دفتر حقوق بشر از روسیه و اوکراین می‌خواهد که قوانین جنگ را پس از ادعای اعدام اسرا، رعایت کنند

در صورت تایید، این اقدامات قوانین جنگ را نقض می کند و می تواند جنایت جنگی محسوب شود.

راوینا شمداسانی، سخنگوی OHCHR در یک نشست خبری در روز سه‌شنبه در ژنو به صدایی که روز یکشنبه در چندین کانال تلگرامی منتشر شد، اشاره کرد که از رزمندگان می‌خواست اسرای جنگی را به زحمت نیندازند یا به طور خلاصه اسیر شده‌ها را اعدام کنند.

اسیر نگیرید

او گفت که یک ضبط شده بود “گفته می شود یکی از اعضای نیروهای مسلح اوکراین است دستور کشتن یک اسیر جنگی از به اصطلاح گروه واگنر، نیروی مزدوری که توسط یوگنی پریگوژین اداره می شود و در کنار سربازان روسی می جنگد، به ویژه در نبرد چند ماهه برای باکموت.

“آ بیانیه صوتی بعدی ظاهراً از رئیس گروه واگنر صادر شداو گفت، که نشان می دهد آنها دیگر اسیر جنگی را در میدان نبرد نمی گیرند.

سخنگوی OHCHR گفت که در حالی که صحت ضبط شده در برنامه رمزگذاری شده هنوز تایید نشده است، «چنین اظهاراتی می تواند تحریک یا تشویق به اعدام های خلاصه اسیران جنگی یا آن hors de combat» – به معنای سربازانی که در جنگ مجروح شده اند.

جنایات جنگی، در صورت تایید

او گفت اگر تأیید شود، دستور اعدام مجروحان مجروح، از جمله اسرا،به دنبال کشتن آنها یا تلاش برای انجام این کار، جنایت جنگی محسوب می شود، همانطور که اعلامیه مبنی بر اینکه هیچ ربعی داده نخواهد شد.

ما از مقامات روسیه و اوکراین می خواهیم به تعهدات خود عمل کنند بر اساس قوانین بین المللی به بررسی اظهارات موجود در این ضبط ها و به مسئولین را شناسایی و محاکمه کنیدخانم شمداسانی افزود.

“دستورات واضح و بدون ابهام”

او همچنین از فرماندهان نظامی حاضر در اوکراین و مافوق آنها خواست تا «دستورات روشن و صریح برای محافظت و رفتار انسانی با اسرای جنگی و افراد hors de combat، و اطمینان حاصل شود که این دستورات به شدت رعایت می شوند.»