رهبر بلژیک به مجمع عمومی سازمان ملل گفت: “ما باید چشمان خود را به نقاط ضعفی که این همه گیری برملا کرده است باز کنیم”

“COVID-19 نباید ما را کور کند. برعکس ، ما باید چشم خود را به ضعف هایی باز کنیم که این همه گیر برای مدل های اجتماعی ما ایجاد کرده است ، به عنوان مثال ، “او در بیانیه ای از پیش ضبط شده گفت.

به دلیل همه گیری ، بحث سالانه سران کشورها و دولت ها در سالن مجمع عمومی سازمان ملل متحد عمدتا بصورت مجازی برگزار می شود.

نخست وزیر ویلمس به تأثیر نامتناسب COVID-19 بر روی افرادی که قبلاً به دلیل نابرابری رنج زیادی کشیده اند ، مانند زنان ، دختران ، کودکان ، افراد مسن و افراد دارای معلولیت اشاره کرد.

تنش ها و درگیری های ژئوپلیتیک

وی ادامه داد: “در زمانی که ما با قدرت و عزم راسخ پولادین و همچنین پیامدهای آن به مبارزه با این همه گیری ادامه می دهیم ، با این وجود نمی توانیم به چالش های مهم دیگری که در قرن بیست و یکم با آن روبرو هستیم پشت کنیم.”

“تنش های ژئوپلیتیک قابل لمس است و درگیری ها در سراسر جهان بیداد می کنند یا تهدید می شوند. این تنش ها به راحتی با وضعیت بهداشت فعلی تشدید می شوند و توازن های ظریف موجود در جهان ما را به خطر می اندازند. ”

از نظر خانم ویلمس ، وضعیت در خلیج فارس همچنان نگران کننده است. وی از جامعه جهانی خواست تا “به طور فعال در تلاش برای حفظ” توافقنامه 2015 در مورد برنامه هسته ای ایران باشد.

این معامله که به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) شناخته می شود ، قوانینی را برای نظارت بر برنامه تعیین می کند. همچنین تضمین می کند که ناظر هسته ای سازمان ملل ، آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) ، به طور منظم به سایت های این کشور دسترسی خواهد داشت.

وی گفت: “برجام برای تضمین ماهیت منحصر به فرد صلح آمیز برنامه هسته ای ایران همچنان مهم است.”

نخست وزیر همچنین بر ضرورت صلح در خاورمیانه تأکید کرد.

وی افزود: “هیچ راه حلی برای درگیری در خاورمیانه بدون حل پایدار و عادلانه مسئله فلسطین وجود ندارد. بدون اینکه اسرائیل از حق قانونی زندگی در صلح و امنیت در مرزهای شناخته شده داخلی برخوردار شود ، در خاورمیانه نمی توان صلح برقرار کرد. اگر ما تروریسم را ریشه کن نکنیم ، هیچ صلحی در خاورمیانه وجود ندارد. ”

افراط گرایی خشن و بحران آب و هوا

با حرکت به ساحل ، خانم ویلمس کودتای نظامی اخیر در مالی را محکوم کرد و حمایت کامل ملت خود را از تلاش های منطقه ای و ملی در جهت انتقال غیرنظامی و برقراری نظم قانون اساسی ابراز کرد.

وی افزود: بسیاری از چالش های مالی در منطقه گسترده تر است ، مانند تروریسم ، درگیری بین کشاورزان و دامداران و تنش های بین جامعه ، در خواستار “یک رویکرد جامع” برای مقابله با افراط گرایی خشن.

وی توصیه کرد: “چنین رویکردی باید بر حکمرانی خوب ، مبارزه با مصونیت از مجازات ، تقویت نهادهای دموکراتیک ، رسیدگی به شکایات گروه های حاشیه نشین و همچنین توسعه پایدار و فراگیر تأکید کند.”

در همین حال ، مناطق بیشتری از جهان در حال تحمل عواقب ناشی از تغییر اقلیم هستند. خانم ویلمس گفت مردم به دلیل خشکسالی و “شرایط غیر عادی هواشناسی” در کشورهایی مانند سومالی ، یمن و افغانستان از خانه های خود رانده می شوند.

“وضعیت اضطراری آب و هوا یک چالش برای صلح است. دیگر هیچ وقت برای اتلاف وجود ندارد. ” “و این دلیلی است که پشت سر آن همه باید جمع شویم.”

بیانیه کامل (به زبان فرانسه) در اینجا موجود است