اوکراین: «بررسی همه گزینه‌ها» برای دسترسی به غیرنظامیان ضروری است – رئیس امداد سازمان ملل

مارتین گریفیتس، هماهنگ کننده امداد اضطراری، گفت که “ضروری است که همه گزینه ها را برای دسترسی به غیرنظامیان بررسی کنیم”، و تاکید کرد که همه طرف های درگیر باید اجازه دهند و “گذر سریع و بدون مانع کمک های بشردوستانه” را تسهیل کنند.

او گفت: «من از طرف‌ها می‌خواهم که تلاش‌های تسهیل‌کننده را تقویت کنند تا بتوانیم به همه غیرنظامیان نیازمند دسترسی پیدا کنیم.»

از غذا، آب، مراقبت خودداری کنید

وی خاطرنشان کرد که بسیاری از جوامع در امتداد مرز شمال شرقی اوکراین با روسیه و خط مقدم نبرد، بدون دسترسی به آب، غذا و مراقبت‌های پزشکی محاصره شده‌اند.

«تنها هفته گذشته در خرسون، ساختمان‌های مسکونی، یک مدرسه، یک بیمارستان سرپایی و یک مرکز مراقبت از سالمندان طبق گزارش‌ها آسیب دیدند و تعداد زیادی از غیرنظامیان به سرپناه و مراقبت‌های بهداشتی نیاز داشتند. و حملات موشکی در اودسا به انبار نگهداری کمک های بشردوستانه اصابت کرد. یک بیمارستان سیار صلیب سرخ اوکراین در میکولایف نیز مورد اصابت قرار گرفت. تجهیزات بشردوستانه و تجهیزات پزشکی حیاتی نابود شدند.»

او گفت که به کارکنان یا داوطلبان آسیبی نرسیده است اما تهدیدها همچنان ادامه دارد. او تاکید کرد که غیرنظامیان یا خانه ها، مدارس، بیمارستان ها و ساختمان هایی که در آن زندگی و کار می کنند، نباید هدف قرار گیرند.

او مجدداً بر لزوم راه‌حل سیاسی و اهمیت صلح برای اوکراین، با تلفات غیرنظامیان در جریان تداوم اشغال بخش‌هایی از جنوب و شرق توسط روسیه، تاکید کرد که “به بالاترین سطح خود در چند ماه اخیر رسیده است.”

بیش از 20000 کشته یا مجروح

دفتر حقوق بشر سازمان ملل، OHCHR، «اکنون 23600 تلفات غیرنظامی را از 24 فوریه 2022 تأیید کرده است. همه ما می دانیم تلفات واقعی احتمالاً بسیار بیشتر استآقای گریفیث گفت.

با وجود خطرات دائمی، “شجاعت محض کارگران بشردوستانهبرای سازمان ملل و سایر سازمان های غیردولتی، به ویژه کارگران محلی، به این معنی است که کمک های نجات جان همچنان در سراسر کشور ارائه می شود.

گفت تقریبا 3.6 میلیون نفر کمک های بشردوستانه دریافت کردند در اوکراین در سه ماهه اول سال 2023 با حدود 43 کاروان بین سازمانی که غذا و مواد حیاتی را به حدود 278000 نفر در مناطق خط مقدم تحویل می‌دهند تا کنون، “با شرکای محلی که تحویل و توزیع آخرین مایل را انجام می‌دهند.”

اما او گفت که «برای انجام تلاش‌هایمان در مقیاس‌بندی، به چیزهای بیشتری نیاز است. بزرگترین چالش همچنان موانع است رسیدن به تمام مناطق در دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژژیا در حال حاضر تحت کنترل نظامی فدراسیون روسیه هستند.

دسترسی کامل به این مناطق “از طریق تعامل با هر دو طرف به کاوش ادامه می یابد.”

مارتین گریفیتس (روی صفحه)، معاون دبیرکل در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده کمک های اضطراری، جلسه شورای امنیت را در مورد حفظ صلح و امنیت اوکراین توضیح می دهد.

مارتین گریفیتس (روی صفحه)، معاون دبیرکل در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده کمک های اضطراری، جلسه شورای امنیت را در مورد حفظ صلح و امنیت اوکراین توضیح می دهد.

“تعهد مجدد” به ابتکار دریای سیاه

او به سفرا گفت که مواد غذایی صادر شده تحت طرح دریای سیاه، همراه با صادرات مواد غذایی و کود از روسیه، همچنان نقش مهمی در امنیت غذایی جهانی دارد.

بیشتر از 30 میلیون تن در حال حاضر محموله ها به طور ایمن از بنادر اوکراین صادر شده است که بیش از 55 درصد آن به کشورهای در حال توسعه و نزدیک به 6 درصد به طور مستقیم به کشورهای کمتر توسعه یافته رفته است.

این شامل تنها کمتر از 600000 متریک تن گندم است که توسط برنامه جهانی غذا (WFP) برای حمایت مستقیم از عملیات های بشردوستانه در افغانستان، اتیوپی، کنیا، سومالی و یمن منتقل شده است.

با وجود پیشرفت و کاهش قیمت مواد غذایی از اوج تابستان گذشته، «بسیار کار بیشتری باقی مانده است“.

«تدارکات قابل پیش بینی برای عملیات کمک های غذایی بشردوستانه همچنان مورد نیاز است. این ابتکار به صادرات آمونیاک اشاره دارد، اما این امر هنوز ممکن نشده است.

طی ماه گذشته، کاهش عمده صادرات از طریق بنادر دریای سیاه اوکراین به دلیل آنچه رئیس امداد سازمان ملل در مرکز هماهنگی مشترک (JCC) که توسط روسیه، اوکراین، سازمان ملل و ترکیه، «و الف کاهش سرعت مربوط به عملیات

او اطمینان داد که مذاکرات فشرده «به توافق ایمن در مورد تمدید آن و بهبودهای مورد نیاز برای عملکرد موثر و قابل پیش بینی آن“، در چند روز آینده، با ادامه حمایت سازمان ملل از “یادداشت تفاهم در مورد تسهیل صادرات مواد غذایی و کود روسیه

“به دلایلی که عرض کردم، ادامه ابتکار دریای سیاه حیاتی است، همانطور که مجدداً طرفین به عملکرد روان و کارآمد آن تعهد می دهند. ما از همه طرف ها می خواهیم که به مسئولیت های خود در این زمینه عمل کنند.»

دنیا تماشا می کند“، وی تاکید کرد.

جنگی که هیچ کس توان تحمل آن را ندارد

او در پایان به شورا گفت که واضح است که نه مردم اوکراین، و نه میلیون ها نفر در سراسر جهان که در نتیجه هرج و مرج اقتصادی و مسائل زنجیره تامین آسیب دیده اند، “نمی توانند ادامه این جنگ را تحمل کنند.”

آقای گریفیث از اعضای شورای امنیت و همه کشورها خواست تا از همه تلاش‌ها برای پایان دادن به “قتل عام و ویرانی” حمایت کنند.

در این میان، سازمان ملل متحد و شرکای بشردوستانه آن به حفظ جان و حیثیت افراد آسیب دیده از جنگ و دستیابی به صلح – امروز، فردا و تا زمانی که طول بکشد- متعهد هستند.