اولتراسوند به یک داروی شیمی درمانی اجازه ورود به مغز انسان را می دهد

شکستن کد درمان سرطان مغز ممکن است با شکستن سپر محافظ مغز شروع شود.

دیواره‌های تقریباً غیرقابل نفوذ سلول‌های پر از مربا، بیشتر رگ‌های خونی مغز را پوشانده‌اند. اگرچه این سد خونی مغزی از اندام در برابر مهاجمان مضر محافظت می کند، اما از رسیدن بسیاری از داروها به مغز نیز جلوگیری می کند.

اکنون دانشمندان می‌توانند با باز کردن موقت سپر محافظ آن با امواج فراصوت و حباب‌های کوچک، یک داروی شیمی‌درمانی قدرتمند را وارد مغز انسان کنند. کارآزمایی بالینی در مراحل اولیه، که در 2 می در انکولوژی Lancet، می تواند به درمان های جدیدی برای مبتلایان به سرطان مغز منجر شود.

به ویژه برای گلیوبلاستوما، یک نوع شایع و تهاجمی تومور مغزی، به درمان‌های بهتری نیاز است. حتی پس از برداشتن جراحی، توده دیگری در جای خود رشد می کند.

جراح مغز و اعصاب آدام سونابند از دانشکده پزشکی دانشگاه نورث وسترن فاینبرگ در شیکاگو می گوید: «در واقع هیچ درمان ثابتی برای بازگشت تومورها وجود ندارد. بیماران مبتلا به گلیوبلاستوماهای عود کننده “هیچ گزینه درمانی معنی داری ندارند، بنابراین ما در حال بررسی راه های جدیدی برای درمان آنها بودیم.”

پس از برداشتن تومور اولیه، بیماران معمولاً یک داروی شیمی درمانی نسبتاً ضعیف دریافت می کنند که می تواند مانع مغز را دور بزند. داروهای قوی‌تر می‌توانند به از بین بردن هر بیماری طولانی مدت کمک کنند – اگر داروها بتوانند از سد عبور کنند.

سونابند و همکارانش به روشی اکتشافی با استفاده از امواج فراصوت روی آوردند که قبلاً موفق شده بود به طور خلاصه سد خونی مغزی را در انسان باز کند.SN: 11/11/15). فرد ابتدا مایعی مملو از حباب های میکروسکوپی تزریقی داخل وریدی دریافت می کند که رگ های خونی بدن را پر می کند. این تکنیک قبلاً به طور معمول برای کمک به تجسم عروق در تصویربرداری اولتراسوند استفاده می شود. در ناحیه مورد نظر مغز، امواج اولتراسوند میکروحباب ها را تکان می دهند، با کنجکاوی دیواره های رگ های خونی پر از متراکم را باز کنید.

برای بررسی ایمنی و دوز این روش تحویل و دارو، 17 نفر تومور رشد مجدد خود را برداشتند و یک دستگاه سونوگرافی در جمجمه آنها در مجاورت حفره باقیمانده کاشته شدند. سپس بیماران بین دو تا شش دور درمان به فاصله سه هفته دریافت کردند.

در طول هر جلسه، به شرکت کنندگان به مدت 30 ثانیه میکروحباب تزریق شد و به طور همزمان پالس امواج اولتراسوند به مدت نزدیک به پنج دقیقه دریافت شد. امواج به منطقه خاصی از مغز که حفره تومور را در بر می گیرد، رسید و تقریباً به عمق 8 سانتی متر نفوذ کرد. پس از آن تزریق داخل وریدی 30 دقیقه ای پاکلیتاکسل، دارویی قوی که برای درمان سرطان های ریه، سینه و سایر سرطان ها استفاده می شود، انجام شد. معمولاً نمی تواند به مغز دسترسی پیدا کند.

در بافت مغزی که توسط اولتراسوند ضایع شده بود، محققان تقریباً چهار برابر بیشتر پاکلیتاکسل در مقایسه با بافت خارج از محدوده کشف کردند. اسکن های MRI و رنگ مخصوص نشان داد که سد خونی مغزی عمدتاً در عرض 60 دقیقه بسته می شود.

به طور کلی، پاکلیتاکسل و روش تحویل تا حداکثر دوز آزمایش شده داروی 260 میلی گرم در متر مربع، دوز تایید شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای سرطان سینه، به خوبی تحمل شدند. با این حال، برخی از بیماران عوارض جانبی موقتی از جمله سردرد و گیجی را گزارش کردند.

پس از باز کردن موقت سد خونی مغزی توسط سونوگرافی و میکروحباب، یک رنگ فلورسنت می تواند وارد مغز شود (نشان داده شده است). این مانع معمولاً برای بسیاری از داروها، از جمله داروهای شیمی درمانی قوی، غیرقابل نفوذ است.

چنگ-چیا وو، انکولوژیست پرتودرمانی کودکان از مرکز پزشکی ایروینگ دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک که در این کار نقشی نداشت، می‌گوید: «این قطعاً یک الگوی بسیار جالب است که می‌تواند نه تنها برای گلیوبلاستوما، بلکه سایر تومورهای مغزی نیز اعمال شود. این “مجموعه ای از فرصت ها را ایجاد می کند.”

اگرچه این کارآزمایی بالینی در مراحل اولیه بارقه‌ای از امید را نشان می‌دهد، وو خاطرنشان می‌کند که ادامه آزمایش این درمان بالقوه به زمان نیاز دارد. اما یک روز می تواند به افزایش طول عمر بیماران گلیوبلاستوما پس از تشخیص کمک کند که میانگین آن کمی بیش از یک سال است.

در حال حاضر، وو می‌گوید: «این قطعاً اولین قدم بسیار خوبی در مسیر درست است.»