دبیرکل حقوق بشر سازمان ملل گفت: همه طرف ها باید به آینده ای که برای ونزوئلا می خواهند فکر کنند.

«به دنبال دیدار من با رئیس جمهور [Nicolás] مادورو علناً آمادگی خود را برای تلاش در جهت بهبود سیستم قضایی اعلام کرد. فولکر تورک در پایان دیدار سه روزه خود به خبرنگاران در کاراکاس گفت: این یک حوزه کلیدی برای اصلاحات است و من برای پیگیری این امر، پشتیبانی و تخصص دفترم را ارائه می کنم.

علاوه بر آقای مادورو، مسئول حقوق بشر سازمان ملل با دلسی رودریگز، معاون رئیس جمهور، مقامات ارشد دولتی، رهبران قضایی، چهره های مخالف، بازیگران جامعه مدنی، مردم بومی و قربانیان نقض حقوق بشر نیز دیدار کرد. او با این احساس که همه احزاب نیاز به اصلاحات را تشخیص داده اند، از این بحث ها دور شد.

کمیساریای عالی گفت که او همچنین نیاز به بازیگران ملی و بین المللی و سازمان ملل را برای کمک به ونزوئلا برای غلبه بر بحران هایش درک کرده است. وی افزود: «و همچنین، مهمتر از همه، فرصتی برای شروع غلبه بر اختلافات عمیق و بازسازی قرارداد اجتماعی میان ونزوئلایی‌ها».

گفتگوهای صریح در مورد اصلاحات و ایجاد اعتماد

آقای تورک در بیانیه ای مطبوعاتی گفت: “در طی گفتگوهای صریح با مقامات، مسائل مربوط به فضای مدنی، شرایط بازداشت و تاخیرهای قضایی را از جمله مواردی را مطرح کردم و آنها را تشویق به برداشتن گام های معنادار در جهت اصلاح بخش های عدالت و امنیت کردم.” توسط دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد یا OHCHR که ریاست آن را بر عهده دارد.

او همچنین مقامات را تشویق کرد تا در ایجاد اعتماد با قربانیان و سازمان‌های جامعه مدنی پیشقدم شوند، به آنها گوش فرا دهند، آنها را به طور معناداری در گفت‌وگو قرار دهند و به مصائب قربانیان پاسخ دهند.

به همین منظور، کمیساریای عالی گفت که در جریان بازدید خود، گزارش هایی از بازداشت و شکنجه افراد خودسرانه و کشته شدن اعضای خانواده در عملیات های امنیتی و تظاهرات شنیده است. او گفت که یک زن از احساسات غلبه کرده بود، او توضیح داد که چگونه دو سال پیش خواهرش را بازداشت، تجاوز و شکنجه کردند.

یک بار برای همیشه به شکنجه پایان دهید

وی افزود: در دیدارهای خود با رئیس جمهور و وزرا، خواستار آزادی همه افرادی شدم که خودسرانه بازداشت شده اند. این همچنین بخشی از فراخوان جهانی من از دولت ها برای عفو، عفو یا به سادگی آزادی همه کسانی است که خودسرانه به دلیل استفاده از حقوق اساسی بشری خود بازداشت شده اند.»

او گفت که به او تعهد داده شده است که به شکایات شکنجه “به طور قاطع، به طور کامل بررسی شود و مسئولین به دست عدالت سپرده شوند”، او گفت، و مقامات را تشویق کرد تا اقدامات قاطعی را برای پایان دادن به شکنجه یک بار برای همیشه انجام دهند و پروتکل اختیاری را تصویب کنند. به کنوانسیون ضد شکنجه، که هم به دنبال جلوگیری از شکنجه و هم بهبود شرایط در بازداشت است.

مشکلات اجتماعی-اقتصادی با تحریم ها تشدید شد

چالش‌های اقتصادی و اجتماعی ونزوئلا، از جمله در مورد حداقل دستمزد و حقوق بازنشستگی، و تأثیری که این امر بر زندگی روزمره مردم از طریق محدود کردن حقوق آنها در مورد غذا، آب، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و سایر حقوق اقتصادی و اجتماعی می‌گذارد، بسیار قوی بوده است. مسئول حقوق بشر سازمان ملل ادامه داد: در ملاقات‌هایم با جامعه مدنی، اتحادیه‌های کارگری و بازنشستگان، از جمله به من منتقل شد.

او همچنین گفت که از طیف وسیعی از افرادی که با آنها صحبت کرده است، از جمله بازیگران بشردوستانه و آژانس های سازمان ملل، درباره تأثیر تحریم های بخشی بر آسیب پذیرترین اقشار مردم و موانعی که تحریم ها برای بهبود و توسعه کشور ایجاد می کند، شنیده است. در پی همه گیری COVID-19.

آقای تورک با تکرار توصیه خود به کشورهای عضو گفت: «در حالی که ریشه‌های بحران اقتصادی ونزوئلا به قبل از اعمال تحریم‌های اقتصادی برمی‌گردد… واضح است که تحریم‌های بخشی اعمال شده از اوت 2017 بحران اقتصادی را تشدید کرده و حقوق بشر را با مشکل مواجه کرده است». تعلیق یا لغو اقداماتی که حقوق بشر را تضعیف می کند و وضعیت انسانی را تشدید می کند.

گفتگوی مکزیک

کمیساریای عالی با اشاره به اینکه توانسته است از هر دو هیئت دولت و سکوی واحد در روند سیاسی گفتگوی مکزیک صحبت کند، گفت که او مجدداً حمایت خود را از گفتگوهای جاری تکرار کرده و بر لزوم گوش دادن به قربانیان در روند سیاسی تاکید کرده است.

«در حالی که من به هیچ وجه چالش‌های پیش رو را دست کم نمی‌گیرم، از آنها خواستم به حرف‌های یکدیگر گوش دهند و برای یافتن چشم‌اندازی مشترک برای آینده، گفتگوی معناداری را آغاز کنند… همه طرف‌ها باید به آینده‌ای که برای ونزوئلا می‌خواهند فکر کنند و دفتر من آماده است. تا پل ارتباطی بین نهادهای دولتی و مردم باشیم.»

در مورد ونزوئلایی‌های خارج از کشور، آقای تورک گفت که او مقامات ونزوئلا را تشویق کرده است تا همکاری خود را با آژانس‌های سازمان ملل ادامه دهند و تقویت کنند تا بازگشت داوطلبانه، ایمن و شرافتمندانه برای همه کسانی که به دنبال آن هستند، تضمین شود.

UDHR75

کمیساریای عالی همچنین برخی از برداشت های کلی خود از جمله وضعیت پراکنده و تقسیم شده جامعه ونزوئلا را به اشتراک گذاشت. نیاز اساسی و اشتیاق بسیاری که بسیاری برای ساختن پل هایی برای التیام این شکاف ها ابراز کرده اند. و چالش های حقوق بشری که کشور در عرصه های مدنی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با آن مواجه است.

آقای تورک در تمام تعاملات خود گفت که اهمیت هفتاد و پنجمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر در سال جاری را برجسته کرده است. او اظهار داشت: «این یک تاریخ صرف در دفتر خاطرات یا یک متن معجزه‌آسا نیست، بلکه فرصتی واقعی برای پرداختن و پیشبرد بسیاری از مسائل دیرینه، ترویج گفت‌وگو و تقویت شفا پس از چندین دهه گسست است.»