حقوق بشر در اوکراین در میان نقض های گسترده هنوز “وخیم” است: OHCHR

درگیری مسلحانه بین المللی منجر به یک طیف گسترده ای از نقض حقوق بشر که بر غیرنظامیان و جنگجویان تأثیر می گذارد“، در خلاصه اجرایی آمده و افزوده است که دفتر دارای “اتهامات متعددی در مورد محرومیت خودسرانه از زندگی، بازداشت خودسرانه و ناپدید شدن اجباری، شکنجه و بدرفتاری، و خشونت جنسی مرتبط با درگیری تایید شده است. (CRSV)

در طول دوره گزارش، در مجموع 5987 تلفات غیرنظامی با 1605 کشته و 4382 زخمی ثبت شده است. تعداد تلفات احتمالاً بسیار بیشتر است، زیرا فقط شامل حوادث تأیید شده است.

تعداد زیادی از تلفات غیرنظامیان ناشی از حملاتی بود که شامل سلاح های انفجاری با اثرات منطقه ای وسیع بود.

«جنگ تلفات سنگینی را بر غیرنظامیان وارد کرده است و اقدامات خصمانه باعث کشته شدن آنها شده است گروه هایی از افراد و در برخی موارد چند عضو از یک خانواده یکباره»، در خلاصه آمده است.

ضربه زدن به شبکه انرژی

از اکتبر 2022، روسیه حملاتی را هدف قرار می دهد زیرساخت های حیاتی انرژی حداقل 116 غیرنظامی را کشته و حداقل 379 نفر را مجروح کرده اند. کمبود قابل توجه برق به دنبال آن، چالش های جدی را برای غیرنظامیان در ماه های سرد زمستان ایجاد کرده است.

زیرساخت ها و مسکن نیز به شدت تحت تأثیر قرار گرفته اند و در طول دوره گزارش به 107 مرکز پزشکی و 179 ساختمان آموزشی آسیب یا تخریب وارد شده است.

بر اساس گزارش OHCHR، حق امنیت، سلامت، کار، آموزش، مسکن، حمایت اجتماعی و خدمات برای افراد دارای معلولیت، و آزادی مذهب یا عقیده نیز نقض شده است.

اعدام های خلاصه

حدود 21 غیرنظامی در طول دوره گزارش توسط نیروهای مسلح روسیه کشته شدند اعدام های خلاصه و حملات به افراد غیرنظامی

214 مورد ثبت شده (185 مرد، 24 زن و 5 پسر) وجود داشت ناپدید شدن اجباری و بازداشت های خودسرانه غیرنظامیان در خاک اوکراین که تحت اشغال روسیه بوده یا باقی مانده است.

«نیروهای مسلح روسیه دستگیری قربانیان در خانه، محل کار، خیابان، یا در نقاط بازرسی طی فرآیندهای به اصطلاح «فیلتراسیون». OHCHR 10 مورد (7 مرد، 3 زن) ناپدید شدن اجباری و بازداشت خودسرانه را مستند کرد. کارکنان رسانه و مدافعان حقوق بشر” در داخل اراضی اشغالی

مادری فرزندش را در آپارتمانشان در یک ساختمان بلند نیمه تخریب شده در شرق اوکراین نگه می دارد.

© یونیسف/الکسی فیلیپوف

مادری فرزندش را در آپارتمانشان در یک ساختمان بلند نیمه تخریب شده در شرق اوکراین نگه می دارد.

بچه ها ناپدید شدند

OHCHR گفت که آنها به شدت نگران این موضوع هستند بازداشت خودسرانه، ناپدید شدن اجباری و شکنجه یا سایر بدرفتاری با کودکان توسط نیروهای مسلح روسیه در طول دوره گزارش، دفتر حقوق ناپدید شدن اجباری پنج پسر 14 تا 17 ساله را مستند کرد.

در این گزارش آمده است: «کودکان همگی تحت شکنجه یا سایر بدرفتاری‌ها قرار گرفتند و در یک مورد، قربانی به بلاروس اخراج شد».

سی و پنجمین گزارش در مورد وضعیت حقوق بشر در اوکراین

سی و پنجمین گزارش در مورد وضعیت حقوق بشر در اوکراین

خشونت جنسی

از فوریه 2022 تا 31 ژانویه سال جاری، OHCHR 133 مورد خشونت جنسی مربوط به جنگ را مستند کرده است (85 مرد، 45 زن، 3 دختر) که اکثریت آنها در سرزمین های تحت اشغال روسیه اتفاق افتاده است.

در این گزارش آمده است که 109 مورد منتسب به نیروهای مسلح روسیه یا کارکنان مجری قانون و مجازات روسیه وجود دارد.

در طول دوره گزارش، OHCHR سه مورد تجاوز جنسی به زنان را در جوامع کوچکی که نیروهای مسلح روسیه در آن مستقر بودند، ثبت کرد.

OHCHR همچنین انتقال غیرنظامیان به مناطق در سرزمین اشغالی یا آن سوی مرز به روسیه را مستند کرد.که برخی از آنها ممکن است به انتقال یا اخراج اجباری تبدیل شود

نقض حقوق در قلمرو دولت اوکراین

در بخش هایی از اوکراین توسط دولت کنترل می شود در کیف، OHCHR مستند شده است 91 مورد ناپدید شدن اجباری و بازداشت های خودسرانه (79 مرد، 12 زن) توسط نیروهای مسلح اوکراین و سازمان های مجری قانون.

اکثر بازداشت شدگان به ظن همکاری یا کمک به نحوی با نیروهای مسلح روسیه دستگیر شدند. OHCHR گزارش داد که بازداشت خودسرانه 88 ملوان غیرنظامی روسی را که قبل از شروع تهاجم سال گذشته به طور قانونی وارد اوکراین شده بودند، اما پس از آن اجازه پیاده شدن از کشتی های خود در منطقه اودسا را ​​نداشتند، مستند کرده است.

از 24 فوریه سال گذشته، OHCHR 24 مورد خشونت جنسی مرتبط با درگیری را در قلمرو تحت کنترل دولت اوکراین ثبت کرده است. همه موارد بین مارس و جولای سال گذشته رخ داده است. “آنها بیشتر مردان را تحت تأثیر قرار دادند و عمدتاً تهدید به خشونت جنسی در مراحل اولیه بازداشت بودند.“، در این گزارش آمده است.

صدها میلیارد از دست رفته است

سازمان ملل، بانک جهانی، اتحادیه اروپا و دولت اوکراین در ارزیابی جدید از خسارات ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین در سال گذشته، دومین گزارش و نیازسنجی خود را روز پنجشنبه منتشر کردند.

این نشان می دهد که پس از یک سال جنگ، خسارت مستقیم به زیرساخت ها و جان مردم بیش از 135 میلیارد دلار و خسارت اجتماعی و اقتصادی بالغ بر 290 میلیارد دلار محاسبه شده است..

ارزیابی طرح‌ریزی شده، مسکن، انرژی و بخش اجتماعی اولویت‌هایی برای بازیابی و بازسازی هستند، و همچنین رسیدگی به خسارت‌ها و خسارات وارده در بخش کشاورزی. به تنهایی 40 میلیارد دلار تخمین زده می شود.

حدود 80 درصد از این میزان مربوط به زیان های تولیدی در بخش کشاورزی و ناشی از تخریب تجهیزات و زمین های کشاورزی استخراج شده است.