رئیس حقوق بشر سازمان ملل در مورد جنایات جنگی احتمالی در درگیری قره باغ هشدار داد |

میشل باشلت روز دوشنبه علیرغم توافق اخیر دو طرف ، نسبت به ادامه حملات بی رویه در مناطق مسکونی در منطقه مرزی و اطراف آن ، برخلاف قوانین بین المللی بشردوستانه ابراز نگرانی کرد.

“از زمان درگیری مجدد در ماه سپتامبر با عواقب وحشتناکی که اکنون شاهد آن هستیم ، بارها و بارها از جمله توسط خودم احزاب خواسته شده است تا تمام اقدامات عملی را انجام دهند تا از تلفات جان غیرنظامیان جلوگیری کنند ، آسیب رساندن به زیرساخت های غیرنظامی ، از جمله مدارس و بیمارستان ها – و همچنین برای تشخیص غیرنظامیان از مبارزان ، و اشیا civil غیرنظامی از اهداف نظامی “.

“حقوق بشردوستانه بین المللی نمی تواند واضح تر باشد. حملاتی که بر خلاف اصل تمایز یا اصل تناسب انجام شده باشد ، می تواند به معنای جنایات جنگی باشد و طرفین درگیری موظفند به طور م ،ثر ، سریع ، دقیق و بی طرفانه چنین تخلفاتی را مورد تحقیق قرار دهند و افرادی را که ادعا می شده مرتکب آنها شده اند تحت تعقیب قرار دهند. ”

حملات توپخانه گزارش شده است

درگیری قره باغ بیش از سه دهه ادامه داشته است. از زمان جنگ طرفین در حال انحلال اتحاد جماهیر شوروی ، این منطقه تحت کنترل نیروهای قومی ارمنی بوده است.

رئیس حقوق بشر سازمان ملل گفت علی رغم توافق روز جمعه توسط ارمنستان و آذربایجان ، که خواستار خودداری از هدف گیری عمدی مردم غیرنظامی بود ، حملات توپخانه ای علیه مناطق پرجمعیت در آخر هفته گزارش شد.

دولت آذربایجان گزارش داد از زمان آغاز جنگ در سپتامبر ، حداقل 91 غیرنظامی در مناطق تحت کنترل خود کشته شده اند ، در حالی که دولت ارمنستان گفت 45 نفر در منطقه درگیری قره باغ و دو نفر در مرزهای آن کشته شده اند. دفتر حقوق بشر سازمان ملل ، OHCHR ، که خانم باچلت ریاست آن را بر عهده دارد ، نتوانسته است به طور مستقل این ارقام را تأیید کند.

در برابر مهمات خوشه ای

رئیس حقوق بشر سازمان ملل همچنین خاطرنشان کرد که بیشترین خسارت جانی در 28 اکتبر رخ داد ، زمانی که گفته می شود در حمله موشکی به شهر باردا در جمهوری آذربایجان ، حدود 30 کیلومتری منطقه از درگیری های فعال ، 21 نفر کشته و 70 نفر دیگر زخمی شده اند. .

گزارش شده است که این راکت ها ، که گفته می شود توسط نیروهای ارمنی از قره باغ کوهستانی شلیک شده است ، دارای مهمات خوشه ای بوده است.

“در میان گزارشهای بسیار نگران کننده مبنی بر استفاده مهمات خوشه ای توسط هر دو طرف ، من یک بار دیگر از ارمنستان و آذربایجان می خواهم که استفاده از آنها را متوقف کرده و به بیش از 100 کشور کنوانسیون مهمات خوشه ای که به طور جامع استفاده از آنها را ممنوع می کند ، ملحق شوند ، کمیساریای عالی گفت.

این درگیری همچنین باعث آوارگی گسترده شده است ، و خانم باشلت از طرفین خواست “مسئله تأمین حقوق بشر و دسترسی بشردوستانه” را از طریق تیم های سازمان ملل متحد از سیاست خارج کنند.

نگرانی در مورد فیلم ها

کمیساریای عالی همچنین نسبت به فیلم هایی که به نظر می رسد جنایات جنگی ارتکاب یافته است ، ابراز نگرانی جدی کرد.

اگرچه وی گفت تصاویر جعلی در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود ، تحقیقات عمیق توسط سازمان های رسانه ای “اطلاعات قانع کننده و عمیقا ناراحت کننده” را در مورد فیلم های پیرامونی کشف کرده است که به نظر می رسد نیروهای آزربایجانی به طور خلاصه دو ارمنی دستگیر شده را با لباس نظامی اعدام می کنند.

قتل عام افراد تحت حمایت ، نقض فاحش کنوانسیون ژنو ، معاهده بین المللی است که استانداردهای رفتار بشردوستانه را در زمان جنگ تعیین کرد.

خانم باشلت توضیح داد که اگرچه چنین حادثه ای جرم جنگی محسوب می شود ، اما فقط دادگاه صالح می تواند این موضوع را تعیین و رأی دهد.

COVID-19 ترس دارد

با درگیری ها در میان افزایش موارد COVID-19 ، رئیس حقوق بشر سازمان ملل متحد تهدید مستقیم برای بهداشت عمومی را تأکید کرد و افزود: “این نبردها به طرز چشمگیری در مخالفت با درخواست دبیرکل سازمان ملل متحد برای آتش بس جهانی در میان بیماری همه گیر است. ”

خانم باشلت مجدداً خواستار همه طرفها برای محافظت از غیرنظامیان و زیرساخت های غیرنظامی با رعایت اصول تمایز ، تناسب و احتیاط و جلوگیری از استفاده از سلاح های منفجره در مناطق پرجمعیت شد.

“همچنان که تلفات جانی ادامه دارد و درد و رنج غیرنظامیان عمیق تر می شود ، من مجدداً خواهان توقف فوری درگیری ها شده و از همه طرف ها می خواهم که به یک آتش بس بشردوستانه پایبند باشند و در مذاکرات برای یافتن یک راه حل صلح آمیز و با دوام برای این درگیری شرکت کنند. ویرانی های زیادی را در منطقه انجام داد ، “او گفت.