ایالات متحده: تحریم‌ها علیه افراد در خارج از کشور، حقوق مربوط به دادرسی را نقض می‌کند

گزارشگر ویژه سازمان ملل، آلنا دوهان، گفت که این رویه نگرانی‌هایی را در مورد نقض حقوق، از جمله حق رسیدگی عادلانه، همانطور که در یک معاهده بین‌المللی چند دهه پیش‌بینی شده، افزایش می‌دهد.

تمرین دیرینه

«ایالات متحده سال‌هاست که تحریم‌هایی را علیه افراد و نهادها اعمال می‌کند بدون صلاحیت کیفری ملی و در عدم وجود صلاحیت جهانی،” او گفت.

“این نقض آشکار حقوق دادرسی است، از جمله فرض برائت و محاکمه عادلانهل.”

وی افزود که این حقوق تحت کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی “که ایالات متحده آن را تصویب کرده و باید به طور کامل اجرا کند” تضمین شده است.

این کنوانسیون یک معاهده اصلی بین المللی حقوق بشر است که در سال 1966 توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد و یک دهه بعد لازم الاجرا شد.

فعالیت های قانونی تحت تأثیر قرار گرفت

خانم دوهان از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای نظارت بر تأثیر منفی اقدامات قهری یکجانبه بر برخورداری از حقوق بشر منصوب شد.

او گفت که تحریم‌های یک‌جانبه افراد خارج از کشور را به دلیل فعالیت‌های ادعایی در خارج از ایالات متحده هدف قرار می‌دهد، «از جمله فعالیت‌هایی که در جایی که انجام می‌شوند قانونی هستند».

تحریم‌های ثانویه افراد و شرکت‌های خارجی را به اتهام تعامل با طرف‌های تحریم شده یا فرار از رژیم‌های تحریم هدف قرار می‌دهند.

رعایت بیش از حد از ترس

از آنجایی که تحریم‌ها معمولاً ورود به ایالات متحده را ممنوع می‌کنند و دارایی‌های مرتبط با این کشور را مسدود می‌کنند، این تحریم‌ها حق آزادی حرکت و حق عدم محرومیت خودسرانه از مالکیت را نقض می‌کنند.

«ترس از تحریم‌های آمریکا بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات مالی خارجی را به این سمت سوق داده است بیش از حد رعایت کنند تا خطرات آنها کاهش یابد. این تنها تأثیر تحریم ها بر حقوق بشر را تشدید می کند.»

علاوه بر این، زمانی که ممنوعیت های تجاری ایالات متحده علیه برخی کشورها، شرکت های خارجی را به دلیل انجام تجارت در آنجا جریمه می کند، حقوق بشر نقض می شود.

وی با اشاره به آسیب های وارده به حقوق بشر شهروندان عادی که به کالاها یا خدمات این شرکت ها متکی هستند، گفت: «این سیاست ها بر حقوق کار، آزادی رفت و آمد و حقوق افراد خارجی که ممکن است با این شرکت ها مرتبط باشند، تأثیر می گذارد. ارائه، مانند داروها و تجهیزات پزشکی.

او در زیر سوال بردن «سازگاری این نوع تحمیل صلاحیت فراسرزمینی با استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر»، خواستار تأمل در مورد چگونگی تأثیر آن بر اصل بین‌المللی عدم مداخله در امور داخلی شد.

درباره گزارشگران سازمان ملل

خانم دوهان و سایر گزارشگران ویژه سازمان ملل دستورات خود را از شورای حقوق بشر سازمان ملل که مقر آن در ژنو است، دریافت می کنند.

این کارشناسان مستقل بر شرایط خاص کشور یا موضوعات موضوعی نظارت و گزارش می دهند.

آنها در ظرفیت فردی خود فعالیت می کنند و کارکنان سازمان ملل نیستند و برای کار خود حقوقی دریافت نمی کنند.