سازمان ملل متحد رهبران قبرس را گرد هم می آورد و گفتگوهای آینده در مورد جزیره تقسیم شده را مورد بررسی قرار می دهد |

این دیدار اولین جلسه بین رهبر قبرس یونان ، نیکوس آناستازادیاد و رهبر قبرس ترکیه ، ارسین تاتار است ، زیرا وی پس از انتخابات ماه گذشته پست خود را به دست گرفت.

در بیانیه سازمان ملل آمده است ، هر دو نماینده “عزم خود را برای پاسخ مثبت به تعهد دبیرکل سازمان ملل متحد” برای تشکیل گفتگوهای جدید در مورد جزیره “در یک مرحله مناسب” ابراز داشتند ، و دیدار آنها را “صمیمانه” و “غیر رسمی” توصیف کرد.

تحت نظارت نماینده ویژه و معاون مشاور ویژه دبیر کل در قبرس ، الیزابت اسپهار ، توافق شد که هرگونه بحث های آینده تحت رهبری سازمان ملل از قالب “پنج به علاوه سازمان ملل” پیروی کند ، مختصر برای نمایندگی شامل دو جامعه قبرس ، همراه با قدرت ضامن یونان ، ترکیه و انگلستان.

اپتیک بین المللی

آنتونیو گوترش ، رئیس سازمان ملل ، 12 ماه پیش در برلین با آقای آناستازیادس و رهبر وقت ترک قبرسی مصطفی آکینچی ملاقات کرد ، در مذاکراتی که توسط دولت آلمان انجام شد.

پس از آن برخورد غیررسمی ، آقای گوترش اظهار داشت كه هر دو نفر تعهد خود را برای دستیابی به توافقی كه آینده صلح آمیز جزیره را تضمین می كند ، همانطور كه ​​در بیانیه مشترك 2014 در مورد قبرس آمده ، تأكید كرده اند.

در سطور ابتدایی آن متن ، هر دو رهبر توافق داشتند که “وضع موجود غیرقابل قبول است” و طولانی شدن آن “عواقب منفی برای یونان قبرس و ترک قبرس خواهد داشت”.

آنها همچنین “عزم خود را برای از سرگیری مذاکرات ساختاری به روش نتیجه گرا ، با هدف دستیابی به یک توافق” در اسرع وقت “، که پس از آن” رفراندوم همزمان جداگانه “بیان شد.

مذاکرات آخرین بار در سال 2017 در سوئیس درباره آینده این جزیره برگزار شد که از سال 1974 تاکنون تقسیم شده است.

این بحث ها حول شش موضوع اصلی شامل امنیت و تضمین ها ، مرزهای جدید سرزمینی و تقسیم قدرت بود ، اما گفتگوها پس از یک هفته متوقف شد.