امواج لرزه ای که از هسته مریخ عبور می کنند جزئیاتی از قلب سیاره سرخ را آشکار می کنند


قلب مریخ تقریباً به اندازه ماه ماست و تقریباً دو برابر چگالی آن است. محققان در 24 آوریل گزارش می دهند که اولین خروش مشاهده شده از برخورد شهاب سنگی و مریخ برای عبور از قلب سیاره سرخ را پیشنهاد می کند. مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم. طنین های نفوذی به محققان این امکان را می دهد تا تخمین های اندازه، چگالی و ترکیب هسته را اصلاح کنند.SN: 7/22/21).

هیچ کس قبل از عبور یک موج لرزه ای دیده نشده است [Mars’] جسیکا ایروینگ، لرزه‌شناس از دانشگاه بریستول در انگلستان، می‌گوید: هسته مرکزی. او می‌گوید: «بیش از 900 روز برای یک زمین‌لرزه در سمت دور منتظر ماندیم. سپس “24 روز بعد، … برخورد شهاب سنگی رخ داد.”

عکسی از لرزه سنج صدفی شکل InSight در سطح مریخ.
لرزه‌سنج صدفی شکل InSight – آزمایش لرزه‌ای برای ساختار داخلی یا SEIS (در اینجا نشان داده شده) – امواج لرزه‌ای ناشی از مریخ‌لرزه‌ها و برخورد شهاب‌سنگ‌ها در سیاره سرخ را تا دسامبر 2022 شناسایی کرد.JPL-Caltech/NASA

هر دو توسط کاوشگر InSight ناسا که فعالیت لرزه‌ای مریخ را به مدت چهار سال، تا دسامبر 2022 رصد می‌کرد، گرفته شد.SN: 12/20/22). این فرودگر در طول زندگی حرفه ای 1480 روزه خود، بیش از 1000 مارسکوئک و تعداد انگشت شماری از برخوردها را به تصویر کشید.SN: 11/3/22). اما در تمام این مدت، فقط دو صدای غرش را در دوردست سیاره تشخیص داد.

ایروینگ و همکارانش با تجزیه و تحلیل لرزه‌خیزی هسته مریخ دریافتند که شعاع قلب مریخ 1780 تا 1810 کیلومتر با چگالی حدود 6200 کیلوگرم بر متر مکعب است. این شعاع کمی کوچکتر از آنچه قبلاً تخمین زده شده بود، و تقریباً نصف شعاع ترکیبی از لایه های قلب زمین است.SN: 3/16/23). هسته های هر دو سیاره حدود نیمی از ضخامت کل آنها را تشکیل می دهند.

علاوه بر این، محققان استنباط کردند که هسته مریخ بیشتر از آلیاژ آهن مایع ساخته شده است که گوگرد حدود 15 درصد جرم آن را تشکیل می دهد. مقدار کمی هیدروژن، اکسیژن و کربن روی هم حدود 5 درصد را شامل می شود. این یافته‌ها تقریباً با برخی از تحلیل‌های قبلی ترکیبات شهاب‌سنگ مریخ همخوانی دارد.

نیک اوگاسا

نیک اوگاسا نویسنده ای است که بر روی علوم فیزیکی تمرکز دارد اخبار علمی. او دارای مدرک کارشناسی ارشد زمین شناسی از دانشگاه مک گیل و مدرک کارشناسی ارشد در رشته ارتباطات علمی از دانشگاه کالیفرنیا، سانتا کروز است.