تجزیه و تحلیل مو قدیمی ترین شواهد فیزیکی اروپا از مصرف مواد مخدر را نشان می دهد

به گفته محققان، موهای انسان در غار جزیره‌ای مدیترانه‌ای قدیمی‌ترین شواهد مستقیم اروپا از مصرف داروهای توهم‌زا را به دست آورده است.

باستان شناس الیزا گورا-دوک از دانشگاه والادولید در اسپانیا و همکارانش می گویند حدود 3000 سال پیش، بازدیدکنندگان غار Es Càrritx در منورکا – شاید شمن هایی که مراسم معنوی و شفابخش انجام می دادند – گیاهانی را مصرف می کردند که حاوی مواد تغییر دهنده ذهن و بینایی بودند. .

نشانه‌های فعالیت انسان در غار، از جمله بیش از 200 گور انسانی که در یک اتاقک در ورودی چیده شده‌اند، قبلاً بین 3600 تا 2800 سال پیش قدمت داشتند. محققان همچنین گنجینه ای از اشیاء را در یک گودال کوچک در یک اتاقک غار داخلی، شامل شش ظرف چوبی، که هر کدام حاوی دسته هایی از موی انسان بود، پیدا کرده بودند.

عکسی از یک دسته موی قهوه‌ای با تکه‌هایی از استخوان‌های قهوه‌ای حیوانات که در آن در یک پس‌زمینه سفید پیچیده شده‌اند.
تجزیه و تحلیل شیمیایی موهای انسان، که در اینجا نشان داده شده است که با تکه‌هایی از استخوان‌های حیوانات پس از برداشتن از یک ظرف چوبی یافت شده در غار جزیره‌ای مدیترانه، درهم‌تنیده شده است، وجود مواد گیاهی خم‌کننده‌ای را آشکار کرد.ویت، ای. گورا-دوسه و همکاران/علمی گزارش ها 2023

دانشمندان در 6 آوریل گزارش دادند که تجزیه و تحلیل شیمیایی قفل های یک ظرف، احتمالاً از بیش از یک نفر، سه ماده گیاهی روانگردان را شناسایی کرد که در طول یک سال خورده شده و در مو جذب شده بودند. گزارش های علمی.

دو ماده، آتروپین و اسکوپولامین از گیاهان شب بو، باعث بی‌حسی، توهم و تغییر احساسات فیزیکی می‌شوند. دیگری، افدرین، انرژی و هوشیاری را افزایش می دهد. به گفته محققان، شمن‌ها می‌دانستند چگونه با این گیاهان سمی بالقوه به طور ایمن رفتار کنند و مصرف کنند.

محققان حدس می‌زنند افرادی که قصد حفظ سنت‌های باستانی را داشتند، موها و دیگر اشیاء مهم آیینی را در Es Càrritx پنهان کردند، زیرا جمعیت رو به رشد منورکا باعث تغییرات اجتماعی بین 3000 تا 2800 سال پیش شد. تشریفات تدفین شامل رنگ آمیزی تارهای موی اجساد به رنگ مایل به قرمز و بعداً بریدن برخی از قفل ها برای قرار دادن در ظروف کنار قبرها بود.

سایر تجزیه و تحلیل های مو نشان داده است که بچه های اینکا بیش از 500 سال پیش برای قربانی کردن، نوشیدنی های توهم زا و برگ های کوکا و الکل مصرف کردند.SN: 5/13/22; SN: 7/29/13). و یک مطالعه در سال 2005 نشانه های شیمیایی جویدن برگ کوکا را در موهای دو مومیایی انسان از شیلی یافت که مربوط به حدود 3000 سال پیش است. شواهد غیرمستقیم مصرف مواد مخدر در نقاط مختلف جهان، مانند تصاویر هنری، به گذشته‌های بیشتری برمی‌گردد.