رئیس حقوق بشر سازمان ملل: قانون جدید بریتانیا حقوق کلیدی مدنی و سیاسی را محدود می کند

ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، لایحه نظم عمومی را نامید.قانون عمیقا نگران کنندهپس از آن که در روز چهارشنبه از مجلس عبور کرد.

“به ویژه نگران کننده است که قانون اختیارات پلیس برای متوقف کردن و بازرسی افراد را افزایش می دهداز جمله بدون شک؛ برخی از جرایم کیفری جدید را به صورت مبهم و بیش از حد گسترده تعریف می کند. آقای تورک گفت و تحریم های جنایی غیرضروری و نامتناسب را بر افرادی که تظاهرات مسالمت آمیز را سازماندهی می کنند یا در آنها شرکت می کنند، اعمال می کند.

او از دولت بریتانیا درخواست کرد که این قانون را که هنوز موافقت سلطنتی دریافت نکرده است، «در اسرع وقت» لغو کند.

دولت اصرار دارد که حق اساسی اعتراض هنوز تحت قانون محافظت می شود، اما مجازات های جدیدی را برای به اصطلاح «تاکتیک های چریکی» در نظر می گیرد.

این لایحه برای سرکوب اعتراضات مخرب فعالانی مانند گروه‌های Just Stop Oil و Extinction Rebellion ارائه شد که از تاکتیک‌هایی مانند مسدود کردن جاده‌ها و زنجیر کردن خود به نرده‌ها، از جمله اعتراض‌های اطراف پارلمان بریتانیا در مرکز لندن استفاده کرده‌اند.

معترضان محیط زیست هدف قرار گرفتند

رئیس حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرد که هدف قرار دادن آشکار قانون از «آنها اعتراض می کند در مورد حقوق بشر و مسائل زیست محیطی” به ویژه نگران کننده بود.

از آنجایی که جهان با بحران های سه گانه سیاره ای تغییرات آب و هوایی، از دست دادن تنوع زیستی و آلودگی مواجه است، دولت ها باید حمایت و تسهیل اعتراضات مسالمت آمیز در این گونه موضوعات وجودی، نه ممانعت و جلوگیری از آنآقای تورک گفت.

گسترش «غیر ضروری» اختیارات پلیس

آقای ترک اصرار داشت که این قانون است “کاملا غیر ضروری”، با توجه به اختیارات پلیس بریتانیا برای اقدام علیه تظاهرات خشونت آمیز او همچنین از جرم انگاری اعتراضات مرتبط با قانون جدید انتقاد کرد.

قانون نظم عمومی «دستورالعمل‌های پیشگیری از اختلالات جدی» را معرفی می‌کند که به گفته دفتر دبیرکل حقوق بشر سازمان ملل، پتانسیل محدود کردن آزادی معترضان را دارد. با اجازه دادن به دادگاه‌ها برای ممنوع کردن افراد از حضور در مکان‌های خاص در زمان‌های خاص، بودن با افراد خاص یا حتی محدود کردن استفاده از اینترنت..

بر اساس قانون جدید، افراد می توانند به صورت الکترونیکی نظارت شوند تا از رعایت آنها اطمینان حاصل شود، حتی اگر هرگز به هیچ جرم کیفری محکوم نشده باشند.

محدودیت های حقوق «پیشگیرانه».

آقای ترک گفت که دولت ها نیاز دارند تظاهرات مسالمت آمیز را تسهیل می کند و در عین حال «از مردم در برابر اختلال جدی و پایدار محافظت می کند“، اما قانون نظم عمومی می تواند “پیشگیرانه اعمال قانونی آینده شخصی از حقوق خود را محدود کند”.

رئیس حقوق بشر سازمان ملل همچنین هشدار داد که قانون جدید “متأسفانه تعهدات حقوق بشری را تضعیف می کند” که بریتانیا مدت هاست در عرصه بین المللی از آن دفاع کرده است.