مسئول حقوق بشر سازمان ملل به طرف های درگیر در منطقه Tigray اتیوپی به غیرنظامیان محافظت کنید |

در بیانیه ای در روز سه شنبه ، میشل باشلت ، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل ، ابراز نگرانی کرد که سخنان هر دو طرف پیش از آنچه که می ترسد نبرد بزرگی برای پایتخت منطقه باشد ، “به طرز خطرناکی تحریک کننده است و خطرپذیری آن را به خطر می اندازد” و غیرنظامیان را در معرض خطر جدی قرار داد.

وی هشدار داد: “من می ترسم چنین سخنانی منجر به نقض بیشتر قوانین بین المللی بشردوستانه شود.”

“چنین سخنانی نقض احتمالی اصول اصلی تمایز ، تناسب و احتیاط در انجام خصومت را ایجاد می کند که برای اطمینان از محافظت از جمعیت غیرنظامی طراحی شده است.”

به دنبال اولتیماتوم 72 ساعته دولت اتیوپی به نیروهای وفادار به وفادار به جبهه آزادیبخش مردم Tigray (TPLF) برای تسلیم ، گزارش هایی مبنی بر تجمع سنگین تانک و توپ در اطراف مکل وجود دارد. در عرض چند ساعت به آخرین مهلت رسیده است.

حمایت از غیرنظامیان “مهمترین”

بیانیه رئیس حقوق بشر سازمان ملل در پاسخ به گزارش هایی مبنی بر استقرار جنگنده های TPLF در میان مردم غیرنظامی بیان شد.

با این حال ، این به دولت اتیوپی “کارت عالی برای پاسخگویی با استفاده از توپخانه در مناطق پرجمعیت” نمی دهد زیرا تلاش می کند منطقه را تحت کنترل خود درآورد ، وی افزود ، تأکید کرد که طبق قوانین بین المللی ، طرفین درگیری باید همه اقدامات احتمالی برای محافظت از غیرنظامیان.

“من به همه طرف های درگیر یادآوری می کنم که الزام به رعایت قوانین بین المللی منوط به رفتار طرف مقابل نیست. همه طرفین درگیری ملزم به رعایت قوانین بین المللی بشردوستانه و حقوق بشر در موارد قابل اجرا هستند. حمایت از غیرنظامیان از اهمیت بالاتری برخوردار است. ”

پناهندگان بیش از 40000 متورم می شوند

در همین حال ، آژانس پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) گزارش داده است ، پناهندگان اتیوپیایی همچنان به سودان سرازیر می شوند و تعداد آنها از 40،000 نفر فراتر رفته است.

“[We] توانسته اند کمک های نجات دهنده زندگی ، از جمله غذا را برای افراد بیشتری تحویل و توزیع کنند. اما پاسخ بشردوستانه همچنان با چالش های لجستیکی روبرو است و بیش از حد گسترده است. ظرفیت پناهگاه کافی برای تأمین نیازهای روزافزون وجود ندارد. ”

آقای بلوچ همچنین از وضعیت غیرنظامیان ، از جمله آوارگان و امدادگران در منطقه Tigray ابراز نگرانی کرد.

وی مجدداً از همه طرفها خواستار حرکت آزاد و ایمن افراد آسیب دیده در جستجوی ایمنی و کمک ، از جمله در مرزهای بین المللی و در مرزهای ملی ، بدون توجه به سابقه قومی آنها شد.

دسترسی رایگان و ایمن “ضروری فوری”

براساس دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل (OCHA) ، حدود نیم میلیون نفر از جمله حدود 200 کارگر بشردوستانه در مکله باقی مانده اند.

در همان جلسه توجیهی ، سخنگوی OCHA ، جنس لارك ، گفت كه سازمان ملل متحد و شركا در اتیوپی همچنان آماده ارائه كمك به افراد آسیب دیده از درگیری هستند و افزود: “دسترسی انسان دوستانه آزاد ، ایمن و بدون مانع به سرعت ضروری است” تا اجازه دهد این اتفاق بیفتد.

وی همچنین گفت که OCHA یک طرح آمادگی بشردوستانه را برای کمک به 2 میلیون نفر با کمک در مناطق Tigray ، Afar و Amhara نهایی کرده است ، که شامل پرونده های بشردوستانه موجود و 1.1 میلیون نفر دیگر است که انتظار می رود به دلیل تعارض.

آقای لارك افزود: “برای حمایت از این طرح ، هنوز حدود 76 میلیون دلار برای تأمین هزینه آن نیاز است.”