دبیرکل حقوق بشر سازمان ملل از بلاروس خواست تا سریعاً زندانیان سیاسی را آزاد کند

این گزارش که دوره زمانی بین مه 2020 تا دسامبر 2022 را پوشش می دهد، از مصاحبه با 207 قربانی و شاهد و تجزیه و تحلیل بیش از 2500 مورد مدرکاز جمله عکس ها، فیلم ها، سوابق پزشکی و دادگاه.

“تصویر غیر قابل قبول معافیت از مجازات”

«گزارش ما این موضوع را نشان می‌دهد تصویری غیر قابل قبول از معافیت از مجازات ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: و تقریباً تخریب کامل فضای مدنی و آزادی های اساسی در بلاروس.

دولت مدیون مردمش است که این سرکوب توده ای را متوقف کند و انجام تحقیقات بی‌طرفانه و شفاف برای اطمینان از اینکه مسئولین تخلفات شدید پاسخگو هستند.»

اسناد گزارش OHCHR تخلفات گسترده و سیستماتیک قوانین بین المللی حقوق بشر، از جمله محرومیت غیر قانونی از زندگی و موارد متعدد از محرومیت خودسرانه از آزادی، شکنجه و بدرفتاری، و همچنین بیش از 100 گزارش از خشونت جنسی و جنسیتی.

تخلفات متعدد

اینها هستند نقض حقوق آزادی بیان، اجتماع و انجمن مسالمت آمیز و انکار روند قانونی و حمایت برابر قانون، او گفت.

این شرم آور است که مقامات بلاروس مصمم به تعقیب آنها هستند محکوم به به اصطلاح “فعالیت های افراطی” و حتی تا آنجا پیش می رود که تابعیت آنها را سلب می کند.» “چنین محرومیت خودسرانه از تابعیت در برخی موارد خطر بی تابعیتی فرد را به همراه خواهد داشت

از 17 مارس، 1462 نفر در بلاروس در بازداشت هستند OHCHR گزارش داد که در مورد اتهامات با انگیزه سیاسی.

«عمل وحشتناک دنبال کردن و مجازات افراد برای انجام کارهای قانونی حقوق بشری ادامه دارد.» او با اشاره به احکام حبس طولانی مدتی که در هفته های اخیر صادر شده است، از جمله علیه رهبران مخالف، سویاتلانا سیخانوسکایا و پاول لاتوشکو، گفت. آلس بیالیاتسکی، برنده جایزه صلح نوبل و سه عضو دیگر از مرکز حقوق بشر ویاسنا؛ روزنامه نگار آندری پوچوبوت؛ و 10 نفر از اعضای جنبش کارگری رابوچی رخ.

در حالی که مسئولیت اصلی رسیدگی به نقض حقوق بشر بر عهده بلاروس است از کشورهای عضو سازمان ملل می‌خواهد که در جهت پاسخگویی کار کنند از طریق دادرسی ملی بر اساس اصول پذیرفته شده صلاحیت فراسرزمینی و جهانی.