس گفت: برای سوری ها، زلزله «مشابه تأثیر کووید-19 در آلوده کردن بدن بیمار است که در اثر 12 سال بحران ضعیف شده است».

او گزارش داد که علاوه بر 500,000 سوری که اکنون آواره شده اند، هزاران نفر دیگر دسترسی به خدمات اولیه و معیشت را از دست داده اند. علاوه بر این، پناهگاه‌ها، کمپ‌ها و سکونتگاه‌های غیررسمی مملو از جمعیت هستند، خشونت‌ها و سوء استفاده‌ها در حال افزایش است و خطر ابتلا به وبا در حال افزایش است.

وی گفت: «هزاران مرد، زن، کودک، یتیم و افراد آسیب پذیر نیازمند سرپناه، غذا، دارو، پتو، توالت، آب، برق، فاضلاب، آموزش، خدمات بهداشتی و حفاظتی هستند. مهمتر از همه، آنها به کرامت، شغل و گزینه های قانونی در زندگی نیاز دارند. اگر بدون گزینه باقی بمانند، مردم به دنبال جایگزینی در جای دیگری خواهند بود.»

آقای بنلملیح نسبت به “تجارت طبق معمول” هشدار داد، زیرا کمک باید مردم سوریه را از فقر نجات دهد، آسیب پذیری ها را کاهش دهد و چرخه وابستگی به کمک ها را بشکند.

او گفت: «میلیون‌ها مرد، زن و کودک در سوریه به حمایت ما نیاز دارند. بیایید روی مردم تمرکز کنیم نه روی سیاست. ما به حمایت شما نیاز داریم، ما به بودجه نیاز داریم و به دسترسی نیاز داریم.»

کودکان اردوگاه الحمام، که یک مرکز پذیرایی برای آوارگان است که حدود 75 خانواده را در جندرس، استان حلب در خود جای داده است.

کودکان اردوگاه الحمام، که یک مرکز پذیرایی برای آوارگان است که حدود 75 خانواده را در جندرس، استان حلب در خود جای داده است.

به روز رسانی کمک

در همین حال، سازمان ملل گزارش داد که در مناطق تحت کنترل دولت در سوریه، شرکای بشردوستانه به 324000 نفر در ماه فوریه و 170000 نفر تا کنون در این ماه کمک کرده‌اند، عمدتاً در استان‌های حلب، حماه و لاذقیه که بیشترین آسیب را دیده‌اند.

از 9 فوریه، هر روز به طور متوسط ​​22 کامیون حامل کمک های ارائه شده توسط هفت آژانس سازمان ملل از ترکیه به شمال غرب سوریه با استفاده از سه گذرگاه مرزی موجود عبور می کنند.

فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل در جریان نشست خبری روزانه رسانه ها در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت: «همکاران بشردوستانه ما در مورد کمبود منابع برای تکمیل ذخایر اضطراری هشدار می دهند، به طوری که برنامه اصلی واکنش بشردوستانه برای سوریه تنها 5.7 درصد تامین شده است. .

او گفت که شرکای کمک گزارش می دهند که ذخایر واکنش اضطراری آنها تمام شده است و این عملیات را در معرض خطر قرار می دهد مگر اینکه بودجه فوری در دسترس باشد.

وی افزود: سیستم مراقبت های بهداشتی سوریه که پیش از وقوع زلزله کاملاً تحت تأثیر قرار گرفته بود نیز در برخی مناطق در معرض خطر فروپاشی قرار دارد و مردم نیازمند خدمات پزشکی نجات بخش را محروم می کند.