تحقیقات حقوق بشر سازمان ملل: حملات روسیه به شبکه انرژی، شکنجه در اوکراین، می تواند جنایت علیه بشریت باشد

بر اساس گزارش کمیسیون تحقیق در مورد اوکراین که یک سال پیش به درخواست شورای حقوق بشر تشکیل شد، نیروهای روسی “طیف گسترده ای” از تخلفات را در سراسر کشور مرتکب شدند که بسیاری از آنها جنایات جنگی هستند.

اینها شامل حملات با سلاح های انفجاری در مناطق پرجمعیت، کشتار عمدی غیرنظامیان، حبس غیرقانونی، شکنجه، تجاوز جنسی و سایر خشونت های جنسیو همچنین انتقال و اخراج غیرقانونی کودکان.

علاوه بر این، حملات روسیه علیه شبکه انرژی اوکراین میلیون ها نفر را بدون برق رها کرد در دمای انجماد

اریک موز، رئیس هیئت مدیره در ژنو گفت که کمیسیون دریافت که “امواج حملات از 10 اکتبر 2022 به زیرساخت های مرتبط با انرژی اوکراین توسط نیروهای مسلح روسیه، و استفاده از شکنجه توسط مقامات روسیه، ممکن است جنایت علیه بشریت باشد.” ، بررسی های بیشتر را توصیه می کند.

الگوی جنایات جنگی

برای این گزارش که 9 منطقه اوکراین را پوشش می دهد، بازرسان از 56 شهر دیدن کردند و با آنها مصاحبه کردند نزدیک به 600 شاهد.

این یافته ها بر اساس اولین گزارش کمیسیون منتشر شده در اکتبر سال گذشته است که متوجه شد که جنایات جنگی مرتکب شده است توسط روسیه در مناطق کیف، چرنیهف، خارکف و سومی، در اوایل درگیری.

حملات به زیرساخت های غیرنظامی

به گفته کمیسیونرها، نیروهای مسلح روسیه متعهد شدند حملات “بی رویه و نامتناسب”. در مناطقی با تمرکز بالای غیرنظامیان، که نقض قوانین بین المللی بشردوستانه است.

این حملات بر ساختمان‌های مسکونی، بیمارستان‌ها و مغازه‌ها تأثیر گذاشت و باعث تلفات غیرنظامی شد و نشان‌دهنده «الگوی بی‌توجهی از سوی نیروهای مسلح روسیه برای الزام به حداقل رساندن آسیب غیرنظامی».

تخریب ساختمان ها و زیرساخت ها در اوکراین آسیب های زیست محیطی گسترده ای را به بار آورده است.

تخریب ساختمان ها و زیرساخت ها در اوکراین آسیب های زیست محیطی گسترده ای را به بار آورده است.

نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد شکنجه سیستماتیک

یکی از یافته های کلیدی این گزارش مربوط به حبس غیرقانونی “گسترده” در مناطق تحت کنترل نیروهای مسلح روسیه است که دست به دست هم می دهد. روشهای “سازگار” شکنجه توسط مقامات روسیه

کمیسر پابلو دی گریف گفت که مقامات روسی از شکنجه به شیوه ای “سیستماتیک” در مناطقی که توسط کمیسیون تحقیق می شود استفاده می کنند و وجود دارد “عناصر برنامه ریزی و در دسترس بودن منابع» نشان می دهد که مقامات روسیه ممکن است مرتکب جنایت علیه بشریت شده باشد.

وی افزود که کمیسیون تحقیقات بیشتر را توصیه کرد “برای اطمینان از اینکه آیا این تخلفات در راستای پیشبرد یک سیاست خاص انجام شده است.”

خشونت جنسی و تبعید کودکان

گزارش برجسته می کند موارد “تعدادی” از تجاوز جنسی و خشونت جنسی توسط پرسنل نظامی روسیه، به ویژه در بازرسی خانه ها در شهرهای تحت کنترل آنها و در بازداشت. کمیسر Jasminka Džumhur گفت که قربانیان مرد، زن و کودک 4 تا 82 ساله بودند.

یکی دیگر از جنایات جنگی که توسط مقامات روسیه انجام شده است انتقال و اخراج کودکانی که والدین خود را از دست داده اند یا از اوکراین تا روسیه جدا شدند. این گزارش می‌گوید که این انتقال‌ها «به دلایل ایمنی یا پزشکی توجیه نشده‌اند» و بنابراین برخلاف قوانین بین‌المللی بشردوستانه است.

به گفته شاهدانی که کمیسیون با آنها مصاحبه کرده است، «بسیاری از کودکان کوچکتر منتقل شده قادر به برقراری ارتباط با خانواده های خود نبودند و ممکن است. از دست دادن ارتباط با آنها به طور نامحدود“.

کمیسیون همچنین الف را مستند کرد «تعداد محدودی» از تخلفات انجام شده توسط نیروهای مسلح اوکراین، از جمله دو حادثه که به عنوان جنایات جنگی شناخته می شوند، که در آن اسیران جنگی روسی مورد اصابت گلوله، زخمی و شکنجه قرار گرفتند.

نیاز به پاسخگویی

این گزارش بر “تلفات عمیق و آسیب های روحی” بازماندگان تاکید می کند و توصیه می کند که همه عاملان تخلفات و جنایات از طریق آنها پاسخگو باشند. رسیدگی های قضایی مطابق با استانداردهای بین المللی حقوق بشر، “چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی”.

کمیسیون همچنین خواستار یک رویکرد «جامع» برای پاسخگویی شد که هم مسئولیت کیفری و هم حق قربانیان به حقیقت، جبران خسارت و عدم تکرار را در بر می‌گیرد.