اتوکلاو دندانپزشکی

اتوکلاو دندانپزشکی

اتوکلاو دندانپزشکی

آیا شما هم می خواهید با کامپیوتر درآمد کسب کنید؟

اتوکلاو یک عدد از تجهیزات مورد نیاز در اکثریت مرکزها درمانی می باشد. دستگاه اتوکلاو به جهت استریل تجهیزات به کار گیری می شود و برمبنای فشار و دما عملیات استریل را انجام میدهد. نکته قابل دقت در استفاده از اتوکلاو این هست که فقط بعضی از تجهیزات طبی را می اقتدار در داخل اتوکلاو قرار بخشید چرا که بیشتر تجهیزات پزشکی نسبت به فشار و دمای بالا آلرژی دارند. اتوکلاو اشکال متمایز داراست که اصلی آشنا می گردید 

فیزیولوژی اتوکلاو

 اتوکلاو (Autoclave) از دو کلمه Auto به معنا مداد و Clave به مضمون‌ قفل شونده تشکیل شده است و در کل به مضمون‌ دستگاه خود قفل شونده برای استریل مواد ، توسط بخار پایین فشار استاصلی اعتنا به استفاده مداوم از ابزار پزشکی و آلوده و کثیف شدن همین وسایل در اثر به کار گیری و تماس اساسی مواد میکروبی ، استریل نمودن آن‌ها واجب است. اتوکلاو بهترین طریق استریل کردن وسایل استاین طریقه استریل کردن ، همه میکروب‌ها اعم از بی آلایش و اسپورها را از در میان می برد و مدت زمان آن برای وسایل فلزی و پارچه ای فرق می‌کند. 

طرز عمل اتوکلاو

 اتوکلاوها عموماً به وسیله فشار تهیه می‌شوند. به تیتر نمونه در بخار خالص (درجه اشباع ۰/۸ تا ۱) اهمیت فشار ۲ توشه ، دمای بخار باید ۱۳۴ جايگاه سانتی گراد باشد. پمپ خلاء در آغاز فرایند استریلیزاسیون دارای ایجاد مکش ، هوای باطن محیط را تخلیه کرده ، آنگاه بخار وارد دستگاه می‌شود. استریل نمودن وسایلی که از مواد متخلخل ساخته شده اند مانند منسوجات و ابزار بسته بندی شده که هوا در آن محبوس میشود ، در مقایسه دارای بقیه وسایل فراوان طاقت فرسا است. در زمان تخلیه ، هوای درون محفظه و بسته‌ها به خارج کشیده شده و عموماً هر چه زمانه مکش اکثر باشد ، جایگزین شدن بخار مؤثرتر خواهد بود. متناسب کلیدی ارتقا فشار منفی درون محفظه ، بیرون سازی هوا دشوارتر می‌گردد ؛ به این عامل دستگاه‌های اتومات قابلیت و امکان کاهش فشار (تخلیه) و وارد ساختن بخار را در یک سری سطح فراهم می‌سازند. در همین طریق بخار به طور متناوب جایگزین هوا شده و راندمان بالاتری نسبت به تخلیه فقط دارد.

ضرورت دستگاه امحاء زباله‌های بیمارستانی

 نیاز امروز صنعت طبی در راستا روش‌های تندرست امحاء و بی‌خطرسازی آشغال های بیمارستانی ، حفاظت از محیط زیست و نبود شرایط مناسب جهت دفع همین پسماندها که عموماً قابلیت و امکان انتقال بیماری هم دارا‌هستند ، ضرورت استعمال از دستگاه‌های امحاء زباله را در بیمارستان‌ها بیش از پیش نمایان کرده استکارایی بسیاری از دستگاه های امحاء زباله های بیمارستانی بر اساس استریلیزاسیون بر مبنای تزریق بخار و خلاء یا این که حرارت خشک و به صورت کل اتوماتیک است. در کشور ایران به ازای هر تخت بیمارستانی نزدیک به سه کیلوگرم آشغال ایجاد می‌گردد (روزانه ۴۰۰ تن زباله) که همین رقم یکسری برابر استاندارد جهانی است. ۲۰ تا ۳۰ زباله های هر تخت بیمارستانی را پسماندهای عفونی تشکیل می دهند و بر این پایه همین میزان در کشور‌ایران معادل تمام آشغال ها در کشورهای پیشرفته به ازای هر تخت است. 

