“جت پک” و سونوگرافی می تواند اسرار کوسه نهنگ باردار را فاش کند

چگونه می دانید که بزرگترین ماهی زنده دنیا در انتظار بچه دار شدن است؟ معلوم است نه با شکم برآمده اش.

دانشمندان تصور می کردند که یک ناحیه بزرگ در قسمت زیرین کوسه نهنگ ماده نشانه بارداری است. اما تکنیکی که برای اولین بار در حیوانات شنای آزاد استفاده شد، فقط پوست و ماهیچه را نشان داد. محققان در 23 مارس گزارش دادند که این قوزها ممکن است یک ویژگی جنسی ثانویه در زنان بالغ مانند سینه انسان باشد. تحقیقات گونه های در حال انقراض.

سونوگرافی بخشی از مجموعه ای از روش های جدید از جمله “جت پک” زیر آب و آزمایش خون است که دانشمندان امیدوارند بتوانند اسرار تولید مثل این موجود را باز کنند.

کوسه نهنگ (تایپ راینکودون) توسط اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت به عنوان در معرض خطر جهانی طبقه بندی شده اند. تنها حدود 100000 تا 238000 نفر در سراسر جهان باقی مانده اند که در 75 سال گذشته بیش از 50 درصد کاهش داشته است.

تا حدی به دلیل اینکه کوسه‌های نهنگ نسبتاً کمیاب هستند، زیست‌شناسی تولیدمثلی آنها عمدتاً یک راز است.SN: 8/1/22). تقریباً همه چیزهایی که زیست شناسان فکر می کنند می دانند بر اساس معاینه یک زن باردار است که توسط یک قایق ماهیگیری تجاری در سال 1995 گرفتار شده بود.

روی ماتسوموتو، زیست‌شناس شیلات در بنیاد اوکیناوا چوراشیما در ژاپن می‌گوید: «محافظت از ارگانیسم‌ها بدون اطلاع از بیولوژی آنها مانند تلاش برای گرفتن مگس با چشمان بسته است. این سازمان در مورد حیوانات و گیاهان نیمه گرمسیری برای حفظ یا بهبود منابع طبیعی در پارک های ملی تحقیق می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این غول‌های مهربان، ماتسوموتو و زیست‌شناس کوسه، کیومی موراکومو، از آکواریوم اوکیناوا چورائومی ژاپن، مجبور شدند بفهمند که چگونه با آن‌ها همگام شوند. زیست‌شناسان مانند ابرقهرمان‌های کتاب‌های مصور از پک‌های جت زیر آب – ملخ‌هایی که به تانک‌های غواصی خود متصل شده بودند – برای شنا کردن در کنار ماهی‌ها استفاده کردند که میانگین طول آنها 12 متر است و حدود پنج کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند.

سپس محققان مجبور شدند یک کیف 17 کیلوگرمی حاوی یک عصای اولتراسوند ضدآب را روی سطح زیرین 22 زن که در نزدیکی جزایر گالاپاگوس شنا می‌کردند مانور دهند و با سرنگ از باله‌های آنها خون بگیرند. تا قبل از این مطالعه، چوب اولتراسوند هرگز در خارج از یک آکواریوم در حیات وحش شنای آزاد استفاده نشده بود.

عکس زیر آب از یک غواص با جت پک که زیر یک کوسه نهنگ در حال انجام سونوگرافی روی شکمش شنا می کند.
روی ماتسوموتو، زیست شناس شیلات، از پروانه ای که روی مخزن غواصی خود نصب شده است، برای همگام شدن با یک کوسه نهنگ ماده برای گرفتن سونوگرافی از شکمش استفاده می کند.اس. پیرس

سایمون پیرس، یکی از نویسندگان این مطالعه، بوم شناس کوسه نهنگ با بنیاد مگافون دریایی، یک سازمان غیرانتفاعی که از تحقیقات برای پیشبرد حفاظت از دریا استفاده می کند، می گوید که انجام این دو آزمایش بر روی کوسه های نهنگ بسیار چالش برانگیز است. این ماهی «ضخیم‌ترین پوست را در بین هر حیوانی دارد – تا 30 سانتی‌متر ضخامت».

چالش دیگر خود آب دریا است که می تواند نمونه های خون را آلوده کند. محققان یک سیستم دو سرنگ را توسعه دادند که در آن سرنگ اول خلاء ایجاد می کند و به سرنگ دوم اجازه می دهد فقط خون بکشد.

در آزمایشگاه، پلاسمای خون شش ماده، سطوح هورمونی مشابه سطوح به دست آمده از یک ماده نابالغ اسیر در آکواریوم را نشان داد، که نشان می‌دهد آن ماده‌های وحشی به اندازه کافی برای تولید مثل سن ندارند.

تصاویر اولتراسوند فولیکول های تخم را در دو کوسه از 22 کوسه ماده نشان داد، به این معنی که این کوسه های ماده به اندازه کافی بالغ بودند که بتوانند تولید مثل کنند اما باردار نبودند. زیست شناسان یک کوسه نهنگ باردار را پیدا نکردند.

پیشگامی این تکنیک‌های غیرتهاجمی بر روی کوسه‌های نهنگ، راه را برای یادگیری بیشتر در مورد سایر حیوانات دریایی در حال انقراض نیز باز کرده است. پیرس می‌گوید که چوب‌های اولتراسوند ضدآب که روی یک میله نصب شده‌اند، اکنون بر روی کوسه‌های ببر در مکان‌هایی که شکارچیان با طعمه به داخل کشیده می‌شوند، استفاده می‌شوند.

راشل گراهام موافق است که توسعه این تکنیک‌های نمونه‌برداری زیر آب یک «شاهکار شگفت‌انگیز» است. اما دانشمند حفاظت از دریا و بنیانگذار MarAlliance، یک سازمان غیرانتفاعی حفاظت از حیات وحش دریایی، تردید دارد که آیا اکثر حیوانات دریایی وحشی آزاد، به ویژه کوسه‌های سریع‌تر شناگر یا پستانداران دریایی، آزمایش‌های مشابهی را تحمل کنند یا خیر.

گراهام که گونه‌های کوسه‌ها را در اطراف مطالعه کرده است، می‌گوید: «آنچه که کوسه‌های نهنگ را نسبتاً منحصربه‌فرد می‌کند این است که آنها گاهی نسبتاً آهسته حرکت می‌کنند، توانایی ثابت ماندن را دارند و حضور سایر حیوانات – مانند ما – را در نزدیکی خود تحمل می‌کنند. جهان و در مطالعه جدید شرکت نداشت.

پیرس می‌گوید، همراه با ردیابی ماهواره‌ای، روش‌های جدید در نهایت می‌توانند به ما نشان دهند که کوسه‌های نهنگ کجا متولد می‌شوند. اطلاعات کمی در مورد توله های کوسه نهنگ وجود دارد، از جمله اینکه آیا آنها در آب های کم عمق یا عمیق به دنیا می آیند، و اینکه آیا توله ها یکبار به دنیا می آیند یا اینکه مادران برای زایمان با هم جمع می شوند. “با فرض اینکه آنها نوعی منطقه پرورش یا مهدکودک پلاژیک دارند، ما می توانیم شناسایی کنیم … پس بدیهی است که راه زیادی برای حفظ جمعیت دارد.”