ارمنستان: کارشناسان حقوق قوانین را برای جلوگیری از استفاده از مزدوران ستایش می کنند

اعضای گروه کاری سازمان ملل در مورد استفاده از مزدوران همچنین خواستار نظارت بیشتر دولت و همچنین ادغام قوی تر حقوق بشر در سیاست های داخلی شدند.

آنها در بیانیه ای گفتند: “ارمنستان در تلاش های خود برای ادغام کنوانسیون 1989 سازمان ملل متحد در مورد مزدوران در قوانین داخلی خود، به ویژه در ماده 147 قانون کیفری که تعریفی از مزدور را مطابق با قوانین بین المللی ارائه می دهد، برجسته است.”

هنوز روزهای اولیه

در این بازدید، کارشناسان اطلاعاتی در مورد قوانین و رویه های جرم انگاری فعالیت های مزدور جمع آوری کردند.

به آنها اطلاع داده شد که یک دادگاه منطقه ای چارچوب قانونی را برای محکوم کردن دو سوری متهم به جنگیدن در کنار نیروهای آذربایجانی در جریان جنگ در سال 2020 به کار گرفت. هر دو پس از محاکمه در ماه مه 2021 که تنها یک روز به طول انجامید، به حبس ابد محکوم شدند.

کارشناسان خاطرنشان کردند که اجرای این قانون در مرحله جنینی است و قوه قضائیه را تشویق کردند که تضمین کند. رویکرد قربانی محور در آینده اعمال می شود.

شرکت های امنیتی خصوصی

گروه کاری همچنین اطلاعاتی در مورد استفاده از شرکت های امنیتی خصوصی در ارمنستان دریافت کرد.

ما از قانون اصلاح شده در مورد فعالیت های امنیتی خصوصی استقبال می کنیم که الف چارچوب نظارتی روشن برای صدور مجوز و عملیات ارائه دهندگان خدمات امنیتی خصوصی، از جمله در نظارت بر تظاهرات و کنترل جمعیت.

ارمنستان همچنین اصلاحاتی را در زمینه امنیت سایبری آغاز کرده است و آنها از مقامات خواستند اطمینان حاصل کنند که قوانین تنظیم کننده نقش امنیت خصوصی در عملیات سایبری با حقوق بشر مطابقت دارد.

مکانیسم نظارت توصیه می شود

با اشاره به افزایش استفاده از شرکت های امنیتی خصوصی در صنعت معدن کشور، کارشناسان همچنین نسبت به دخالت ادعایی پیمانکاران در رسیدگی به نگرانی های جوامع محلی ابراز نگرانی کردند.

آنها قویاً توصیه کردند که یک مکانیسم نظارتی مستقل ایجاد شود نظارت و نظارت بر بخش امنیت خصوصی.

«آموزش های منظم در مورد ارائه خدمات امنیتی سازگار با حقوق بشر و حساس به جنسیت آنها باید به طور سیستماتیک به نیروهای امنیتی خصوصی تحویل داده شوند.

گزارش کامل در ادامه

هنگامی که در ارمنستان بود، گروه کاری جلساتی را در پایتخت، ایروان، با مقامات دولتی، سازمان های غیر دولتی و نمایندگان قانونی برگزار کرد. آنها همچنین با جوامع آسیب دیده در شهرهای جنوبی کاپان و گوریس دیدار کردند.

گزارش کامل آنها حاوی یافته ها و توصیه ها در ماه سپتامبر به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه خواهد شد.

گروه کاری مأموریت خود را از شورایی که مقر آن در ژنو است دریافت می کند.

این پنج عضو در ظرفیت فردی خود فعالیت می کنند و کارکنان سازمان ملل نیستند و برای کار خود حقوق دریافت نمی کنند.