لهستان سقوط سقط جنین قانونی و ایمن را به شدت محکم بست: کارشناسان حقوق بشر |

در بیانیه روز سه شنبه ، کارشناسان حقوق همچنین از مقامات لهستان خواستند تا از حقوق زنان و مردان معترض به این حکم محافظت کنند.

در سراسر کشور ، هزاران نفر در اعتراض به حکم پنجشنبه گذشته دادگاه قانون اساسی این کشور ، به خیابان ها آمده اند.

به گفته کارشناسان ، با صدور حکم دادگاه ، لهستان “به طور موثر درب” را به سقط جنین قانونی برای زنان در این کشور بست. تخمین زده می شود که در حال حاضر 98 درصد از کل سقط های قانونی در کشور به دلیل اختلال شدید و جبران ناپذیر جنین انجام می شود.

آنها گفتند: “لهستان تصمیم گرفته است که حقوق بشر زنان را در خدمات بهداشتی ایمن و قانونی برای خاتمه حاملگی ، به دلیل حمایت از حق زندگی نوزادان ، نقض تعهدات بین المللی حقوق بشر ، فدا کند.”

“عواقب ویرانگر” برای زنان و دختران

این حکم “عواقب ویرانگری برای زنان و دختران نوجوان” در پی خواهد داشت که به چنین فسخ هایی احتیاج دارند ، به ویژه کسانی که از نظر اقتصادی-اجتماعی محروم هستند و زنان مهاجر فاقد سند ، که توانایی سفر به خارج از کشور برای خدمات سقط جنین را ندارند. .

قبل از این حکم ، لهستان یکی از محدودترین قوانین سقط جنین در اروپا را داشت ، به گفته کارشناسان حقوق ، در عمل با موانع جدی و بدنام ، حتی از آن محدودتر شد.

خاتمه حاملگی فقط در سه شرایط مجاز است: خطر برای زندگی یا سلامتی زن باردار. اختلال شدید و جبران ناپذیر جنین. یا بارداری در نتیجه یک عمل ممنوع.

تصمیم گیری “کاملاً مخالف” معیارهای حقوق بشر

متخصصان تأكید كردند كه سازوكارهای بین المللی حقوق بشر به طور واضح حق سقط جنین در موارد نقص جنین منجر به جنین را به رسمیت شناخته اند و كشورها باید خاتمه حاملگی را در مواردی كه عدم دسترسی به منزله نقض حق از برخورد غیرانسانی مبرا باشید.

کارشناسان تأکید کردند ، لهستان به عنوان یک کشور عضو میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی (از سال 1977) و کنوانسیون منع رفع انواع تبعیض علیه زنان (از سال 1980) تعهد قانونی دارد که این استانداردهای بین المللی حقوق بشر را حفظ کند. .

با استناد به حمایت از حق زندگی نمی توان توجیه کرد ، زیرا حق زندگی و سایر حقوق بشر طبق قوانین بین المللی حقوق بشر به کسانی که متولد شده اند اعطا می شود – کارشناسان حقوق بشر

سازوکارهای بین المللی حقوق بشر ، حق زنان برای دستیابی به سقط جنین قانونی و قانونی را به عنوان ضروری برای حفاظت از کرامت و برابری زنان و به طور مستقیم در حق برابری ، حق زندگی خصوصی ، حق آزاد بودن از برخورد غیرانسانی و حق داشتن بالاترین حد ممکن تشخیص می دهد. آنها گفتند كه استاندارد دادگاه “به وضوح مغایر با این استانداردها است.”

کارشناسان گفتند: “این امر با استناد به حمایت از حق زندگی قابل توجیه نیست ، زیرا حق زندگی و سایر حقوق بشر طبق قوانین بین المللی حقوق بشر به کسانی که متولد شده اند اعطا می شود.”

“کسانی که معتقدند شخصیت در زمان بارداری آغاز می شود ، آزادی عمل در عقاید خود را دارند اما از طریق سیستم حقوقی عقاید خود را به دیگران تحمیل نمی کنند.”

“سیاست زدگی” منجر به تبعیض می شود

کارشناسان حقوق همچنین خاطرنشان کردند که “ابزارسازی” و “سیاست زدگی” بدن و سلامت زنان منجر به تبعیض علیه آنها می شود ، به ویژه در رابطه با حق دسترسی آنها به خدمات بهداشتی و بیماری های قابل پیشگیری ، از جمله مرگ و میر مادران و بیماری.

کارشناسانی که نگرانی خود را ابراز داشتند گزارشگران ویژه در مورد خشونت علیه زنان بودند. حق سلامت جسمی و روانی ؛ و حقوق فرهنگی و همچنین اعضای کارگروه تبعیض علیه زنان و دختران.

گزارشگران ویژه ، کارشناسان مستقل و گروه های کاری بخشی از آنچه به عنوان رویه های ویژه شورای حقوق بشر شناخته می شود هستند. متخصصان به صورت داوطلبانه کار می کنند. آنها کارمندان سازمان ملل نیستند و حقوق دریافت نمی کنند. آنها از هر دولت یا سازمانی مستقل هستند و در قالب ظرفیت فردی خود خدمت می کنند.