«من نمی‌خواهم گورهای بیشتری به دریا بروند»: نجات روستای بلیز از فرسایش دست‌ساز

«من نمی‌خواهم گورهای بیشتری به دریا بروند»: نجات روستای بلیز از فرسایش دست‌ساز

ماریو موشامپ در حالی که به ساحل نزدیک جامعه کریول نزدیک خود خیره می شود، می گوید: «مادربزرگ و پدربزرگم اکنون در دریا غرق شده اند. “میدونی، قبرشون رفته. این واقعاً دردناک است.»

این واقعیتی است برای ساکنان رودخانه میمون، که ناتوان، تماشای زمین فوتبال، خانه‌هایشان و حتی قبور عزیزانشان در کنار دریا هستند.

فعالیت های دست ساز توسط کارشناسان به عنوان عامل اصلی فرسایش سواحل شناسایی شده است که روستا را ویران کرده و رنج های عمیقی را به همراه دارد، به ویژه استخراج نمک صنعتی و انحراف آب. وضعیت به حدی بدتر شده است که برخی از اعضای جامعه دور شده اند.

فورتبک ژئوتیوب

با این حال، دیگران تصمیم گرفته‌اند بمانند و بجنگند، و به قول معلم‌های محلی آدرا کاستلانوس، «رودخانه میمون را دوباره روی نقشه قرار دهند».

آقای موشامپ رئیس انجمن آبخیز رودخانه میمون است، سازمانی مبتنی بر جامعه که برای حفظ و بازیابی یکپارچگی کل حوضه آبخیز رودخانه میمون کار می کند و اطمینان حاصل می کند که همچنان مزایای زیادی برای ساکنان محلی و اکوسیستم ساحلی فراهم می کند. .

برای این منظور، انجمن حوضه آبخیز رودخانه میمون با برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) برای نصب صد و شصت فوت “ژئو تیوب” پر از شن در مقابل بیشتر دارایی های در معرض خطر قرار داد.

ساکنان با UNDP همکاری می کنند تا ژئوتیوب ها، کیسه های شن مصنوعی عظیم که موانع فیزیکی برای انرژی امواج و فرسایش ایجاد می کنند، نصب کنند، و اقدامات دیگری را برای کند کردن فروپاشی خط ساحلی انجام دهند.

رودخانه میمون، بلیز

ما به عدالت اقلیمی نیاز داریم

لئونل رکونا، هماهنگ کننده ملی برنامه کمک های مالی کوچک GEF در UNDP، گفت: “دهکده رودخانه میمون یکی از آن جوامع ساحلی است که ما در اولویت قرار داریم.” “ساکنان رودخانه میمون مسئول بحران آب و هوا نیستند، با این حال آنها هستند که بیشترین ضرر و زیان را متحمل می شوند. آنچه ما نیاز داریم عدالت اقلیمی است.

داستان رودخانه میمون در مورد یک مرکز تنوع زیستی است که در آن رودخانه به دریا می رسد – اما بیشتر از آن، درباره جامعه ای است که مانند بسیاری دیگر، با حمایت ملل متحد.

از زمانی که در سال 2022 یک فیلم مستند ویدئویی با لنز جهانی سازمان ملل متحد در سال 2022 تولید شد، هنوز یک خانه دیگر مورد ادعای دریا قرار گرفته است، اما ساکنانی که تصمیم گرفته اند از روستای خود محافظت کنند، می گویند که هیچ چیز عزم آنها را برای مبارزه با فرسایش سواحل از بین نخواهد برد.

آقای موشامپ گفت: “ما تمام تلاش خود را انجام داده ایم تا آنچه را که داریم حفظ کنیم.” “من نمی خواهم ببینم دیگر قبری به دریا می رود

ماریو موشامپ، انجمن حوضه رودخانه میمون، بلیز
ماریو موشامپ، انجمن حوضه رودخانه میمون، بلیز