اوکراین: بیش از 1500 کودک کشته یا مجروح شدند، نگرانی در مورد انتقال اجباری افزایش یافته است

بر اساس گزارش های خبری، حملات روسیه در شبانه روز سه نفر از جمله مادر دختر را کشته و 11 تن دیگر را زخمی کردند. این به دنبال 17 اعتصاب گزارش شده در پایتخت در ماه می و چهارمین اعتصاب در این هفته بود.

بیش از 1500 کشته و مجروح

خانم براون با خانواده های «بیش از 1500 کودک کشته و زخمی شده در اوکراین» از زمان آغاز تهاجم گسترده روسیه در 15 ماه پیش ابراز همدردی کرد.

خانم براون افزود که سازمان ملل به پیگیری دقیق گزارش های ارسال اجباری کودکان اوکراینی به روسیه ادامه می دهد.

‘قیمت سنگین’

ماتیلدا بوگنر، رئیس مأموریت نظارت بر حقوق بشر سازمان ملل متحد در اوکراین، روز پنجشنبه از این که «غیر نظامیان از جمله کودکان همچنان بهای سنگینی را در جنگ می پردازند» ابراز تاسف کرد.

پشت هر مرگی یک تراژدی بی اندازه انسانی نهفته است. این باید اکنون متوقف شود.»

به گفته ناظران سازمان ملل، تنها در ماه مه 6 کودک کشته و 34 نفر زخمی شدند.

شهرها و شهرهای مورد حمله

این مأموریت گفت که در مجموع 535 کودک از زمان آغاز درگیری کشته و 1047 کودک زخمی شده اند. اکثریت قریب به اتفاق – 87 درصد – از تلفات ناشی از “سلاح های انفجاری با اثرات منطقه وسیع” از جمله توپخانه، موشک و حملات هوایی، و “مهمات سرگردان” که به عنوان پهپادهای انتحاری نیز شناخته می شوند، بوده است.

این یافته‌ها با هشدارهای قبلی کمیسیون مستقل بین‌المللی تحقیق درباره اوکراین منصوب شده از سوی سازمان ملل متحد در مورد حملات نیروهای مسلح روسیه با سلاح‌های انفجاری در مناطق پرجمعیت «با بی‌توجهی آشکار به آسیب‌ها و رنج غیرنظامیان و عدم انجام اقدامات احتیاطی» مطابقت دارد.

کمیسیون در ماه مارس نوشت: «حملات بی‌تفاوت و نامتناسب بودند و قوانین بین‌المللی بشردوستانه را نقض کردند».

تاثیر بر سلامت

تنها دو روز پیش، سازمان جهانی بهداشت (WHO) با ارائه شواهد بیشتری از رنج غیرنظامیان در جنگ 1000هفتم حمله کنند در مورد مراقبت های بهداشتی در اوکراین از زمان تهاجم تمام عیار روسیه.

این آژانس گفت که این بالاترین رقمی است که تا به حال در شرایط اضطراری بشردوستانه ثبت کرده است.

دنیس براون، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل نیز بر “تأثیر مخرب” جنگ بر جهان تاکید کرد. سلامت روان و رفاه کودکان، “از جمله میلیون ها نفر که مجبور به فرار برای زندگی خود شده اند”.

او متعهد شد که جامعه بشردوستانه از کودکان اوکراین حمایت کند.تا زمانی که لازم باشد

شواهد در حال افزایش اخراج کودکان

کمیسیون تحقیق در مورد اوکراین در ماه مارس گفت که موارد انتقال و اخراج کودکان که مورد بررسی قرار گرفته است، جنایات جنگی است.

در همان ماه، مأموریت نظارت بر حقوق سازمان ملل گزارشی را منتشر کرد که در آن موارد کودکانی را که در معرض انتقال اجباری، بازداشت خودسرانه، ناپدید شدن اجباری، شکنجه و بدرفتاری قرار گرفتند، مستند کرد.

در این گزارش از روسیه خواسته شده است که اطمینان حاصل کند که هرگونه تخلیه، از جمله کودکان، با رعایت کامل قوانین بین‌المللی حقوق بشر و حقوق بین‌الملل بشردوستانه انجام می‌شود و «به قوانین بین‌المللی پایبند باشد. ممنوعیت تغییر وضعیت شخصی کودکان آواره از اوکراین، از جمله ملیت، و فرزندخواندگی» در طول یا بلافاصله پس از یک وضعیت اضطراری، مطابق با استانداردهای بین المللی.

با تکرار این ادعاها، در 17 مارس، دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) تحت حمایت سازمان ملل حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و ماریا لووا-بلوا، کمیسر حقوق کودکان روسیه را در ارتباط با جنایات جنگی احتمالی در مورد اخراج و “انتقال غیرقانونی” صادر کرد. کودکان از اوکراین اشغالی