کارشناس مستقل سازمان ملل متحد خواستار آزادی جولیان آسانژ ، به شیوع COVID زندان اشاره می کند |

“آقای. آسانژ یک محکوم جنایی نیست و هیچ کسی را تهدید نمی کند ، بنابراین حبس انفرادی طولانی مدت وی در یک زندان با امنیت بالا نه ضروری است و نه متناسب و به وضوح فاقد هرگونه مبنای قانونی است “، گفت: نیلز ملزر ، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد شکنجه.

بنیانگذار ویکی لیکس از سال 2010 پس از انتشار اطلاعات محرمانه دیپلماتیک توسط سایت وی بازداشت شد. تصمیم در مورد استرداد به ایالات متحده در اوایل سال جدید انتظار می رود.

مجازات غیرانسانی

این کارشناس سازمان ملل در میان گزارش هایی مبنی بر اینکه 65 نفر از حدود 160 زندانی بلمرشی به ویروس کرونا مبتلا شده اند ، از جمله تعدادی در جناحی که آقای آسانژ در آن محبوس است ، تماس گرفت.

گزارشگر ویژه با ایجاد تصویری از درد و رنج شدید تدریجی كه به آقای آسانژ از سلول انفرادی طولانی مدت تحمیل شده است ، تأیید كرد كه این امر نه تنها به بازداشت خودسرانه ، بلکه به شكنجه و سایر رفتارها یا مجازات های بیرحمانه ، غیرانسانی یا تحقیرآمیز منجر می شود.

علاوه بر این ، آقای ملزر با توجه به شرایط پزشکی قبلی خود ، نگرانی خاصی را در مورد قرار گرفتن در معرض COVID-19 ابراز داشت.

گزارشگر ویژه گفت: “اقدامات تخریب زندان در سراسر جهان در پاسخ به COVID-19 باید به تمام زندانیانی كه حبس آنها كاملاً ضروری نیست ، تعمیم یابد”. “اول و مهمترین ، اقدامات غیر حضوری باید به کسانی که آسیب پذیری خاصی دارند مانند آقای آسانژ ، که از یک بیماری تنفسی از قبل رنج می برد ، گسترش یابد.”

تاریخچه محرومیت

در نظری که در دسامبر 2015 ارائه شد ، گروه کاری بازداشت های خودسرانه سازمان ملل متحد دریافت که از زمان دستگیری وی در 7 دسامبر 2010 ، آقای آسانژ مورد انواع مختلف محرومیت از آزادی از جمله 10 روز حبس در زندان وندزورث لندن قرار گرفته است. 550 روز حبس خانگی و تقریباً هفت سال خودزنی در سفارت اکوادور در لندن ، تهدید به دستگیری در صورت ترک ساختمان.

علاوه بر این ، از آوریل 2019 ، آقای آسانژ تقریبا در انزوای کامل در بلمرش به سر برد.

آقای ملزر گفت: “مقامات انگلیسی در ابتدا آقای آسانژ را بر اساس حکم بازداشت صادر شده از سوئد در رابطه با ادعاهای سو of رفتار جنسی که به دلیل کمبود شواهد به طور رسمی ساقط شده اند ، بازداشت کردند”.

“امروز ، او برای اطمینان از حضور در جریان دادرسی استرداد ایالات متحده ، محاکمه ای که ممکن است چندین سال طول بکشد ، فقط برای اهداف پیشگیرانه بازداشت شده است.”

ندای آزادی

با توجه به خطرات قابل توجه مرتبط با ادامه حبس وی و نگرانی از درمان و شرایط بازداشت ، کارشناس سازمان ملل درخواست های قبلی خود را مبنی بر آزادی سریع آقای آسانژ یا حبس خانگی تحت مراقبت تکرار کرد.

“آقای. حقوق آسانژ بیش از یک دهه به شدت نقض شده است “، گزارشگر ویژه گفت. “اکنون باید به او اجازه داده شود که زندگی خانوادگی ، اجتماعی و شغلی عادی داشته باشد ، سلامتی خود را بازیابد و دفاع خود را در برابر درخواست استرداد ایالات متحده که در مقابل وی است ، به اندازه کافی آماده کند.”

این کارشناس همچنین بار دیگر درخواست خود را به مقامات انگلیس مبنی بر عدم استرداد وی به ایالات متحده به دلیل نگرانی های جدی در زمینه حقوق بشر ، تکرار کرد.

گزارشگران ویژه ای توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مستقر در ژنو منصوب می شوند تا موضوع خاص حقوق بشر یا وضعیت کشور را بررسی و گزارش دهند. کارشناسان کارمندان سازمان ملل نیستند و همچنین در قبال کارشان نیز هزینه ای دریافت نمی کنند.