برزیل: دبیرکل سازمان ملل «کاملاً به قدرت دموکراتیک این کشور اطمینان دارد».

آقای گوترش روز دوشنبه در اظهاراتی برای خبرنگاران گفت که از گزارش‌هایی مبنی بر ورود گروهی از مردم و غارت ساختمان‌های دولتی در روز یکشنبه در برازیلیا شوکه شده است.

اما او گفت که «کاملاً متقاعد شده است برزیل می تواند با این وضعیت کنار بیاید» و اطمینان حاصل کند که مسئولین در قبال اقدامات خود پاسخگو هستند.

دموکراسی “به جلو حرکت می کند”

عملکرد دموکراتیک برزیل ادامه خواهد داشتدبیرکل سازمان ملل متحد گفت: آنچه اهمیت دارد این است که حاکمیت قانون عمل کند و دموکراسی به جلو حرکت کند.

آقای گوترش هشدار خود را در مورد صحنه‌های خشونت‌آمیز در برازیلیا در روز یکشنبه توییت کرد و تیم کشوری سازمان ملل در آنجا نیز بیانیه‌ای صادر کرد که به شدت این حمله را محکوم کرد.

هزاران معترض – عمدتاً حامیان ژایر بولسونارو، رئیس‌جمهور راست‌گرای سابق این کشور، که در ماه اکتبر در رقابت‌های شدید انتخاباتی با اختلاف اندکی از رقیب چپ‌گرای دیرینه‌اش و لولا داسیلوا، رئیس سابق سابق خود، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا باخت – کنگره و دادگاه عالی را زیر پا گذاشتند. و بخش هایی از کاخ ریاست جمهوری.

بر اساس گزارش های خبری، حدود 1200 نفر پس از ناآرامی ها بازداشت شدند، بسیاری از طرفداران آقای بولسونارو که بدون مدرک معتقدند که انتخابات به سرقت رفته است. برخی از هواداران از زمان شکست در انتخابات سال گذشته کمپ زدند.

آقای بولسونارو چند روز قبل از مراسم تحلیف رئیس جمهور لولا در اول ژانویه برزیل را ترک کرد و در حال حاضر در ایالات متحده است. او به شدت نتایج دور دوم انتخابات 30 اکتبر را به چالش کشید.

آقای بولسونارو در پاسخ به اتهامات رئیس جمهور مبنی بر دامن زدن به خشونت های روز یکشنبه، این کار را رد کرد و در توییتی نوشت که حامیانش از خط اعتراض مسالمت آمیز عبور کرده اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد (مرکز) در یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ ملل، ژنو، درباره حمله به نهادهای دموکراتیک برزیل اظهار نظر کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد (مرکز) در یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ ملل، ژنو، درباره حمله به نهادهای دموکراتیک برزیل اظهار نظر کرد.

اوج “تحریف پایدار”

فولکر ترک، مسئول حقوق بشر سازمان ملل متحد، در بیانیه‌ای که روز دوشنبه توسط دفترش منتشر شد، صحنه‌های یکشنبه در پایتخت برزیل را «تکان‌دهنده» توصیف کرد.

وی افزود: «من این حمله به قلب دموکراسی برزیل را محکوم می‌کنم» و آن را «نقطه‌ی تحریف مستمر حقایق و تحریک به خشونت و نفرت توسط بازیگران سیاسی، اجتماعی و اقتصادی» توصیف کرد. دامن زدن به فضای بی اعتمادی، تفرقه و تخریب با رد نتیجه از انتخابات دموکراتیک.»

رئیس OHCHR گفت که پذیرش نتایج انتخابات پس از انتخابات آزاد، عادلانه و شفاف «در قلب اصول اساسی دموکراتیک است. اتهامات بی اساس در مورد تقلب در انتخابات حق مشارکت سیاسی را تضعیف می کند.

اطلاعات نادرست باید متوقف شود

وی افزود: «اطلاعات نادرست و دستکاری باید متوقف شود. من از رهبران سراسر طیف سیاسی برزیل می خواهم که با یکدیگر همکاری کنند برای بازگرداندن اعتماد به نهادهای دموکراتیک و ترویج گفتگو و مشارکت عمومی تلاش کنند.»

آقای تورک گفت که در جریان ناآرامی‌های روز یکشنبه، حداقل هشت روزنامه‌نگار مورد حمله قرار گرفتند یا تجهیزات آنها منهدم شد، که آنچه او آن را “روند افزایش تهاجم فیزیکی علیه روزنامه‌نگاران در زمینه خشونت سیاسی بالا” خواند، تایید کرد.

او از مقامات خواست تا تحقیقات سریع، بی‌طرف، مؤثر و شفاف را در مورد خشونت روز یکشنبه انجام دهند و مسئولان را به حساب بیاورند.

دفتر من آماده حمایت از دولت جدید است در برخورد با مسائل حقوق بشری که برزیل با آن مواجه است.»

صحنه های “خشن و غم انگیز”: سفیر

رونالدو کاستا فیلهو، سفیر برزیل، روز دوشنبه در مقر سازمان ملل در خارج از شورای امنیت، پس از تمدید 6 ماه دیگر کمک‌رسانی به سوریه، گفت که دولت رئیس‌جمهور لولا خشونت را به شدیدترین وجه ممکن رد کرد.

او گفت که دولت به خاطر همه پیام‌های «حمایت و همبستگی» که از جمله از سوی دبیر کل سازمان ملل دریافت شده است، سپاسگزار است.

ما مطمئن هستیم که قدرت نهادهای برزیل به ما اجازه می دهد تا بر حوادث خشونت بار و غم انگیز دیروز غلبه کنیم.وی گفت: «و به ما اجازه دهید تا با قدرت نهادهای دموکراتیک خود به جلو برویم.»