موارد کاربرد اتوکلاو

به طور کلی کل مواد غیر عفونی و عفونی کثیف شده کلیدی دست اندرکاران بیولوژیک شامل بقایای نمونه‌های گوشه و کنار کشت تلقیح شده ، پاتوژن‌های رشد کرده ، سلول‌های انسانی ، حیوانی و گیاهی ، مواد آلوده و کثیف شده به مدفوع انسان یا این که حیوان ، محصولات خونی انسان و حیوان و … می‌توانند اتوکلاو شوند. موادی نظیر داروهای سرطان‌زا ، رادیو ایزوتوپ‌ها ، مواد شیمیایی سمی ، مواد شیمیایی قابل تبخیر یا این که هر ماده خطر آفرین دیگری را که ممکن می باشد در اثر حرارت تبخیر شود و انتشار یابد نمی اقتدار اتوکلاو کرد. به طور کلی مواد قابل اشتعال ، واکنش پذیر خورنده ، سمی یا این که مواد رادیو اکتیو نباید اتوکلاو شوند. 

وزن ، دما و فشار اتوکلاو

 اتوکلاوها بر پایه جور کاری که انجام میدهند حساس وزن های متمایز هـستند. محدوده وزن اتوکلاو رومیزی به طور معمول در میان ۲۰ تا ۶۰ کیلوگرم متغیر است. دما و فشار در اتوکلاو مطابق استانداردهای بین‌المللی بوسیله سوله تولید کننده تهیه و تنظیم می‌شود. بر اساس استاندارد در دمای ۱۲۱ مرتبه سانتیگراد و فشار ۱/۲ توشه ابزارآلات بایستی دستکم به مدت ۱۵ دقیقه ، زیر فرایند استریلیزاسیون قرار گیرند و در دمای ۱۳۴ جايگاه سانتیگراد و فشار ‌۲/۱ توشه مدت دوران استریلیزاسیون دستکم ۳ دقیقه است. 

ویژگی‌های دستگاه اتوکلاو مناسب بیمارستانی

 سیکل‌های سریع که باعث شود وسایل آماده به استریل را اساسی صرف روزگار اندک به کارگیری نمود. – امکان کاربری آسان برای کاربر (User Friendly) – ارتقا باز‌نگری و پایش نتیجه های استریلیزاسیون جهت تثبیت مستندسازی – ارتفاع قدمت بالا و هزینه مراقبت اندک – پمپ خلاء جهت جابجایی هوا کلیدی سرعت بالا – داشتن حالت آماده به‌کار به علت پیش گرم بودن اتوکلاو – در دسترس بودن همگی قسمت‌های اتوکلاو جهت سرویس و مراقبت – سرویس ها و خدمت مطلوب و پر سرعت – داشتن استانداردها و تأییدیه های ضروری – دارا بودن برنامه استریل اهمیت تنوع هنگامی و تنوع دمایی – داشتن کنترلر حیاتی قابلیت و امکان کالیبراسیون و دقت بالا و دریافت ظریف نتیجه های استریلیزاسیون – قابلیت نصب پرینتر جهت تکمیل مستندات سیکل ها اصلی سنسور دمای جداگانه – قابلیت پایش دما و فشار – داشتن در اختیار گرفتن مرحله آب (قطع کار در رخ کمبود آب) – علائم هشداردهنده در رخ خارج شدن از حالت استریل و انقطاع سیکل استریل – محیط ، جداره و مولد دارای دوام بالا – داشتن میکروسوئیچ درب (در صورت باز بودن درب سیکل آغاز نشود) – داشتن کنترلر دما که در شکل افزایش دما (بالاتر از موقعیت استریل) سیکل را قطع نماید. 

داشتن شیر اطمینان که در رخ بالا رفتن فشار (بالاتر از حالت استریلانقطاع خواهد کرد.

 :منبع  jamdental.com