دکتر محمد مهدی مهرابی % جراحی بزرگی سینه در آقایان (GYNECOMASTIA)

علت بزرگی سینه در آقایان چیست؟ مردان به علت تغییرات هورمونی و یا عوارض جانبی داروها امکان دارد به ژنیکوماستی مبتلا شوند، این مشکل امکان دارد در یک طرف سینه و یا هر دو طرف ایجاد شود. بهترین و ایدهآلترین حالت برای استراحت حالتی است که در آن به پشت درازبکشید و قسمت بدن و پاهایتان را بلندکنید تا احتمال بروز عوارض پس از جراحی از قبیل خونریزی و ورم به حداقل برسد. تاموکسیفن یک دارویی است که عملکرد هورمون زنانه استروژن را در بدن مرد مسدود می کند. ژنیکوماستی یا بزرگی سینه می تواند ناشی از یک پدیده فیزیولوژیک یا غیر فیزیولوژیک باشد. اما هورمون استروژن که مسئول رشد جنسی زنانه است، در بدن مردان تولید می شود.تولید هورمون تستوسترون بعد از بلوغ و با افزایش سن، کمتر می شود و نظم و توازن هورمونی بر هم خواهد خورد. در نوع ژنیکوماستی فیزیولوژیک که بزرگ شدن پستان به دلیل بیشتر بودن نسبت استروژن به تستوسترون در خون می باشد و این نوع ژنیکوماستی در نوزادان ، نوجوانان و افراد مسن شایع است.اما محدود است و می توانید برای به حداقل رساندن پریشانی عاطفی و ناراحتی جسمی آن را درمان کنید. در بعضی از مطالعات میزان شیوع در بین نوجوانان تا 65 درصد گزارش شده است.

این بیماری معمولاً هنگامی که سطح هورمون نرمال شود به خودی خود از بین می رود ، اما در صورت تداوم و در صورت ایجاد تغییر در زیبایی پستان باید آن را درمان کنید. ژنیکو ماستی بر اساس میزان چربی تجمع یافته ،افتادگی سینه و محل قرارگیری نوک سینه در درجات مختلف درجه بندی می شوند. در برخی موارد که احتمال سرطانی بودن بافت وجود داشته باشد پزشکان ماستکتومی را پیشنهاد میدهند که برای حذف بیش از حد بافتهای سینه به کار میرود. از نظر روان شناسی نیز ژنیکوماستی می تواند به خصوص در دوران بلوغ مخرب باشد و می تواند بر زندگی اجتماعی افراد نیز تاثیر بگذارد. هر چند در بیماران مبتلا به سندرم کلاین فلتر (XXY) ریسک ایجاد سرطان پستان 60 برابر می شود. بهتر است بدانید که در اکثر موارد، افراد مبتلا به ژنیکوماستی نیازی به درمان ندارند اما به دلیل زیبایی یا شرایطی همچون کاهش اعتماد به نفس که موجب دوری از اجتماع میشوند، این دسته از افراد مبتلا ممکن است رو به درمان بیاورند. در مراحل ابتدایی ژنیکوماستی و در شرایطی که فقط تجمع چربی وجود داشته باشد لیپوساکشن کافی بوده و کاملا درمان خواهد شد.

معمولا سرطان پستان یکی از سینه ها را درگیر می کند و به هنگام لمس، توده ای سفت احساس خواهد شد. اگر ژنیکوماستی خفیف باشد معمولا نیازی به درمان نیست و یا حتی گاهی خود به خود درمان می شود. ژنیکوماستیای خفیف معمولاً در پسران جوان اتفاق ژنیکوماستی بوشهر می افتد. طی لیپوساکشن با استفاده از یک لوله فلزی باریک متصل به دستگاه مکنده وارد بافت چربی شده و آن را استخراج می نمایند. این کار باید توسط یک جراح پلاستیک ماهر (فوقتخصص جراحی پلاستیک) و با در نظر گرفتن کلیه تدابیر علمی و بعد از مشورت با فوقتخصص غدد، انجام شود. در صورتی که علت بیماری مشخص نباشد پزشکان شما میتوانند آزمایشهای خون را برای بررسی میزان هورمون و حتی یک ماموگرام یا سونوگرافی را برای بررسی بافت سینه و هرگونه علائم غیرطبیعی تجویز نمایند که میتواند کمک بسیار بزرگی در رابطه با تشخیص مشکل باشد. در صورتی که شما دارای نشانههای ورم سینه هستید بهتر است به پزشک مراجعه کرده و مسئله را به طور کامل با پزشک در میان بگذارید، پزشکان سعی خواهند کرد تا علت ایجاد ژنیکوماستی را مورد بررسی قرار دهند و در ادامه روشهای درمانی مناسب را تجویز کنند. چنانچه فرد به درمان دارویی پاسخ نداده و بهبودی در شرایط بیمار حاصل نشود، روشهای جراحی مورد استفاده قرار میگیرند.

را با توجه به شرایط برای شما انجام دهد. √ سایر شرایط پزشکی: علتهایی که کمتر شایع هستند شامل تومورهای بیضه، نارسایی کبد (سیروز)، هیپرتیروئیدی و نارسایی مزمن کلیه میباشند که امکان دارد بر روی ورم سینه در مردان تاثیرگذار باشند. صحبت کردن با سایر مردانی که دچار ورم سینه هستند هم میتواند کمک بسیار بزرگی محسوب شود، برخی از این مردان ممکن است مراحل اولیه را طی کرده باشند و بتوانند راهنماییهای لازم را برای رویارویی با این مشکل ارائه دهند. در نتیجه گیری این بخش به اثرات عضله سازی این هورمون اشاره شده است اما حقیقت این است که با سبک و سنگین کردن مزایا و معایب به راحتی میتوان تشخیص داد که آیا ارزش دارد که بدن را با مصرف این هورمون به خطر بیاندازید یا خیر؟ √ داروها: داروهایی همانند تاموکسیفن و رالوکسیفن که میتوانند بر سطح هورمون بدن افراد تاثیرگذار باشند نیز ممکن است به کارگیری شوند، البته بهتر است بدانید که باید از مصرف خودسرانه هرگونه دارو خودداری کنید، زیرا امکان آسیب بیشتر وجود خواهد داشت.