بلاروس باید رهبر مخالفان ، ماریا کالسنیکاوا ، کارشناسان مستقل حقوق استرس را آزاد کند

در یک خبر ، روز جمعه ، کارشناسان همچنین از مقامات خواستند تا مسئولین ناپدید شدن خانم کالسنیکاوا ، که به گفته آنها “از خیابانهای ربوده شده” مینسک پایتخت تهدید به مرگ شده است ، را به محاکمه بکشند. یا تبعید ، و سپس مخفیانه زندانی شد.

این خصوصاً نگران کننده است که مقامات برای خنثی کردن اعتراضات ، خفه کردن مخالفت ها و کاشت ترس ، به ناپدید شدن های اجباری متوسل شده اند – کارشناسان مستقل

کارشناسان حقوق گفتند: “این خصوصاً نگران کننده است که مقامات برای خنثی کردن اعتراضات ، خفه کردن مخالفت ها و کاشت ترس ، به ناپدید شدن های اجباری متوسل شده اند.”

“ما از مقامات می خواهیم تا از نگرانی های امنیت ملی برای محروم كردن حقوق اساسی افراد از جمله حقوق عقاید ، بیان ، اجتماعات و اجتماعات مسالمت آمیز استفاده نكنند.”

خانم کالسنیکاوا ، موسیقی دان و فعال سیاسی. پیش از انتخابات ریاست جمهوری 9 اوت که به نظر می رسد تقلب شده است ، برای یک نامزد مخالف مبارزه کرد ، بعداً مجبور به ترک کشور شد.

در حالی که اعتراضات کشور را فرا گرفت ، وی به عنوان رهبری هفت نفره شورای هماهنگی خودخوانده انتخاب شد ، نهادی که برای غلبه بر بحران سیاسی مداوم از طریق مذاکرات تشکیل شد. بر اساس خبر منتشر شده ، بیشتر رهبران آن کشور دستگیر ، تبعید و یا از کشور گریخته اند.

خانم کالسنیکاوا در 7 سپتامبر توسط گروهی از مردان نقاب که احتمال می رود ماموران امنیتی باشند ربوده شد. روز بعد او را به مرز منتقل كردند ، در آنجا به او گفتند كه “زنده یا ذره ذره” تبعید خواهد شد. با این حال ، گفته می شود که وی با برداشتن پاسپورت خود موفق به اخراج از کشور شد.

وی سپس به مدت سه روز ناپدید شد و هیچ اطلاعی از محل زندگی و وضعیت سلامتی خود نداشت. در 10 سپتامبر ، مقامات گفتند که وی در بازداشت موقت در مینسک نگهداری می شود و در 16 سپتامبر ، او رسماً به اتهام تضعیف امنیت ملی متهم شد ، اتهامی که مجازات وی حداکثر پنج سال زندان است.



کسنیا هالوبوویچ

معترضان ، پیر و جوان ، به دلیل انتخابات مورد مناقشه ریاست جمهوری در بلاروس به خیابانها آمده اند.

تقاضا برای تحقیقات سریع

این کارشناسان همچنین از بلاروس خواستند تحقیقات سریع و م effectiveثر در مورد آنچه که برای خانم کالسنیکاوا اتفاق افتاده انجام دهد ، حق وی را برای یک درمان م effectiveثر حفظ کند و مرتکبان را شناسایی و بازخواست کند.

آنها گفتند: “غیرقابل قبول است كه نزدیكان و نزدیكان وی به دلیل نقض آشكار محافظت های اساسی مندرج در قوانین ملی و قوانین بین المللی ، به مدت سه روز از اطلاعات محل سكونت وی محروم شوند.”

گفته می شود که چندین سیاستمدار مخالف به زور به مرزهای لهستان ، لیتوانی یا اوکراین برده شده و از بلاروس اخراج شده اند. کسانی که از رفتن خودداری کردند ، مانند خانم کالسنیکاوا ، با انتقام جویی روبرو شده اند.

“بدون هیچ توجیهی” برای ناپدید شدن

کارشناسان حقوق بشر به شدت به بلاروس یادآوری کردند که “هیچ شرایطی” وجود ندارد که بتواند ناپدیدشدن های اجباری را توجیه کند – نه بی ثباتی سیاسی یا هرگونه اضطراری عمومی دیگر.

آنها تأكید كردند: “بلاروس برای جلوگیری از ناپدید شدن های اجباری باید كاملاً از پادمان های اساسی قانونی پیروی كند.”

“این موارد شامل ثبت نام فوری ، نظارت قضایی بر بازداشت ، اطلاع رسانی به اعضای خانواده به محض محرومیت از آزادی فردی و حق استخدام وكیل مدافع به انتخاب خود است.”

فرهنگ مصونیت از مجازات

در خبرنامه ، کارشناسان همچنین نسبت به فرهنگ مصونیت از مجازات در کشور هشدار دادند ، و این دهه ها ادامه دارد.

آنها گفتند: “با کمال تاسف ، هیچ پیشرفتی در تحقیقات و جستجوی افراد متعددی که در اوایل سال 2000 ناپدید شدند ، حاصل نشده است.”

کارشناسان به بلاروس یادآوری کردند که “موظف است از حقوق اقوام ، حقیقت ، عدالت و جبران خسارت در مورد پرونده های گذشته ناپدید شدن اجباری محافظت کند”.

کارشناسانی که از دولت بلاروس می خواهند شامل گزارشگران ویژه در مورد شکنجه و سایر رفتارها یا مجازات های بیرحمانه ، غیرانسانی یا تحقیرآمیز است. در مورد اعدامهای غیرقضایی ، مختصر یا خودسرانه در مورد وضعیت حقوق بشر در کشور ؛ در مورد حق آزادی بیان ؛ در مورد حقوق اجتماعات و اجتماعات مسالمت آمیز ؛ و خشونت علیه زنان ؛ و همچنین اعضای گروه های کاری در مورد ناپدید شدن های اجباری یا غیر ارادی. و در بازداشت خودسرانه

گزارشگران ویژه و خبرگان مستقل بخشی از آنچه به عنوان رویه های ویژه شورای حقوق بشر شناخته می شود ، هستند. متخصصان به صورت داوطلبانه کار می کنند. آنها کارمندان سازمان ملل نیستند و حقوق دریافت نمی کنند. آنها از هر دولت یا سازمانی مستقل هستند و در قالب ظرفیت فردی خود خدمت می کنند.