داروی ضد ویروسی Paxlovid خطر ابتلا به کووید طولانی مدت را کاهش می دهد

محققان گزارش می دهند که به نظر می رسد داروی ضد ویروسی Paxlovid احتمال ابتلا به کووید طولانی مدت را کاهش می دهد.

در یک مطالعه بزرگ در مورد سوابق پزشکی جانبازان، Paxlovid شانس فرد را برای فرود در بیمارستان یا مرگ به دلایل مختلف در شش ماه پس از عفونت COVID-19 کاهش داد. محققان در 23 مارس گزارش دادند که این دارو خطر ابتلا به 10 مورد از 13 مشکل طولانی مدت سلامتی را کاهش داد. JAMA Internal Medicine. زیاد العلی، اپیدمیولوژیست بالینی در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، می گوید که به طور متوسط، این دارو خطر نسبی ابتلا به این شرایط را تا 26 درصد کاهش می دهد.

این داروی ضد ویروسی از برخی مشکلات قلبی، لخته شدن خون، آسیب کلیه، درد عضلانی، خستگی، تنگی نفس و دو بیماری عصبی محافظت می کند. اما شانس ابتلا به بیماری کبدی، سرفه یا ابتلا به دیابت پس از عفونت کووید را کاهش نداد.SN: 1/4/22).

Paxlovid که توسط شرکت داروسازی Pfizer ساخته شده است، قبلاً نشان داده شده بود که احتمال بستری شدن افراد مستعد در بیمارستان یا مرگ بر اثر کووید را کاهش می دهد.SN: 1/11/22)). العلی و همکارانش برای ارزیابی اثرات طولانی مدت دارو، سوابق پزشکی سیستم مراقبت بهداشتی وزارت امور کهنه سربازان ایالات متحده را بررسی کردند. محققان بیش از 280000 بیمار را پیدا کردند که در سال 2022 آزمایش کووید مثبت و حداقل یک عامل خطر برای ابتلا به بیماری شدید داشتند. از این افراد، نزدیک به 36000 نفر ظرف پنج روز پس از نتیجه آزمایش مثبت، Paxlovid دریافت کردند.

تیم سپس نتایج سلامتی کسانی را که Paxlovid مصرف کردند با کسانی که مصرف نکردند مقایسه کردند. العلی می‌گوید از آنجایی که omicron و زیرمجموعه‌های آن در سال 2022 در گردش بودند، محققان افراد گروه Paxlovid را تنها با افرادی در گروه درمان‌نشده که در همان زمان و در یک منطقه جغرافیایی آلوده بودند، مقایسه کردند. مصرف کنندگان Paxlovid بدون در نظر گرفتن اینکه عفونت اولین بار بوده است یا حملات قبلی با انواع قبلی داشته اند، خطر ابتلا به بیماری های پس از کووید را کاهش می دهند. این دارو همچنین خطر طولانی مدت کووید را برای افراد واکسینه نشده، برای افرادی که با یک یا دو دوز واکسینه شده بودند و افرادی که حداقل یک واکسن تقویت کننده تزریق کرده بودند، کاهش داد.

برخی از محققان در مورد اینکه آیا این مطالعه به طور کامل طول مدت کووید را نشان می دهد یا خیر، اختلاف نظر دارند. تعریف این وضعیت بسیار سخت است (SN: 7/29/22). استیون دیکس، محقق طولانی مدت کووید در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، می‌گوید: «حتی در مطالعات تحقیقاتی که در آن‌ها ساعت‌ها وقت داریم سؤال بپرسیم، تشخیص اینکه چه کسی طولانی مدت مبتلا به کووید است و چه کسی ندارد، چالش برانگیز است. این بررسی‌های سوابق پزشکی الکترونیکی مفید هستند، اما برای کووید طولانی مشخص نیستند. آنها برای مطالعه سایر پیامدهای بلند مدت عالی هستند [of COVID]از جمله حوادث قلبی عروقی و سکته های مغزی.

به عنوان مثال، مونیکا وردوزکو-گوتیرز، مدیر کلینیک بهبودی پس از کووید در مرکز علوم بهداشت دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو، می گوید، برای مثال، بسیاری از افراد مبتلا به کووید طولانی مدت دچار کسالت پس از ورزش یا خستگی شدید پس از ورزش می شوند. اما او می‌گوید که یک کد پزشکی برای این وضعیت وجود ندارد، “بنابراین خروج از بررسی پرونده پزشکی دشوار است.”

با این حال، این مطالعه قادر به شناسایی برخی از شرایطی بود که بسیاری از افراد مبتلا به کووید طولانی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، از جمله دیسائوتونومی، وضعیتی که در آن سیستم عصبی در تنظیم ضربان قلب، فشار خون و تنفس مشکل دارد.

دیکس می گوید و تعداد زیادی از افراد در این مطالعه به محققان اجازه می دهد تا اثراتی را ببینند که ممکن است نتوانند در کارآزمایی های کنترل تصادفی کوچکتر کشف کنند. او می‌گوید: «شما می‌توانید با اعداد بسیار زیاد بر داده‌های بد غلبه کنید. در چنین مطالعات بزرگی، “وقتی چیزی را می بینید، تمایل به واقعی بودن دارد.”

العلی، که همچنین رئیس تحقیق و توسعه در سیستم مراقبت بهداشتی VA سنت لوئیس است، می‌گوید: یکی از محدودیت‌های این مطالعه این است که اکثر بیماران در سیستم امور سربازان مرد سفیدپوست هستند، در حالی که بیماران مبتلا به کووید طولانی مدت زنان هستند. . اما او از ارتباط این مطالعه با چند جمعیت دفاع می کند. او می‌گوید این مطالعه «به معنای واقعی کلمه ده‌ها هزار زن» دارد. «آیا این درست است که اکثریت مرد هستند؟ درست است، اما نمی‌توان تجربه ده‌ها هزار نفر را فقط به این دلیل که در اقلیت هستند انکار کرد.»

Paxlovid – و همچنین سایر داروهای ضد ویروسی، واکسیناسیون و احتمالاً یک داروی دیابت به نام متفورمین – ممکن است همه به محافظت در برابر COVID طولانی کمک کند، اما بسیاری از بیمارانی که Paxlovid مصرف کرده‌اند هنوز در کلینیک‌های طولانی مدت کووید حضور دارند.SN: 10/24/22).

ما می دانیم که این نوشدارویی نیست. وردوزکو-گوتیرز می گوید: این یک درمان معجزه آسا برای کووید طولانی مدت نخواهد بود. این ممکن است یکی از چیزهایی باشد که می تواند کمک کند، یا می تواند خطر را کاهش دهد، اما نمی تواند آن را به طور کامل از بین ببرد.