اوکراین به دنبال حمایت یونسکو برای رنسانس فرهنگی پس از جنگ است

آدری آزولای، مدیر کل یونسکو برای تایید مجدد حمایت از مردم در بحبوحه تهاجم گسترده روسیه که در 24 فوریه سال گذشته آغاز شد، در اوکراین بود.

او در جریان این ماموریت دو روزه که روز چهارشنبه به پایان رسید، از پایتخت، کیف، و شهرهای اودسا و چرنیهف بازدید کرد.

ستون صلح

از همان روزهای اول جنگ، یونسکو در کنار مردم اوکراین برای کمک به حفاظت از فرهنگ، میراث، آموزش و ایمنی خبرنگاران ایستاده است. اینها ستون های انسانیت و هویت ما هستند. او در یک کنفرانس مطبوعاتی در خارج از کلیسای جامع سنت سوفیا در کیف، یک میراث جهانی یونسکو، گفت: ستون‌های بهبود کشور و صلح است.

در طول درگیری، جایی که روسیه مکررا مناطق غیرنظامی را هدف قرار داده است، یونسکو تکرار کرده است که هدف قرار دادن مکان‌های فرهنگی و مدارس ناقض قوانین بین‌المللی است.

آدری آزولای مدیر کل یونسکو (دوم سمت چپ) از کلیسایی در اوکراین بازدید می کند.

آدری آزولای مدیر کل یونسکو (دوم سمت چپ) از کلیسایی در اوکراین بازدید می کند.

حفاظت و پشتیبانی

این آژانس همچنین یک طرح اضطراری 30 میلیون دلاری را در اوکراین مستقر کرده است که شامل تجهیزات حفاظتی برای بناهای تاریخی و آثار هنری، توزیع بیش از 50000 رایانه به‌منظور ادامه آموزش از راه دور معلمان، تهیه ده‌ها کلاه ایمنی و گلوله می‌شود. جلیقه اثبات برای خبرنگارانی که در مناطق جنگی کار می کنند.

خانم آزولای در جلسه ای با معلمان مدرسه ای در چرنیهیو اعلام کرد: “این حمایت در سال 2023 ادامه خواهد داشت و افزایش خواهد یافت.”

او گفت که در هفته های آینده، یونسکو در حال بسیج است بیش از 10 میلیون دلار بودجه اضافی برای پاسخگویی به اورژانس آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تقویت حمایت های روانی اجتماعی از دانش آموزان در اولویت است.

طرح احیای فرهنگ

خانم آزولای همچنین ارقامی را در مورد تأثیر جنگ بر همه عرصه‌های فرهنگی در سال گذشته ارائه کرد، از جمله خسارت فیزیکی حدود 2.6 میلیارد دلار.

برای بازسازی و همچنین اصلاح وضعیت، لازم است 6.9 میلیارد دلار سرمایه گذاری کنید او در حاشیه یک نشست کاری با رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی گفت: در بخش فرهنگی اوکراین در 10 سال آینده.

آدری آزولای مدیر کل یونسکو (سمت چپ) در جریان ماموریت خود به اوکراین با رئیس جمهور ولدیمیر زلنسکی دیدار می کند.

آدری آزولای مدیر کل یونسکو (سمت چپ) در جریان ماموریت خود به اوکراین با رئیس جمهور ولدیمیر زلنسکی دیدار می کند.

در این نشست، رئیس جمهور از اقداماتی که قبلاً توسط آژانس ملل متحد اجرا شده است، استقبال کرد. “گاهی اوقات فقط کلمات وجود دارد. با یونسکو، نتایج مشخصی وجود دارد.

آقای زلنسکی از یونسکو درخواست کرد تا از توسعه برنامه بهبود بخش فرهنگی توسط دولت حمایت کند و در عین حال به هماهنگی و بسیج شرکای بین المللی ادامه دهد.

حفظ میراث اودسا

خانم آزولای بازدید خود را در شهر بندری اودسا که مرکز تاریخی آن در اواخر ژانویه توسط یونسکو در فهرست میراث جهانی در خطر ثبت شد، به پایان رساند.

آژانس سازمان ملل متحد اقدامات در محل را با اولویت بیشتر تقویت خواهد کرد حفظ و دیجیتالی کردن میراث هنری و مستند ضمن حفظ حفاظت از بناهای تاریخی در معرض خطر آتش توپخانه.

یونسکو همچنین پروژه ای را برای بهبود حفاظت از مجموعه موزه های باستان شناسی شهر از طریق حمایت مالی از بنیاد سفیر حسن نیت خود مارک لادریت د لاچاریر، موسس و رئیس هلدینگ فرانسوی FIMALAC، راه اندازی خواهد کرد.

خسارت بخش انرژی بیش از 10 میلیارد دلار است

بر اساس برآوردی که روز چهارشنبه توسط برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP) و بانک جهانی منتشر شد، خسارت به زیرساخت‌های برق، گاز و گرمایش اوکراین بیش از 10 میلیارد دلار است.

حملات بیش از 12 میلیون نفر را با محدودیت یا بدون برق بر جای گذاشته است، در حالی که سیستم های تامین آب و گرمایش را نیز مختل کرده است.

تخمین زده می شود که تعمیرات اضطراری ضروری با قیمت 1.2 میلیارد دلار همراه باشد.

جاکو سیلیرز، نماینده مقیم UNDP در اوکراین گفت: «در حال حاضر، اولویت روشن نگه داشتن چراغ ها و جریان گرما است.

وی افزود که تمرکز کلیدی تامین برق برای زیرساخت‌های حیاتی در شهرهای بزرگ و مناطق آسیب‌دیده از جنگ است که بیش از بازیابی آسیب دیده‌اند.