آخرین پای طولانی ترین مهاجرت پروانه ها اکنون شناسایی شده است

هر سال، پروانه های بانوی نقاشی شده متولد شده در اروپا، سفری حماسی به آفریقا را آغاز می کنند. اکنون، محققان دقیقا می دانند که این مسافران طولانی مدت تعطیلات زمستانی خود را در کجای قاره می گذرانند.

دانشمندان در 10 آوریل گزارش می دهند که از دسامبر تا فوریه، پس از پرواز بر روی صحرا در پاییز، حشرات بال نارنجی و قهوه ای در ساواناها و ارتفاعات در سراسر آفریقای مرکزی اردو زده و تولید مثل می کنند. مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم. از آنجایی که فصل بارندگی سرسبزی را به منطقه می‌آورد، پروانه‌ها و فرزندان کرم‌هایشان با انواع گیاهان مهمانی می‌کنند تا زمانی که نقاط زمستان‌شان خشک شود. سپس پروانه ها به سمت شمال به اروپا پرواز می کنند.

دقیقاً مشخص کردن محل نقاشی پروانه های خانم (ونسا کاردویجرارد تالاورا، حشره شناس و زیست شناس تکاملی در موسسه گیاه شناسی بارسلون می گوید: زمستان گذرانی و تولید مثل آخرین قطعه ناشناخته از مهاجرت تقریباً 15000 کیلومتری آنها بود. این گونه – یکی از رایج ترین پروانه ها در جهان – طولانی ترین سفر رفت و برگشت را در بین پروانه ها به رخ می کشد.SN: 6/20/18).

کنستانتی استفانسکو، بوم‌شناس پروانه‌ها در Museu de Ciències Naturals de Granollers در اسپانیا که در این مطالعه شرکت نداشت، می‌گوید خانم‌های نقاشی‌شده تنها حشره‌ای نیستند که چنین سفرهای طولانی مهاجرتی انجام می‌دهند. درک این که این پروانه ها چگونه این کار را انجام می دهند، چارچوبی را برای کشف چگونگی انجام سایر حشرات مهاجر، از جمله آفات مخرب، فراهم می کند.SN: 4/8/18).

دانشمندان می‌دانستند که خانم‌های نقاشی شده به آفریقا می‌روند، اما جایی که در این قاره منتظر زمستان‌های اروپایی از دسامبر تا فوریه بودند، یک راز بود.SN: 10/12/16). پروانه ها از صحرا عبور می کنند و در پاییز به کشورهایی مانند چاد می رسند. تالاورا می‌گوید: حوالی نوامبر، حشرات به جاهای دیگر پرواز می‌کنند، اما معلوم نبود کجا فرود آمده‌اند.

قبل از این مطالعه، تالاورا و همکارانش پیش‌بینی کرده بودند که مناطق نیمه گرمسیری نزدیک به استوا ممکن است عادت مناسبی را ایجاد کنند. برای اینکه مطمئن شوند، محققان نیاز به یافتن پروانه ها در این میدان داشتند.

از اواخر سال 2017 تا اوایل سال 2020، تالاورا و یک تیم بین‌المللی از محققان، در طول ماه‌های دسامبر و ژانویه، در مکان‌های مختلف در سراسر جنوب صحرای آفریقا کار میدانی انجام دادند. 15 سایت دیگر در طول سال برای حدود دو سال تحت نظارت قرار گرفتند. در مجموع، این تیم به دنبال بزرگسالان و جوانان آنها در 9 کشور، از جمله بنین، کامرون، و کنیا بود.

تالاورا می‌گوید این شرط بزرگی بود که تیم حتی پروانه‌ها را هم پیدا کند. گیاهان مورد علاقه آنها در اروپا به خوبی شناخته شده است و پیدا کردن آنها را نسبتا آسان می کند. اما اینکه حشرات ممکن است در آفریقا روی چه گیاهانی بنشینند یک سوال بزرگ بود. جدای از تجزیه و تحلیل قبلی که به مناطق نیمه گرمسیری اشاره می کرد و می دانستند که حشرات فضاهای باز را به جنگل ها ترجیح می دهند، تیم در حال کور شدن بود.

تالاورا می‌گوید: «نگرانی اصلی من این بود که واقعاً نمی‌توانم این گونه را پیدا کنم.

این نگرانی بی مورد بود. محققان بیش از 2700 کاترپیلار و نزدیک به 2000 پروانه بالغ را از غرب تا ساحل عاج و از شرق تا کنیا و اتیوپی پیدا کردند.

از سپتامبر تا نوامبر، پروانه ها ساوان های نیمه خشک را اشغال می کنند. با خشک شدن آن مناطق، خانم های نقاشی شده از دسامبر تا فوریه به سمت جنوب به سمت دشت ها و ارتفاعات در مناطق کمی مرطوب حرکت می کنند. تالاورا می‌گوید، جنگل‌های بارانی استوایی آفریقای مرکزی مانع از رفتن پروانه‌ها به سمت جنوب می‌شود. “این پروانه ها مناطق مرطوب را دوست ندارند.”

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که ممکن است در این ساواناها و ارتفاعات کمی مرطوب، زاد و ولد زیادی رخ دهد. تالاورا می‌گوید آب و هوای گرم در سراسر منطقه می‌تواند به پروانه‌ها کمک کند تا سریع‌تر از برخی مناطق اروپا تولید مثل کنند، به این معنی که سه تا پنج نسل ممکن است در جنوب صحرای آفریقا متولد شوند قبل از اینکه بزرگسالان زنده‌مانده در ماه فوریه به شمال بروند.

استفانسکو می‌گوید دانستن اینکه پروانه‌های خانم نقاشی‌شده در کجا رشد می‌کنند می‌تواند به محققان کمک کند تا بفهمند که چرا گهگاه رشد جمعیت با ۱۰۰ برابر تعداد پروانه‌ها در برخی سال‌ها وجود دارد. در سال 2021، او و همکارانش این پدیده را به باران در جنوب صحرای آفریقا مرتبط کردند – شاید به پروانه‌ها گیاهان بیشتری برای توقف و تخم‌گذاری داد. استفانسکو می‌گوید، اما بخشی از غرب آفریقا که در آن مطالعه شناسایی شد، متفاوت از مکان‌های تولید مثل تازه شناسایی شده است. اکنون، دانشمندان می توانند با مشاهده بارندگی و سایر شرایطی که در آن بچه پروانه ها در حال رشد هستند، پیوند را تأیید کنند.

اما معمای بعدی که گروه تالاورا امیدوار است حل شود این است که چرا پروانه های خانم نقاشی شده چنین سفر طولانی را انجام می دهند.