السالوادور خواستار حفظ حقوق بشر در شرایط اضطراری شد

سرکوب اولیه یک ماهه باندها در 27 مارس 2022 معرفی شد و به طور منظم تمدید شد و آخرین تمدید آن هفته گذشته اعلام شد. از آن زمان تاکنون حداقل 65000 نفر از جمله کودکان بازداشت شده اند.

OHCHR تاکید کرد که حق حیات، ممنوعیت مطلق شکنجه، اصول محاکمه عادلانه و تدابیر رویه ای که از این حقوق حمایت می کند، در همه زمان ها اعمال شودحتی در شرایط اضطراری

وظیفه رعایت کردن

ما چالش های جدی ناشی از خشونت باندها و وظیفه دولت برای تضمین امنیت را درک می کنیم. با این حال، این وظیفه دولت است که این کار را انجام دهد با رعایت قوانین بین المللی حقوق بشر،سخنگوی مارتا هورتادو به خبرنگاران در ژنو گفت.

خانم هورتادو گفت که برخی از بازداشت‌های دسته جمعی «ممکن است به بازداشت خودسرانه تبدیل شود، زیرا به نظر می‌رسد بر اساس تحقیقات ضعیف، بر اساس مشخصات ظاهری یا پیشینه اجتماعی افراد بازداشت شده است.»

بدرفتاری و مرگ و میر

شرایط در بازداشتگاه های شلوغ نیز عمیقا نگران کننده بود. OHCHR ادعاهایی مبنی بر نقض جدی حقوق زندانیان دریافت کرده است سلول انفرادی طولانی مدت.

همچنین مواردی از زندانیان مبتلا به بیماری مزمن وجود داشته است عدم دریافت داروهای تجویز شده، و گزارش هایی از اشکال دیگر بدرفتاری.

“به ویژه نگران کننده است که گفته می شود 90 نفر در بازداشت جان خود را از دست داده اند خانم هورتادو گفت: از زمانی که وضعیت اضطراری برای اولین بار وضع شد، و تنها اطلاعات محدودی در مورد چگونگی ادامه تحقیقات در مورد این مرگ‌ها در دسترس است.

هزاران شکایت

وی تاکید کرد که دولت ها وظیفه دارند از جان افرادی که از آزادی خود محروم شده اند محافظت کنند. تاکنون نهاد ملی حقوق بشر السالوادور جمع آوری کرده است نزدیک به 8000 شکایت از نقض حقوق علیه زندانیان

OHCHR از مقامات خواست تا اطمینان حاصل کنید که افراد بدون مجوز قانونی کافی دستگیر نمی شوند، و اطمینان حاصل شود که افراد بازداشت شده هستند تمام تدابیر اساسی را فراهم کرد طبق قوانین بین المللی حقوق بشر

سرکوب ادغام مجدد را کاهش می دهد

دولت همچنین باید به نهاد ملی حقوق بشر اجازه دهد دسترسی نامحدود به تمامی امکانات زندان بنابراین می تواند گزارشی منظم و مستقل در مورد شرایط انجام دهد.

«ما تجربه بین‌المللی را به مقامات یادآوری می‌کنیم که نشان می‌دهد تکیه بر یک الگوی بیش از حد سرکوبگر مجازات است شانس ادغام مجدد زندانیان با موفقیت را کاهش می دهد خانم هورتادو گفت.

وی افزود که یافتن راه‌حل‌های بلندمدت برای ناامنی و جرم و جنایت مستلزم رسیدگی به علل ریشه‌ای خشونت‌های گروهی مانند نابرابری‌های اجتماعی، حاشیه‌نشینی و فقدان سیاست‌ها و حکومت‌داری مؤثر اجتماعی است.